Guest Avmønstret# Startet 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 14.Januar.2015 (redigert) Fant noe gamle greier i båten som lå ubrukt. Selve pisken er vel sånn ca 85-87 cm, betyr det VHF? Så er det noe rare greier i bunnen og en svær kladonsk i bunnen. Pisken skrus ned på kaldonsken, som har feste i bunnen. Er et par røde bokstaver på sokkelen/kladonsen som såvidt er synlig, kan det være "da"? Redigert 14.Januar.2015 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 (redigert) Kan vel være til flere ting, men synes den minner om antennen til AP DECCA navigatoren opphavet hadde på båten i gamle dager. En slik en. Redigert 14.Januar.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
pacuare Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Enig i at den ligner veldig på en AP Decca. Heldigvis er alt Decca kastet for lenge siden. i 1988 var denne ganske hot. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 (redigert) Husker det var ganske hot, ja. Ganske spes å kunne få opp possisjon, fart og kurs på den tiden. Nøyaktigheten var vel grei nok så lenge dekningen var ok. Husker fattern brukte timesvis på å legge inn WP kvelden før vi skulle ta lengre transportetapper. Så gikk mesteparten av turen med på å kontrollere manuelt at navigatoren funket som den skulle, hehe. Hadde hovedenheten nede og slave på Fly husker jeg. Redigert 14.Januar.2015 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Kan det være logoen til "ap" vi ser i første bildet til Pinkvin? Slik som på denne antennefoten jeg fant på nettet? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Har et diy ais mottaker prosjekt gående og trenger en antenne med ca samme funksjon som VHF (noen cm kortere..). Hadde en plan på å sjekke om denne antenna kunne gjøre jobben. "Gratis" er alltid stas :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Kan det være logoen til "ap" vi ser i første bildet til Pinkvin? Slik som på denne antennefoten jeg fant på nettet? Helt riktig. Jeg som kjørte biledsøk i google som bare det uten å finne noe :-/, takk for hjelpen :-) Trenger da egentlig å finne spesifikasjonene på Dekka antenne for å se om det kan fungere på ais. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Står litt om frekvenser her http://en.wikipedia.org/wiki/Decca_Navigator_System 70-130 kHz så vidt jeg kan se VHF kanalene er vel rundt 160 MHz? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 I følge wikipedia ble Decca signalene sendt på disse frekvensene: Kan det fortelle oss noe om egenskapene til antenna? Station Harmonic Frequency (kHz) Master 6f 85.000 Purple Slave 5f 70.833 Red Slave 8f 113.333 Green Slave 9f 127.500 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 "Mottaksfrekvensen 161,975MHz og 162,025MHz brukes nå til AIS". Da kan det virke som denne antenna ikke er egnet til formålet, for kort, men den kan jo brukes til en del annen morro siden det er så "bred" ifht frekvenser, eller er jeg på jordet? Kan minimalt om frekvenser og antenner :-) "Radioen" den skal brukes på går fra 24 – 1766 MHz. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Dette bildet viser det samme som jeg kunne tatt av an demontert antenne for NRK FM som jeg har liggende i boden. Dønn lik! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Dette bildet viser det samme som jeg kunne tatt av an demontert antenne for NRK FM som jeg har liggende i boden. Dønn lik! Så det kan hende at jeg rett og slett sitter på en antenne som egner seg godt til god gammeldags analog radio :-) Vel, mao så nærmer den seg søppla. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Står det "ap" på den og pisken er 85 cm. lang er det overveiende sannsynlig ar det er en antenne for IALA korreksjoner. Signalene sendes på 285 til 325 khz. Dingsen i bunnen inneholder en forforsterker. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Står det "ap" på den og pisken er 85 cm. lang er det overveiende sannsynlig ar det er en antenne for IALA korreksjoner. Signalene sendes på 285 til 325 khz. Dingsen i bunnen inneholder en forforsterker. Da er jeg i nærheten av militæret sine F16 frekvenser. Om de bruker de fortsatt da... Forforsterker, et det skumle greier eller? Den fikk vel strøm via coax da... og hvis jeg prøver å bruke den uten forsterker på så..? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Det må du gi litt mer info om kjære herr Mulligam. En antenne med spole i bunnen og med en lengde på rundt 90cm kan da ikke være annet enn en antenne for annet enn frekvenser i FM båndet (96 - 108MHz)? Og for oss vanlige dødelige, hva er IALA korreksjoner? At de sendes på de frekvensene du nevner, stemmer svært dårlig med oppgitt antenne på bildet At "dingsen"! i bunnen skulle inneholde en forsterker, er vill fantasi.. Der sitter det en spole eller det er kun til pynt! Hva med litt mer facts, mendu vet jo alltid mer enn alle andre. Godt Nyttår! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 (redigert) Sånt gidder jeg ikke svare på. Redigert 14.Januar.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 "The original purpose of marine radio beacons was to provide signals for use by radio direction finders for coastal navigation. The frequencies allocated are in the range of 283.5 - 325.0 KHz". DGPS....? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 (redigert) DGPS....? Ja, differensiell GPS. På hver stasjon sitter det en GPS mottaker som måler hver enkelt GPS range eller avstand til alle satelitter i sikt. Så regner den ut differansen mellom målt range og hva den skal være ihht almanakken. Disse differansene eller residuals kringkastes overlagret på signalet fra radiofyret. Et RTCM SC-104 telegram. GPS mottageren bruker så disse til å korrigere sine egne ranger. De stasjonene jeg har brukt på mine seilaser er Færder, Torungen, Kullen og Skagen. Siden dette er stasjoner som gjerne benyttes i forbindelse med radiofyr styres ordningen av International Association of Lighthouse Authorities (IALA). Redigert 14.Januar.2015 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Sånt gidder jeg ikke svare på. Jeg syntes også at Lars H. sitt innlegg var i overkant provoserende. Men likevel, hans forslag til hvilken antenne dette dreier seg om er det mest troverdige sålangt. Så jeg synes du bør gi et seriøst svar. Hilsen Rag Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Jeg har hatt ei sånn antenne i mange år. Den var 85 cm. Dersom en ser på spec på Kongsberg DPS-110, så er også der IALA antenna 85 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Da klarte jeg å åpne kladonsen. Alt var i filler og gikk i søpla :-) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Står Philips på det printbrettet. Ser ut som kretsen til pisk og den andre (fra koax) er isolert fra hverandre og den ene går til grunn. Så dette er vel den forforsterkeren som ble nevnt? -------- Burde vel levere til et maritimt museeum eller noe ;-) Husker også en tur til Skagen med waypoints, tror egentlig ingen stolte helt på det greine egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 AP står for Aktieselskapet Dansk Phillips. Phillips var svære på navigasjon på den tiden. De kjøpte opp Magnavox som var helt i teten når det gjaldt satellittmotakere og sonarer til navigasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 Et lite stykke sjøfartshistorie ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 14.Januar.2015 (redigert) Sånt gidder jeg ikke svare på. Nå må jeg ærlig talt si at du må være litt sur og føle deg høyt oppe. Hva er det galt å spørre om hva "IALA korreksjoner" er? Her er det brukere med forskjellig bakgrunn, noen er kontorrotter, noen er bakere, noen er rørleggere, noen er forskere innen romforskning osv. . . . Så kanskje du kunne "lette litt på ræva fra godstolen" og hjelpe oss andre "uvitende" litt? Helt dumme er vi vel ikke om vi ikke kjenner forkortelsen IALA. Redigert 14.Januar.2015 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.