Jump to content

Førstegangskjøp av Nidelv 18. Godt kjøp?


Strandmann

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ganske så nære med å kjøpe min aller første båt, og jeg har kommet over denne på Finn.no :

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=54888257

 

Nå har jeg vært i kontakt med eier og det virker som et greit båtkjøp for meg, men jeg er jo også litt usikker siden jeg ikke akkurat er spesielt dreven i båtlivet.

 

Det som vekker størst bekymring er det som skrives om at det er "slakk i flere ledd på drev slik at det er litt dødgang på styringen". Ifølge eier så er båten brukenes som den fremstår i dag etter å få tatt en service på den med bytte av olje, plugger og få på nytt bunnstoff. Han sier også at får å få den i tipp topp stand ville det kanskje være best å finne et brukt drev/heggaggregat og bytte ut det som er der i dag.

 

Mine spørsmål er da som følger: er dette et kjøp som kan anbefales for en førstereisgutt og hva vil eventuelt det koste å få byttet ut dette drevet/aggregatet som står i båten. Jeg er ikke spesielt motorkyndig, men jeg har noen som kan være behjelpelig med å skru.

 

Er ikke ute etter noen prisvurdering på denne båten.

 

Jeg vil være evig takknemlig for svar som kan lede meg i den rette retningen.

 

På forhånd takk.

Link to post

Nidelv 18 er en flott førstegangs båt, Stødig , solid og fine linjer, slakk i drevet er ikke nødvendigvis noe stort problem, kontrollere boltene til styresinnfestingen på drevet, slakk er som regel slitte bolter, men selv med nye bolter vil du oftest oppleve slakk.

Angående motor, aq151 er en god motor, begynner dog å få noen år på baken nå, ta gjerne en komptest. lytt etter ulyder, sjekk etter sprekkdannelser i sjøvannsfilter. Eksosmanifold på disse er litt utsatt for innvendig tæring.

utover dette sjekk alt av slanger og rør, samt sjekk olje på drev.å gi noen god garanti på motor her er umulig, men ser å høres det greit ut så er sjansen for a det funker stor.

 

Forøvrig, sjekk også denne, http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=53515719&searchclickthrough=true kan virke som et enda bedre kjøp.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Tusen takk for et fint svar :) Det setter jeg pris på :)

 

Jeg har snakket med de som selger Volvo Penta i denne byen, og han mente på at dette er en motor som bruker mye drivstoff og er moden for utskiftning. Ny motor vil koste i sona 200tusen kroner, så hvis det er det som må til så er jo dette uaktuelt, siden jeg ikke sitter på så mye penger dessverre.

 

Selv om jeg mistenker at personen jeg har snakket med ikke ser dette kjøpet med "mine" øyne, og tross alt er selger av motorer. Er det han sier noe jeg bør bekymre meg over? Jeg skulle tro at en motor med godt vedlikehold skulle holde seg godt, selv om den er noen år. Har full forståelse for at man ikke kan gi noen garantier på motor, men alikevel :)

Link to post

Hvis båten holder i tre sesonger er den jo egentlig avskrevet. Da har du tapt 50000 tusen. Mange her inne vil godta et slikt tap i dagens båtmarked.

Jeg prøvde å selge min båt med 150000 i tap på 5 sesonger. Ingen ville kjøpe. Dermed har jeg den enda: heldigvis.

Jeg bruker båten hele sommeren med 30-35 overnattinger .Da kjører motoren rundt 100 timer.

 

Hvor mange timer tror du at du kommer til å kjøre?

Link to post

Hjelpes. Volvo pusheren der du bor bør du holde deg langt unna. 151 motoren bruker ikke mer bensin en andre firetaktere så sant den er i orden. Enkel å skru på samt lett å skaffe deler til selve motoren. Mariniseringsdelene er dyre. Men det er det stort sett til alle motorer.

Få med deg en kyndig å se på båten. Er du noenlunde teknisk rustet. Holder du vedlikehold og reparasjoner selv.

Norske båter er best!

Link to post

Hjelpes. Volvo pusheren der du bor bør du holde deg langt unna. 151 motoren bruker ikke mer bensin en andre firetaktere så sant den er i orden. Enkel å skru på samt lett å skaffe deler til selve motoren. Mariniseringsdelene er dyre. Men det er det stort sett til alle motorer.

Få med deg en kyndig å se på båten. Er du noenlunde teknisk rustet. Holder du vedlikehold og reparasjoner selv.

 

Ja nettopp :) Det er akkurat slike svar jeg er ute etter. Jeg er ikke spesielt teknisk rustet enda, men jeg har både motormenn og maskinister i familie,så jeg mener at jeg skal være godt rustet :) Nå spør jeg kanskje dumt, men mariniseringsdeler??

Link to post

Motoren i aktuell båt. Er en modifisert bilmotor fra Volvo 240. 151 motoren har en annen veiv. Som gjør den til 2.5 l , ellers er den temmelig lik en b 23. Varmeveksler, oljekjøler,sjøvannsfilter,rør,eksos,etc er mariniseringsdeler. Det er disse delene som koster . Grunnen er at det er lite konkurranse på delene. Og de må stort sett kjøpes av volvo phusseren. Så sant installasjonen er i orden nå så bør du sette av 5-10000 kr i året for videre vedlikehold og reparasjoner

Norske båter er best!

Link to post

En ting du kan se på er om det er mye flassing av lakk på eksos. Er det det så kan det tyde på varmgang pga dårlig gjennomstrømming. Ser dette bra ut så har den heller ikke gått nevneverdig varm. Kobberrør fra kjølevanns inntak kan tæres tynne. Bør byttes om de ser dårlige ut. Bytt belg og eksos slange med en gang om du kjøper.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post

Er denne blokka i orden så kan du ha mye motor igjen. En kamerat av meg kjøpte for 2 år siden en gammel Windy 22 med AQ145. Altså lillebroren til den du ser på. Det første jeg gjorde var å søke opp manualen på motoren, lastet den ned og printet den ut. Er en stund så skjønte jeg at dette ikke var noe hokus pokus. Det første som ble gjort var å ryke reg-reima. På 145 går det bra men på 151 kræsjer ventilene i stemplene = havari. Vet du ikke når dette ble gjort sist, så gjør det med en gang. Det kan spare deg for mye pæng.

 

Men en ting angående reg-reim. Det kan du kjøpe hos hvilken som helst Volvo-pusher billig, BARE ikke strammehjulet til reima. Denne har Volvo Penta laget i syrefast stål til båtmotorene. Bruker du strammehjul til bil så ruster det i filler og låser seg. Da får du havari. Er du litt teknisk av deg så lærer du deg denne motoren raskt.

 

Et par ting for at båten skal gå mest mulig økonomisk; sørg for en propell som er i orden. Tenninga må også være på stell. Bytt ut pluggledninger og fordelerlokk hvis dette ser morkent ut. Selv har vi vurdert en slik Hot-Spark modul som ertatter stift. Gasserne må være på stell.

Da er dette faktisk en god motor:-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...