SSboy Startet 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 15.Januar.2015 Heisann. Jeg har en 1981 Tresfjord 29 AC, som jeg skal gå over hele det eletriske anlegget føre sesongen 2015 starter. Denne har montert 2 stk. 70 Ah dynamoer, 1 til 115Ah (bly) start bank og 1 til 115 forbruks bank (bly) og ingen hovedstrømsbryter montert. 99% av det eletriske er urørt fra båten var ny, men trenger en gjennomgang. Det jeg lurer på er å erstatte de to dynamoene med en nyere 120-140Ah, jeg har kjøpt tre stk nye 120 Ah (agm) batterier (1 start, 2 forbruk) også skal jeg gå til innkjøp av en hovedstrømsbryter, men det er her det like mange svar som personer jeg spør. Umiddelbart så lurer jeg på å gå for en BEP hovedstrømstavle med 3 stk hovedstrømsbrytere og ett laderele (https://www.maritim.no/bep-hovedstromstavle-firkant#.VLgizKPKyHs) Jeg ønsker litt innspill fra dere der ute om tips og erfaringer rundt dette med dynamo/dynamoer, hovedstrømsbrytere og laderele. På forhånd takk for alle tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2015 Når du har to dynamoer en til start og en til forbruk trenger du da ikke mer en to batteribrytere en til startbatteriet og en til forbruksbatteriet. Hva skulle være gevinsten med og bytte dynamo? Batteribanken din vil jo ikke ta imot mer en 70A etter en liten stund uansett hvor stor dynamo du har. Jo flere dipedutter og annet drit du monterer inn jo mer har du å få feil på. En bryter for å koble sammen batteribankene kan jo være greit om du skulle få feil på en dynamo eller kortslutning i en batteribank. Sitér dette innlegget Link to post
SSboy Svart 16.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Begge dymamoene trenger en overhaling derfor jeg tenkte det var greit å kjøpe en med bedre kapasitet istedet for å koste på de 2 som sitter der i dag. Det er montet en bryter som kobler batteriene sammen, den hadde jeg brukt for i sommer da den ene dynamoen ladet dårlig. Hovedstrøm tavlen ivaretar hovedstrømsbrytere som du nevner over samt bryter for å koble start og forbruk sammen, finnes også kombo brytere å få kjøpt, mulig de er like gode. Laderele ble jeg anbefalt av en kollega, men er usikker på nødvendigheten. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Skal ladinga gå via hovedbryter? Det hadde jeg - og når bryteren gikk adundas gjorde dynamoen det samme. Når har til sammen tre gamle hovedbrytere tatt kvelden over noe tid i min båt, så lading fra dynamo hos meg går ikke via hovedbryter. Men de går via en Sterling prosplit som fordeler ut til bankene. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Hei, Jeg ville tatt ut generatorene og sjekket disse, sviver de lett rund uten ulyder, ville jeg bare sjekket børstene. Husk at det er en fordel med 2 generatorer, om den ene ryker så har du en til, bare mindre lading. Har ingen av dynamoene senseledning ville jeg å vurdert å bytte om du ikke har kort og grove kabler mellom dynamo og batteri. Beste ladeopplegg om du har senseledning, er skillediode som er koblet direkte til batteribankene. Om du ikke har det ville jeg hatt et automatisk laderele for å koble sammen forbruk og start. men vet ikke om dette finnes som tåler 2 dynamoer. Velger du en av disse metodene trenger du kun en hovedbryter til hver av batteribankene og du får ikke skadet dynamoene om du ved et uhell slår de av mens motoren går Sitér dette innlegget Link to post
ottiss Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Jeg monterte den firkanten i båten i fjor, til ett start- og ett forbruksbatteri. Den 3. bryteren der er bare for å koble bankene sammen dersom du trenger "nødstart" ved dårlige batterier. Du har to batterier til forbruk, men du kan jo fortsatt bruke denne, med én bryter til forbruksbanken.. Uansett - her er det penger å spare på ebay! Great lake skipper tror jeg jeg kjøpte min fra.. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - https://baatplassen.no/i/topic/114386-prosjekt-draco-2100-sportscab-pimpmydraco/ Link to post
Bårdp Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Å overhale en dynamo er da en både enkel og billig sak om du ikke trenger å skifte komentatoren. Kjøp nye lagre og børster det hele er jort på en liten halvtime og koster ikke mere en et par hundrelapper. Om komentatoren må skiftes er det lit mer arbeide og du må ha tilgang på en dreiebenk. Somoftest er ikke dette nødvendig. Vil du ha bedre lading kan du kjøpe en ekstern spenningsregulator. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Om du har to dynamoer, trenger du ikke laderele, med mindre du ønsker kapasiteten fra begge til å lade forbruksbank eller start. Skulle du ha behov for det en sjelden gang,kan du bare bruke emergency bryteren til å sammenkoble med. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Det var et godt poeng Gullfisk Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 120Ah startbatteri er vel litt overkill, er det ikke? Kjøp et eget (mindre og billigere) startbatteri og sett de to 120Ah i paralell som én forbruksbank. Da har du kjøleboks/skap en dag eller to lengre i utehavn. Muligheten for å koble start og forbruksbank sammen har jeg i min båt og det er meget praktisk. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.