Jump to content

Lading/Hovedstrøm/hovedstrømsbryter

SSboy

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har en 1981 Tresfjord 29 AC, som jeg skal gå over hele det eletriske anlegget føre sesongen 2015 starter.

Denne har montert 2 stk. 70 Ah dynamoer, 1 til 115Ah (bly) start bank og 1 til 115 forbruks bank (bly) og ingen hovedstrømsbryter montert.

99% av det eletriske er urørt fra båten var ny, men trenger en gjennomgang.

Det jeg lurer på er å erstatte de to dynamoene med en nyere 120-140Ah, jeg har kjøpt tre stk nye 120 Ah (agm) batterier (1 start, 2 forbruk)

også skal jeg gå til innkjøp av en hovedstrømsbryter, men det er her det like mange svar som personer jeg spør.

Umiddelbart så lurer jeg på å gå for en BEP hovedstrømstavle med 3 stk hovedstrømsbrytere og ett laderele (https://www.maritim.no/bep-hovedstromstavle-firkant#.VLgizKPKyHs)

Jeg ønsker litt innspill fra dere der ute om tips og erfaringer rundt dette med dynamo/dynamoer, hovedstrømsbrytere og laderele.

På forhånd takk for alle tilbakemeldinger.

Når du har to dynamoer en til start og en til forbruk trenger du da ikke mer en to batteribrytere en til startbatteriet og en til forbruksbatteriet. Hva skulle være gevinsten med og bytte dynamo? Batteribanken din vil jo ikke ta imot mer en 70A etter en liten stund uansett hvor stor dynamo du har. Jo flere dipedutter og annet drit du monterer inn jo mer har du å få feil på. En bryter for å koble sammen batteribankene kan jo være greit om du skulle få feil på en dynamo eller kortslutning i en batteribank.

Begge dymamoene trenger en overhaling derfor jeg tenkte det var greit å kjøpe en med bedre kapasitet istedet for å koste på de 2 som sitter der i dag.

Det er montet en bryter som kobler batteriene sammen, den hadde jeg brukt for i sommer da den ene dynamoen ladet dårlig.

Hovedstrøm tavlen ivaretar hovedstrømsbrytere som du nevner over samt bryter for å koble start og forbruk sammen, finnes også kombo brytere å få kjøpt, mulig de er like gode.

Laderele ble jeg anbefalt av en kollega, men er usikker på nødvendigheten.

Hei,

Jeg ville tatt ut generatorene og sjekket disse, sviver de lett rund uten ulyder, ville jeg bare sjekket børstene. Husk at det er en fordel med 2 generatorer, om den ene ryker så har du en til, bare mindre lading. Har ingen av dynamoene senseledning ville jeg å vurdert å bytte om du ikke har kort og grove kabler mellom dynamo og batteri. Beste ladeopplegg om du har senseledning, er skillediode som er koblet direkte til batteribankene. Om du ikke har det ville jeg hatt et automatisk laderele for å koble sammen forbruk og start. men vet ikke om dette finnes som tåler 2 dynamoer. Velger du en av disse metodene trenger du kun en hovedbryter til hver av batteribankene og du får ikke skadet dynamoene om du ved et uhell slår de av mens motoren går

Jeg monterte den firkanten i båten i fjor, til ett start- og ett forbruksbatteri. Den 3. bryteren der er bare for å koble bankene sammen dersom du trenger "nødstart" ved dårlige batterier. Du har to batterier til forbruk, men du kan jo fortsatt bruke denne, med én bryter til forbruksbanken..

Uansett - her er det penger å spare på ebay! Great lake skipper tror jeg jeg kjøpte min fra..

Å overhale en dynamo er da en både enkel og billig sak om du ikke trenger å skifte komentatoren. Kjøp nye lagre og børster det hele er jort på en liten halvtime og koster ikke mere en et par hundrelapper. Om komentatoren må skiftes er det lit mer arbeide og du må ha tilgang på en dreiebenk. Somoftest er ikke dette nødvendig. Vil du ha bedre lading kan du kjøpe en ekstern spenningsregulator.

120Ah startbatteri er vel litt overkill, er det ikke?

Kjøp et eget (mindre og billigere) startbatteri og sett de to 120Ah i paralell som én forbruksbank. Da har du kjøleboks/skap en dag eller to lengre i utehavn.

Muligheten for å koble start og forbruksbank sammen har jeg i min båt og det er meget praktisk.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...