Jump to content

For lokalkjente på Sotra

Avsluttet2

Recommended Posts

Jeg har havn i bildøypollen og lurer på om det er mulig å gå nordover gjennom bildøystraumen eller straumesundet.

De kritiske stedene er under broen til nye-veien i bildøystraumen og under broen på gamleveien i straumesundet.

På kartplotteren er det avmerket 1m. dybde - jeg må nok med litt sikkerhetsmargin ha to meter. Men jeg mener jeg har sett båter på min størrelse gå under begge broene.

Noen som er lokalkjente og kan gi meg råd???

Det går fint, men pass deg for staken ;).

Gamle bildøybroen har en liten åpning på ene siden, du kan jo kjøre over den med bil en gang. så ser du at det bør gå bra..

Ikke kjør i skumringen, for da ser du ikke toppen av staken på grunn av broen..

...og pass deg for staken.. ;)

Redigert av jumbo (see edit history)

Det skulle gå bra begge steder. Har kjørt gjennom her mange ganger, men det er av og til ganske mye strøm under broen på gamle veien.(hvis jeg har skjønt deg riktig så mener du her gamle Rv 555.) Pleier å tilte motoren ganske høyt opp når jeg går gjennom begge steder bare for å være sikker, men det er bra klaring.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Har selv gått igjennom der med snekken. Ikke akkurat "god" klaring der, men det gikk helt fint.

Har også prøvd den som ligger innover med Brattholmen, men der var det litt for grunnt for min del. Lå noen steiner på bunnen som jeg ikke likte...

dette går helt fint, som han ene skriver vær oppmerksom på to store steiner inne mellom broene,og som du sikkert har sett så ligger det en del større båter inne i bildøypollen.men ikke prøv deg på kanalen mellom bildøypollen og havnen din,der er det kun de aller minste som kan gå på en god flo.

PS. skal du inn på Raana (dette er den øyen som ligger mellom foldnes og kolltveit(fin uthavn)) så må du ikke gå inn via det nordre innløpet,da må vite hvor du går,bruk det innløpet som ligger mot øst der er det helt greit.Ellers anbefales fjordsenteret på Geitanger der er det fint vis du har småbarn (hest,minigolf,trampoline,badevik,is og mat/drikke) der er jeg og familien mye.

kansje vi sees på fjorden i sommer

bjørn

Vel, i dag tok jeg mot til meg og prøvde straumesundet. Og jeg husket staken :-)

Det var spennende. Synes det så veldig grunt ut og strømmen var stri, men det gikk veldig fint.

Jeg gikk begge veier så jeg fikk prøvd både med og motstrøm. Synes det var vanskelig å styre i strømmen, men det var sikkert bare fordi jeg var så forsiktig og kjørte veldig sakte.

Det hele gikk fint, men skrekken må jo være å møte en annen båt akkurat i den sterkeste størmmen....

Aha.. så det var deg jeg møtte på ja.... Du må vinke :flag:

Tenkte det var en som var kjent i farvannet, for den farten hadde ikke jeg gjennom :-) Måtte snu meg når du gikk gjennom for å se hvordan de proffe gjør det...

Takker for alle råd i denne tråden, uten dem hadde jeg aldri turd å prøve.

Var forresten en tur og lokaliserte fjordsenteret på Geitanger. Det er nok et sted som vil bli flittig brukt.

tj

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...