tomzern Startet 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 12.Januar.2015 Hei og godt nyttår! :) Hadde litt utfordringer med Dracoen i fjor. Midtveis i sesongen røyk en ventil på motoren så båten måtte opp og motor ut. I den forbindelse oppdaget jeg at det fosset vann ut av knutebelgen da jeg demonterte drevet. Jeg kunne ikke finne noen tegn til hull eller sprekker i belgen, som forøvrig også da var maks et år gammel og lite brukt. Jeg byttet belgen allikevel, og sørget for at flatene både på motorsiden og drevsiden var rene og jevne før jeg satt det sammen. Var også ekstra nøye med å kjenne etter at belgen lå i sporet i begge ender. Da jeg tok opp båten igjen på høsten etter den halve sesongen som var igjen var unnagjort, så var jaggumeg belgen full av vann igjen! Dette var da med ny belg og ekstra nøye montering. Mitt spørsmål er da hvor dette vannet kan komme inn annet enn gjennom belgen?! Sånn som jeg ser det så er det ingen andre muligheter... Må prøve å finne en løsning på dette før båten skal på sjøen igjen til våren, så derfor spør jeg etter gode råd her :) Mvh Tomzern Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
lassepelle Svart 12.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Regner med at du har sjekka olja på drevet? I tilfellet det kan være noen lekkasje i det som presser vann inn i belgen? Sitér dette innlegget Link to post
tomzern Svart 12.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2015 Skal innrømme at jeg ikke har tappet drevet etter jeg oppdaget dette, men peilet olja på drevet og den så helt blank og fin ut der ihvertfall. Skal tappe den neste gang jeg er der og se på den. Drevet var også trykktestet ok for litt under 2 år siden, men utelukker ikke at det kan være det nå som jeg har prøvd med splitter ny belg også Sitér dette innlegget Oppussing av min Draco 1700TL Link to post
Egil S Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Har opplevd det samme med 280. Nye belg samme vår. Det løste seg med bedre tiltrekking av slangeklemmer. Saltvannet fikk dessverre konsekvenser for lageret i svinghjulskåpa (transom?) året etter. Sitér dette innlegget Link to post
lassepelle Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 Kan det kanskje være en ide å bruke belglim? Sånt som man får til mercruiser. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 13.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2015 (redigert) Ville ikke brukt lim, det blir bare mere jobb i etterkant. Men jeg lurer på om du monterer belgen tørr? Jeg legger alltid et tynt lag med fett på både belg og anleggsflatene, da sklir det seg på plass når man strammer til klemmene. Kommer ikke inn så mye som ei dråpe vann Redigert 13.Januar.2015 av Maruma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.