Jump to content

Ankervinsj går ikke, relé ok

naumar.no

Recommended Posts

Har en ankervinsj som bare gikk inn, men ikke ut. Stod orginalt et relé i hver retning så jeg antok at det var det ene releet som var gåent. Var mye irr og dritt så jeg koblet vekk alt det gamle, renset og satt på nye kabelsko på alle ledninger og har montert nytt relé (1 relé for både inn og ut). Når jeg forsøker å kjøre den nå så klikker det i releet også dør all spenningen i båten (lamper etc fader ned til et minimum), så fort jeg slipper bryteren så lyser de normalt igjen. Vinsjen går ikke.. Noen som har vært borti dette? Har ikke feilsøkt for å se om motor sitter, men den fungerte jo fint innover før jeg byttet relé så jeg mistenker en koblingsfeil som fører til kortslutning, men har sjekket flere ganger at jeg har koblet som på tegningen. Releet har 4 kontaktorskruer 8mm og 3 stk kabelskokoblinger. Har koblet + til den ene skruen, minus til naboskruen og de to fra vinsjen på hver sin skrue. Jord fra vinsjen er koblet til samme skrue som minus fra batteri. Fra denne skruen har jeg også laget en lask ned til midtre kabelskokontakt da det stod at denne skulle til jord (av en eller annen grunn?) og deretter de to ledningene fra bryteren til hver av de to siste kabelskokontaktene.

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Prøv å koble den direkte på batteri med + og - Hvis den da ikke går rundt er motoren defekt. Problemet du beskriver er typisk for dårlig + eller - kontakt. Går motoren rundt, er det bare å ta punkt for punkt å sjekke ut, så finner du den dårlige kontakten til slutt. Går ikke motoren rundt er feilen der. Det igjen kan skyldes flere årsaker.

Lykke til

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...