Ternen32 Startet 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2015 (redigert) Vurderer å legge slange fra aktervegg og inn til Turbo for luft inntak, finnes det noen gode grunner for å ikke gjøre det ? slik det er i dag så suger den jo bare inn varmluft fra motorrom, noen som har noen tips? :) tenkte noe ala dette: Redigert 15.Januar.2015 av Ternen32 (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Teerex Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 (redigert) Funker nok bra det men da må du nok ha en form for tilleggsventilasjon i motorrommet siden luftgjennomstrømmingen til turboen uteblir. En kraftig utsugingsvifte evt. temperaturstyrt må til, og evt. temperaturovervåkning av motorrom. Men det kan jo være individuelt fra båt til båt dette. Motoren er vel en stor lavturtallsmotor på 1 tonn og 8,1 liter med 230 hk så den trenger jo en del luft inn. Slangen til turbo må faktisk være 150 mm i diameter, minst, selv om selve turboens inntak kanskje er bare 70-80 mm. Går jo an å eksperimentere med mindre dimensjon men kanskje best å holde seg til anbefalinger. Biltema har 160 mm fleksibelt alu ventilasjonsrør/slange i 3 meters lengde som kanskje kan brukes. Vet ikke hvordan er mht. motstandsdyktighet mot vibrasjoner da. Denne er jo nærmest gratis, pussig nok enda billigere enn 100 og 125 mm http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Ventilasjon/Ventilasjonsslange/Ventilasjonsslange-alu-873856/ Tverrsnitt-arealet til 160 mm slange er over 50% større enn f.eks. 125 mm. Her står litt om saken samt proffe slanger og vifte http://www.foreandaftmarine.com/VTAIRSUPPLY.htm Redigert 15.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Jeg ville latt det være. Motoren er en svært effektiv ventilasjonsvifte, og den lille effektøkningen du får har du uansett ikke bruk for i en slik båt;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ternen32 Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Faktoren med ventilasjon hadde jeg overhodet ikke tenkt på :) nei effekt økningen er ikke noe viktig tema :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Teerex Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Det er kanskje ikke så mye direkte økning det er snakk om, men heller å beholde oppgitt effekt, som jo reduseres når innsugsluften er varm. Men om det har noen stor praktisk betydning i akkurat ditt tilfelle er jo vanskelig å si. Du kan jo måle temperaturen i motorrommet under marsjfart før du gjør noe som helst. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
taunus Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Jeg synes det er greit at motoren min suger luft som orginalt. Da får den med seg litt oljedamp og generell vond lukt fra kjølen og andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 15.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Hovedgrunnen for at jeg vurderte dette er at jeg vil i utgangspunktet få flyttet inntaket vekk fra der det er nå, da må jeg montere på at bend og føre en slange bakover, å legge inntaket mer inne i motorrommet er også da et alternativ, om du ser bildet så står idag inntaket ut mer eller mindre inne i båten :) når motor er tildekket så står dette innkapslet inne i et bittelite rom, og slik jeg mener så syntes jeg dette virker veldig trangt til å kunne få noe særlig tilgang til luft, samtidig så ligger jo eksos manifold som nærmeste komponent til dette slik at luften som suges inn her vil jo være særdeles varm. Tror ihvertfall jeg :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
taunus Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Ja luften er varm, men samtidig får du jo også fjernet denne varmen før den sprer seg i treverket. Jeg synes du skal teste temp måling som tidligere foreslått. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 16.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 inntaksgitter er forøvrig 110mm Teerex. planen i sådan var da å bruke et rørbend i aluminium med slange bakover, men å legge inntak da på siden av motorrom ved siden av eksos slik at det blir mer åpent istede for at det ligger innkapslet i isolasjon, da vil den jo kunne puste friere og samtidig trekke mer luft ut av motorrom, høres dette fornuftig ut eller er jeg på jordet her :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Hebbe Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Fungerer ikke dagens opplegg? Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
taunus Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 (redigert) Hvor mange hestekrefter er det som trenger luft? 100kw= 136hk trenger et pustehull på 10 x 20 cm.. ca.. Redigert 16.Januar.2015 av taunus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 (redigert) Ifølge linken min lengre opp så trenger 200 hk en slange på 6" altså 152 mm = ca 180 cm3 til forbrenningsluften. Iallefall når det begynner å bli metervis lenge på den. Motoren i dette tilfellet er 230 hk men man kjører vel neppe med full gass over tid uansett så det skulle jo rekke fint med 150-160 mm slange/rør. Redigert 16.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.