Bmwx1xdrive25d Startet 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2015 Grunnet at jeg måtte prioritere bort båtprosjektet i fjord, har jeg nå fått tid til å ferdigstille mitt prosjekt. Kort fortalt byttet motor. Det er 4 ledninger på dynamoen, og 3 på starter ener jeg det er. Det som er litt rart, er at jeg ikke får tenning eller staret til å gå. Men flytter jeg ene ledingen på dynamoen over på den andre, der den er festet, får jeg tenning og får staret motoren. Men om den har gått litt, får jeg ikke stoppet den... Da må jeg skru av bensin pumpe. Er det noen som har en oversikt, hvilke som skal hvor. Er ikke så godt å se på koblingskjema hvilke ledning som skal hvor på dynamoen eller starter. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 28.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 ingen? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
DieselDahl Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 (redigert) Det finnes flere varianter av motoren men i ledningsnettet skal det sitte to reléer (injectionmotorer kan ha fler), ett til starteren og ett til bensinpumpen. Innslaget på starteren (50) får strøm via en gul/rød ledning fra starter-reléet. Plusspolen på starteren (30) får spenning fra batteriet via en hovedstrømbryter og det går en tjukk rød ledning videre herfra til en hovedsikring. Ut fra hovedsikringen går det en rød/lilla ledning som forgrenes til flere kontakter. En går til pinne seks i hovedkontakten, denne går til tenningsbryteren og instrumentene samt annet elektrisk i båten. En annen går til dynamoens regulator (sense) og en rød til reléene. På starterens plusspol (30) går det også en orange ledning til dynamoen. Det er denne som dynamoen leverer spenning til batteriet og forbrukerne gjennom. Den svarte ledningen på dynamoen er minuskabelen. Fra tenningsbryteren går det en lilla ledning som via hovedkontaktens pinne 5 gir spenning til tenningen, styrestrøm til bensinpumperelé, til elektrisk oppvarming av automatchoke på forgasser motorer, til exciter kontakten på dynamoen og til injectionsystemet. Dette gjelder for mercruiser, VP og sikkert mange andre. Redigert 28.Januar.2015 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.