Jump to content

Mercury optimax 135 - oljetanken fylles ikke

brantaleu

Recommended Posts

Ikke sikkert noen skjønner noe av dette men vi prøver :) - Motoren er en Optimax 135 hk (2009 mod) som har gått 160 timer

Ute på sjøen fikk jeg melding om lavt oljenivå i den lille oljetanken på motoren - sabla piping... Denne tanken skal etterfylles fra hovedtanken. Etter endt tur var den lille tanken ca halvtom med olje.

I følge den forrige eieren som har hatt problemer med dette så var problemet ene gangen at lokkene på hovedoljetanken ikke var tette. Dermed bygges det ikke opp nok trykk til å presse opp ojla til motoren. Den andre gangen var det tett filter på suget fra hovedtanken.

Jeg vet at lokkene på hovedtanken var/er tette - det merker man når man skrur de opp og trykket siver ut. Da jeg sjekket filteret så jeg noe gugge der som jeg skrapa vekk - tenkte at det var der feilen lå... Men jeg får ikke den lille tanken til å fylles...man skal kunne fylle denne ved å la motoren gå på tomgang mens man åpner en ventil på denne lile tanken. Eller dvs. jeg fikk nok fyllt den bittelitt saaakte, men det stoppet opp.

Båten har stått i ro på land siden desember, det er rimelig kaldt ute med noen minusgrader. Kan det være så kaldt at olja blir for tykk til å suges opp?

Kan hende jeg må ta en nærmere kikk på det filteret, men er det noen andre ting jeg kan sjekke? Tenkte å varme opp rommet der hovedoljetanken står med en primus eller noe...

Her er noe info om systemet: http://continuouswave.com/whaler/reference/mercuryOilInjection.html

Redigert av brantaleu (see edit history)

Jeg måtte sette strøm på selve pumpa får at den skulle 'komme seg '

12 volt fra batteriet til den begynte å fylle tank på motor.

Så satte jeg på plass ledning fra motor, sugde selv da.

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Må nevnes at jeg rengjordet tank og slange først og blåste bare med munnen. En del snerk kom ut av slange

Shetland family four, mercury 135.

Uttern C 56, mercury 50.

Fibrafort style 215, mercury 150/ Yamaha 200 hpdi / Suzuki 115

Sea Ray 240 Sundanser, mercruiser 5,0 MPI

Hmm, det virker som det har kommet forurensing i oljetank og slanger, dette skal ikke forekomme. Pumpa kan være skadet, så jeg ville undersøkt dette nærmere før du starter motoren igjen.

Anbefaler at du tar kontakt med et verksted som kan Optimax.

Takk for svar. Jeg må kanskje demontere litt å se om det er noen urenheter i tanken/slangen. Jeg tenker at kulda hadde en finger med i spillet her...og kanskje er det noe groms i tillegg som gjør at filteret går tett. Vet ikke om det er mulig å sile den olja...koster jo litt :)

• 3 år senere...

Jeg har fremdeles dette problemet, kommer tilbake med jevne mellomrom. Når det skjer, så kobler jeg av slangen fra hovedbeholderen og kobler til en pumpeflaske med olje i slik at jeg kan fylle den lille tanken på motoren uten å måtte ta av motordekslet. Jeg pumper til det blir motstand og håper jeg ikke ødelegger noe...blir gjerne litt gris av dette.

Det er jo to slanger in/ut av hovedoljetanken. Den ene er for luft inn for å skaper overtrykk i tanken. Sjekk gjerne om du har overtrykk i tanken når motoren har gått en stund. Du kan også koble fra luftslangen inn til tanken mens motoren går og kjenne etter om det er lufttrykk.

Kan det være at lufttrykket i tanken blir for lavt til å presse opp olja?

Sjekk også at det ikke er avleiring på filteret i tanken, skyll i bensin.

On 4/11/2018 at 10:01 PM, John_Kr said:

Jeg har kommet til å tømme tanken for olje, byttet oljesil/ filter, rengjort slangen innvendig, deretter fylt på ny fersk olje, helst syntetisk 2-taktsolje, den er tynn og fin.

Når du sier byttet oljesil/filter, mener du da filteret på enden av slangen av filteret som går ned i bunn av den eksterne tanken eller er det enda ett filter noe sted?

Tronder1 skrev 43 minutter siden:

Når du sier byttet oljesil/filter, mener du da filteret på enden av slangen av filteret som går ned i bunn av den eksterne tanken eller er det enda ett filter noe sted?

Det filteret/sila som sitter på enden av slangen nede i den eksterne tanken trenger du nok ikke skifte. Om det er noe gørr der, skyller jeg det i bensin. Da blir det som nytt. Man må huske på at begge troppene på den eksterne kanna er helt tette slik at lufttrykket kan bygge seg opp i tanken. 

Dersom den lille tanken er under nivået den skal være på, så kan man fylle den igjen i henhold til beskrivelsen under. Husk bare å stenge den troppa igjen! Jeg har for øvrig hatt probleme med å fylle på denne måten...

Beskrivelsen under er hentet fra manualen til Mercury Optimax.

5ad860731fab3_Mercuryogolje.png.f4ef239c4d0ed6282bd83bed2a8962b9.png

• 5 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...