Luka68 Startet 12.Januar.2015 Del på Facebook Startet 12.Januar.2015 Hei. Skal lage meg en ny vindskjerm på båten og det har aldri vært noe der. Lurer litt på hvilken tykkelse det burde være hvis jeg skal bruke Lexan. Jeg tenker minst 5 mm.? Eller kanskje 4-6mm Noen som vet hva sitt eget er av tykkelse, eller har noen forslag. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 12.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 (redigert) Hei igjen. Var i kontakt med Kreativ plast i dag og han sa at jeg ikke burde bruke Lexan.? Han mente jeg burde bruke Plexiglass da denne er mye bedre og bruke. Plexiglass blir brukt på alle nye båter i dag sa han. Lexan i ripefritt i sotet var 3 ganger så dyr en plexiglass i sotet. Trur heller jeg velger Plexiglass da og heller bytter ut noe hvis det blir stygt en gang. Hva mener folket. Noen meninger.?? Redigert 12.Januar.2015 av Luka68 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Plexiglass (PMMA) er i utgangspungtet ripefritt, eller sk. selvpolerende. Lexan (PC) derimot vil lettere bli matt da overflaten er mykere og mer utsatt for riper og slitasje enn PMMA. Kvaliteter som benyttes til glass er imidlertid belagt med et tynt sjikt PMMA slik at ripefastheten er på linje med ren PMMA. PC er svært slagkraftig, vel og merke så lenge materialet ikke er utsatt for spenninger og kjemikalier. PMMA må varmes før bøying, mens PC kan bøyes kald. Sjøl ville jeg nok valgt PMMA. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Luka68 Svart 12.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 Ja jeg fikk ett inntrykk av det også at det er best. Fikk beskjed om at Lexan hadde 5 års garanti mens Plexiglass har 20 års garanti. Men hvilken tykkelse burde jeg velge. 4-5-6-7-8mm??? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 12.Januar.2015 Del på Facebook Svart 12.Januar.2015 På min P40 är det 8 mm plexi om jag kommer ihåg rätt. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Nimbus 19 Nova har 3mm. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Luka68 Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Godt og vite hva andre har. Jeg har nå bestemt meg med en prat med Kreativ Plast, at jeg holder meg til Plexiglass (akryl) og 5 eller 6 mm i sotet sort. håper det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Hei. Kva type båt er det du skal lage til? Fann ei litt artig "oppskrift" på nettet, der dei mellom anna bøyer vinkeljern av aluminium for å bruke som sokkel til skjermen. http://www.glen-l.com/weblettr/webletters-5/wl43-windshield1.html Vurderer å lage noko liknande på seilbåten om nokre år. Førebels er sprayhooden så bra at han tener til formålet enno ei stund. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Kanskje er jeg ute på viddene, men jeg mente jeg lærte en gang at plexiglass er grunnpetegnelsen og andre begrep er typer (feks. Lexan) av ulike variater/fabrikater av plexiglass. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Hei. Jeg lager til en Stålbåt. Det har aldri vært noe der, så det er litt av en utfordring og lage dette på fri hånd. Jeg skal ikke bruke aluminium, jeg skal lage det i syrefast stål i 3 mm. Men blir litt Sveising så det blir en u-profil. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Ref Petersand: plexiglass er grunnpetegnelsen og andre begrep er typer (feks. Lexan) av ulike variater/fabrikater av plexiglass. Om jag inte minns fel är plexiglas Akrylplast och Lexan är polykarbonatplast. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 13.Januar.2015 Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Hei. Jeg lager til en Stålbåt. Det har aldri vært noe der, så det er litt av en utfordring og lage dette på fri hånd. Jeg skal ikke bruke aluminium, jeg skal lage det i syrefast stål i 3 mm. Men blir litt Sveising så det blir en u-profil. OK. Aluminium og stål er kanskje ikkje heilt perfekt i lag Flott om du gjev tilbakemeldingar om korleis du får til bøygane på vindskjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Luka68 Svart 13.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Januar.2015 Skal ta bilder underveis, og legge ut her. Så får dere se før og etter resultat. Håper dette går bra. Tvi Tvi Sitér dette innlegget Link to post
ooma Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Hvordan er erfaringene med montering av vindusviskere på lexan eller plexiglass? Tenker både på riping av skjermen og på utfordring med montering av viskermotor gjennom skjerm. ( har ikke plass til viskermotor over eller under skjerm, må monteres på skjermen) Sitér dette innlegget Oso Link to post
ebonita Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 (redigert) Vindrutevisker på plexi eller för den delen polykarbonat tror jag att man skall avstå ifrån. Borra hål är inget problem, men det lär ganska snabbt leda till ett matt fält efter gummiskrapan. :nonod: Redigert 4.Mars.2015 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 4.Mars.2015 Del på Facebook Svart 4.Mars.2015 Kanskje er jeg ute på viddene, men jeg mente jeg lærte en gang at plexiglass er grunnpetegnelsen og andre begrep er typer (feks. Lexan) av ulike variater/fabrikater av plexiglass. Det stemmer pettersand, du er på viddene. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.