Jump to content

Messer for å se på ny seilbåt

Bårdp

Recommended Posts

Nå er det lenge siden jeg var på messen i Dusseldorf, men der var utvalget bra. I den prisklassen ville jeg tatt kostnaden med å dra dit for å orientere meg i markedet. London er også stor, men der har jeg ikke vært. Det er mange båter utstilt i Oslo området, så du kan sikkert få se mye der, men ut fra hvor du bor ville jeg valgt en av de store internasjonale messene.

Har vert ute av dette med båt noen år siden jeg solgte den forrige seilbåten vår en Bavaria 40ac. Men nå er vi klar for og se etter ny båt. Det eneste jeg så langt har sett mon i er en Nordskip 43. Men det finnes sikkert mange andre alternativer. Har også vert litt inne på tanken om katamaran men har aldri vert om bord i en slik.

sist jeg byttet båt satte jeg opp kandidatene i et regneark, og beskrev hver enkelt mhp egenskaper jeg oppfattet som viktige for meg. Det gjorde prosessen mye enklere og mer strukturert. Tilbrakte mye tid på yachtworld og boatshop24 da Finn er omtrent fri for bra båter. Andre kandidater du kan vurdere er Nauticat eller Abelone (var en tilsalgs på finn sist sommer).

lagt til: katamaran er jo suverent om plass er viktig. Men det er jo noe annet enn en halvbåt, så man bør sette seg inn i fordeler og ulemper mhp hva man liker.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

London kan du bare glemme, der er nesten ikke seilbåter lengre, bare motorbåter. Dusseldorf finner du det meste. Den er desidert størst.

Du finner liste over båtene som stilles ut, på messen sin side. Det gjør du på de fleste messene.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Nei sannsynligheten for at den skal kantre er vel ikke så stor. Men når en skal bruke båten som deltidsbolig om vinteren bør den være skikkelig isolert. Vi brukte Bavariaen vi hadde en del om vinteren å det ble mye kondens bak skotbekledningsplatene og rundt når luker og ventiler når termometret krøp under -10°C utenfor. Disse katamaranene her jo en fantastisk flott dekssalong med store vindusflater. Men det er sikkert enkle glass som er totalt uisolerte.

Du kan nok klare det hvis du prøver og strekker strikken langt nok, men Nå disse båten går i charter med folk som ikke har seilt før, og de ikke klarer det, så er det vel nesten umuligt. Lette catter har større potensiale, en turcattene.

Vi kan ha glassene på bordet når vi seiler, og også til anker, unten og bry os med at en hekksjøgeneral peiser forbi.

i lite vind kryser vi dårligt, men hvis det frisker til litt så går vi fort og høyt,

i 2013 økte salget av Lagoon båter med 25%, mens vanlige blysvingere(halvbåter) slet masse.

Du har store fordeler ved ankerplasser da du ikke stikker så dypt, og kan bruke plasser det monoene ikke kommer in.

Seøv trodde jeg det ville bli problemer med å finne plass i marina/havn, når vi gikk over til cat, men longside tar vi ikke mer plass en alle andre, og har til dags dato altid funnet en plass over alt.

Det ble cat for oss først og fremst fordi Admiralen ikke likte og ligge på siden, følte seg ikke sikker. Så etter en chartertur i hellas hvor vi leiet cat, var løpet kjøpt Hun skulle ha cat. :smash:

En cat på rundt 40 fot har samme volum som en mono på 50-55 fot.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...