Jump to content

Koble til varmtvannsbereder til Yanmar 4jh3-te

Carat7400Eier

Recommended Posts

Hei,

fikk meg varmtvannsbereder til jul og nå holder jeg på å planlegge installasjon av denne.

Det jeg lurer på er hva slags dimensjon det skal være på koblingene man setter i uttakene på motoren.

Finner ingenting om dette i manualen eller på nett.

Det står skrudd i plugger i uttakene og når jeg måler disse ca 16mm.

Dermed tenker jeg at det sikkert er 5/8" som er dimensjonen her.

Men slangenippel 5/8" for 16mm slange finner jeg ingen steder når jeg leter i båtnettbutikkene.

Noen som har noen tips her?

En annen ting jeg lurer på er om det er vanlig å sette på kuleventiler el lignende for å kunne stenge av den ekstra kretsen?

Hei!

Jeg fant et bildeutsnitt som viser tilkoblingene (motoren er en 4JH3-DTE). Jeg vet imidlertid ikke noe om dimensjonene, og siden båten ligger 5 mil unna skipperens skrivebord, blir det litt tungvindt å få sjekka dette nærmere nå.

Som du ser er det montert kuleventiler på vannstrøm ut og inn.

bilde

• 6 år senere...
  • 1 år senere...

Gjør et nytt forsøk på å løfte denne tråden. Også jeg har Yanmar 4jh3-te. Jeg vet hvor varmtvannslanger skal tilkobles motoren, men er usikker på dimensjon på gjenger på det som skal erstatte nåværende blindplugger. Ønsker å kjøpe delene før jeg setter i gang med jobben (båten er 12 mil unna). 

Noen som vet? 

Og metalltype på det jeg setter inn - er det noe problemer (ref. potensiell tæring) dersom jeg setter inn plugger/nipler av f.eks. kobber, messing eller syrefast? 

En oppdatering for de som evt. måtte lure på det samme senere.

Jeg sendte en epost til en hyggelig Yanmarforhandler (som har vært behjelpelig med andre spørsmål tidligere), og fikk da følgende svar:

-------------------

Det finnes dessverre ikke noe «kit» som passer rett på din motor.

Du bruker bare vanlige rørdeler som du får de fleste plasser.

Gjengene er vanlige 3/8 rørgjenger.

Det er vanlig å bruke 16 mm slange på dette systemet.

Redigert av Ronald (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...