Marko Startet 13.Januar.2015 Del på Facebook Startet 13.Januar.2015 Dette er en problemstilling som jeg ikke har vært klar over. Vi fikk problemer med en dieselbil hvor vi fylte diesel fra en pumpe som Statoil ved en feil hadde levert sommerdiesel til i stedet for vinterdiesel. I alle fall, det er forklaringen vi fikk. Bilen har nå vært to ganger på verksted og kostnadene har oversteget kr. 20 000. Men så kom jeg til å tenke på at vi har en båt med dieselmotor liggende i havna. Jeg fylte tanken i sommer og i høst var tanken halvfull, og jeg tenkte at jeg skulle fylle tankene helt opp før vinteren. Jeg kjøpte dieselen i høst og har den på to kanner, men har ikke somlet meg til å fylle opp tanken. Men nå slår tanken meg at det sansynligvis er sommerdiesel, og jeg vil få problemer hvis jeg fyller opp tankene nå som det er frost. Stemmer det? Og hva med den dieselen som er på tankene? Bør jeg tappe den ut? Det må bemerkes at jeg i flere år ikke har tenkt på denne problemstillingen og ikke har det klart for meg hva slags diesel båten hadde på tankene når frosten kom. Men jeg har aldri hatt problemer med dette. Er det noen som kan opplyse meg om problemstillingen? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 (redigert) Hvis båten ligger på sjøen blir det vel neppe så kaldt i båten at voks felles ut, men problemstillingen er jo reell nok. Kanskje dieselen går tilbake til normalt tilstand når temperaturen stiger igjen? Mere å lese her https://baatplassen.no/i/topic/104985-bruke-sommerdiesel-om-vinteren/ Og her http://bobilverden.no/har-du-hort-om-vinterdiesel/ Og her en fin artikkel om emnet, riktignok om landbruksmaskiner men det er jo mye samme sak http://gardsdrift.no/content/download/32471/406121/version/3/file/24143_1.pdf Parafin blandes ikke inn lengre i vinterdiesel pga. svovelinnholdet. Redigert 14.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Marko Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Takk for svar og lenker. Fint om noen visste hva som skjer med dieselen når temperaturen stiger igjen. Normaliseres den eller hva. Jeg var litt upresis når jeg sa at båten lå i havna. Den står faktisk på land. Og har stått slik siden i høst. Kan man se at dieselen er i orden? Hva med dieselen jeg fylte på to kanner og som har stått i garasjen siden i høst. Og det har vært ned i 17 minus her før jul. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Tanke som slår meg..... av alle de båtene som står i opplag med diesel på tanken igjennom vinteren..... har ikke hørt om noe problemer med dette på våren. Og er det biodiesel som blir solgt på marinaene om sommeren? Det er vel spørsmålet kanskje.... Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Jeg tror mange flere hadde hatt problem med dieselmotorer om ikke dieselen hadde normalisert seg etter frostperioder. Har selv hatt en dieselbil stående avskiltet over flere vintere, mener bestemt den ble hensatt i varm årstid, dvs uten vinterdiesel. Når jeg senere skulle flytte den, startet den så å si på første slaget og gikk problemfritt flere mil. Dette var vanlig sugediesel, ikke moderne common rail, mulig de er litt mer krevende. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
hanto1 Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Har alltid helt på litt parafin + en dæsj 2 takts olje. om vinteren. Har ikke common rail motor så det meste slukes unna der uten problemer. Her i sør er det få som har hatt problemer med vinter/sommerdiesel, men de fleste har jo ikke CR motorer ( enda) Biodiesel + CR motor i langt, kaldt utendørs opplag vil være utsatt kontra gammel teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
Marko Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Er det noen som vet om dieselen normaliseres, altså blir helt OK igjen når temperaturen stiger? Og et nytt spørsmål. Dannes det vann i sommerdieselen når den fryser? Dersom det gjør det, kan vel ikke dieselen bli i orden når temperaturen stiger. Vannet forsvinner vel ikke? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 (redigert) Er det noen som vet om dieselen normaliseres, altså blir helt OK igjen når temperaturen stiger? Og et nytt spørsmål. Dannes det vann i sommerdieselen når den fryser? Dersom det gjør det, kan vel ikke dieselen bli i orden når temperaturen stiger. Vannet forsvinner vel ikke? Voks som har skilt seg ut går tilbake til normalen når det blir mildere. Vann på Diesel tanken må fjernes fra tanken etter at isen er smeltet, ellers kan dieseldyrene komme. Redigert 14.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 14.Januar.2015 Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 (redigert) Vi fikk problemer med en dieselbil hvor vi fylte diesel fra en pumpe som Statoil ved en feil hadde levert sommerdiesel til i stedet for vinterdiesel. I alle fall, det er forklaringen vi fikk. Bilen har nå vært to ganger på verksted og kostnadene har oversteget kr. 20 000. Betalte stasjonen kostnadene, som så fikk de igjen fra Statoil. En "normal dieselbil" blir normalt tauet inn i varmen så skifter en filter, drener tanken og fyller på vinterdiesel lufter og kjører videre. Redigert 14.Januar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Marko Svart 14.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2015 Jo, det var det som skjedde. Men to dager etter frøs dieselfilteret igjen. Verkstedet hadde ingen annen forklaring enn at det kunne vært vann igjen i rør som var vanskelig å komme til. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Tas voksen virkelig opp igjen raskt? Lærte at dieselfiltrene burde jeg vente litt med å skifte om våren til voksen hadde satt seg så jeg ikke måtte skifte filtre to ganger på rappen. Dette fra lastebilmekaniker og ikke båtmekaniker. For trefire år siden hvor det var sprengkulde fikk en del oslobiler trøbbel på fjellet da vinterdieselen i oslo ikke var vinteraktig nok til å klare de temperaturene vi da hadde på fjellet (rundt hytta vår lå vi en stund på omkring -30 pluss/minus). Vi erfarte selv ikke trøbbel da - men valgte å toppe opp tanken på stasjonene nærme fjellet i stedet for i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 15.Januar.2015 Del på Facebook Svart 15.Januar.2015 Jo, det var det som skjedde. Men to dager etter frøs dieselfilteret igjen. Verkstedet hadde ingen annen forklaring enn at det kunne vært vann igjen i rør som var vanskelig å komme til. Da er det vann i dieselen som var problemet, neppe sommerdiesel kontra vinterdiesel. Sommerdiesel produserer ikke vann, samme hvor kaldt det er... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.