Jump to content

Hvilken antenne er dette?

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Fant noe gamle greier i båten som lå ubrukt.

Selve pisken er vel sånn ca 85-87 cm, betyr det VHF? Så er det noe rare greier i bunnen og en svær kladonsk i bunnen. Pisken skrus ned på kaldonsken, som har feste i bunnen.

Er et par røde bokstaver på sokkelen/kladonsen som såvidt er synlig, kan det være "da"?bilde

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Husker det var ganske hot, ja.

Ganske spes å kunne få opp possisjon, fart og kurs på den tiden. Nøyaktigheten var vel grei nok så lenge dekningen var ok.

Husker fattern brukte timesvis på å legge inn WP kvelden før vi skulle ta lengre transportetapper. Så gikk mesteparten av turen med på å kontrollere manuelt at navigatoren funket som den skulle, hehe.

Hadde hovedenheten nede og slave på Fly husker jeg.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Guest Avmønstret#

Kan det være logoen til "ap" vi ser i første bildet til Pinkvin?

Slik som på denne antennefoten jeg fant på nettet?

bilde

Helt riktig. Jeg som kjørte biledsøk i google som bare det uten å finne noe :-/, takk for hjelpen :-)

Trenger da egentlig å finne spesifikasjonene på Dekka antenne for å se om det kan fungere på ais.

Guest Avmønstret#

"Mottaksfrekvensen 161,975MHz og 162,025MHz brukes nå til AIS".

Da kan det virke som denne antenna ikke er egnet til formålet, for kort, men den kan jo brukes til en del annen morro siden det er så "bred" ifht frekvenser, eller er jeg på jordet? Kan minimalt om frekvenser og antenner :-) "Radioen" den skal brukes på går fra 24 – 1766 MHz.

Guest Avmønstret#

Står det "ap" på den og pisken er 85 cm. lang er det overveiende sannsynlig ar det er en antenne for IALA korreksjoner.

Signalene sendes på 285 til 325 khz.

Dingsen i bunnen inneholder en forforsterker.

Da er jeg i nærheten av militæret sine F16 frekvenser. Om de bruker de fortsatt da...

Forforsterker, et det skumle greier eller? Den fikk vel strøm via coax da... og hvis jeg prøver å bruke den uten forsterker på så..?

Det må du gi litt mer info om kjære herr Mulligam. En antenne med spole i bunnen og med en lengde på rundt 90cm kan da ikke være annet enn en antenne for annet enn frekvenser i FM båndet (96 - 108MHz)?

Og for oss vanlige dødelige, hva er IALA korreksjoner?

At de sendes på de frekvensene du nevner, stemmer svært dårlig med oppgitt antenne på bildet

At "dingsen"! i bunnen skulle inneholde en forsterker, er vill fantasi.. Der sitter det en spole eller det er kun til pynt!

Hva med litt mer facts, mendu vet jo alltid mer enn alle andre. Godt Nyttår!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

DGPS....?

Ja, differensiell GPS.

På hver stasjon sitter det en GPS mottaker som måler hver enkelt GPS range eller avstand til alle satelitter i sikt.

Så regner den ut differansen mellom målt range og hva den skal være ihht almanakken.

Disse differansene eller residuals kringkastes overlagret på signalet fra radiofyret. Et RTCM SC-104 telegram.

GPS mottageren bruker så disse til å korrigere sine egne ranger.

De stasjonene jeg har brukt på mine seilaser er Færder, Torungen, Kullen og Skagen.

Siden dette er stasjoner som gjerne benyttes i forbindelse med radiofyr styres ordningen av International Association of Lighthouse Authorities (IALA).

Redigert av Mulligan (see edit history)
Guest Avmønstret#

Står Philips på det printbrettet. Ser ut som kretsen til pisk og den andre (fra koax) er isolert fra hverandre og den ene går til grunn.

Så dette er vel den forforsterkeren som ble nevnt?

--------

Burde vel levere til et maritimt museeum eller noe ;-) Husker også en tur til Skagen med waypoints, tror egentlig ingen stolte helt på det greine egentlig.

Sånt gidder jeg ikke svare på.

Nå må jeg ærlig talt si at du må være litt sur og føle deg høyt oppe. Hva er det galt å spørre om hva "IALA korreksjoner" er? Her er det brukere med forskjellig bakgrunn, noen er kontorrotter, noen er bakere, noen er rørleggere, noen er forskere innen romforskning osv. . . .

Så kanskje du kunne "lette litt på ræva fra godstolen" og hjelpe oss andre "uvitende" litt? Helt dumme er vi vel ikke om vi ikke kjenner forkortelsen IALA.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...