Jump to content

Batterier lades ut, hva er akseptabel nivå av "lekkasje" ?

NovaMan

Recommended Posts

Hei

Jeg har hatt et problem etter sommerferien med at en av batteribankene lades ut i løpet av noen få dager selv om alt utstyr er slått av. Batteribanken består av nye Sønnak Exide dual 2 x 142 ah), og den er beskyttet av elektroniske solenoider (en til hver batteribank).

Her om dagen fant jeg i motorrommet en solenoid til vinsjen foran med en defekt sikring. Dette har medført at solenoiden hele tiden stod i åpen stilling slik at vinsjreleet som sitter i baugen har hatt konstant spenning hele tiden. Samtidig har bryteren på dashbordet som skal sette spenning på solenoiden lyst kontinuerlig, men vinsjen har virket som den skal allikevel. Sikringen er nå skiftet, lyset i bryteren har slukket (som det skal), og vinsjen virker som den skal.

Nå er jeg ikke trygg på at dette virkelig er årsaken til mine problemer da jeg aldri fikk målt hvor mye strøm som gikk i kablene når alt var slått av. Etter at sikringen ble skiftet måler jeg 0,12 A. Er dette et akseptabelt nivå? Det er målt med et tangamperemeter fra CO, så om det viser nøyaktige verdier vet jeg ikke.

Jeg får legge til at ovennevnte problem dukket opp rett etter ferien, hvor vi var ute i et kraftig uvær, og hvor vinsjen sluttet å virke etter at ankeret i baugen hadde satte seg fast. Vi fikk imidlertid vinsjen i gang igjen etter å ha lokalisert en automatsikring i motorrommet.

Dette er en Sea Ray fra 2001, og jeg finner stadig releer, sikringsbokser og solenoider på de merkligste stedene i båten. Alt er originalmontert, men dokumentasjonen i båten sier lite og ingen ting om hvor de forskjellige komponenter er montert.

Hva tror dere som behersker dette med strøm bedre enn undertegnede? Har jeg funnet årsaken til problemet?

Dersom du forlater båten med et strømtrekk på 0,12A, betyr det at batteribanken din er tappet ned med mer enn 50%, 168A. Har du ikke en hovedstrømbryter du kan slå av? Det strømforbruket ditt på 0,12A, hvor måler du det? Ta en ny måling rett fra batteribanken og se hva dert skal være. Det skal være tilnærmet null bortsett fra litt strøm til eventuell alarm, battmeter og lignende småforbrukere koblet rett på batteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hei Lars

Dette med at et slikt strømtrekk skal ha tappet batteribanken med 50% skjønte jeg ikke. Tilsvarer ikke dette omtrent 1,5 W etter den gamle formelen vi lærte på skolen? Med et slikt begrenset forbruk så skulle vel batteribanken tåle slik belastning i mange dager?

Jeg målte dette på utgående hovedkabel fra batteribanken mens alle hovedbrytere (det Amerikanerne kaller solenoider) var skrudd av. Det eneste som er koblet utenom disse hovedbryterne er VHF og aut. lensepumpe, og disse har jeg koblet bort manuelt før jeg målte.

Jeg har en Viksund 340. Her er det 2 hovedstrømbrytere som står på hele tiden. Når jeg forlater båten er deet en egen bryter for alt forbruk. Jeg reagerte også på at spenningen sank litt fra sndag til fredag. Derfor monterte jeg solcellepanel og etter dette har jeg alltid topp batterispenning når jeg kommer til båten. Jeg målte også strømmen med bare forbruksbryteren koblet ut. Jeg målte 0.3 ampere. Jeg har aldri blitt helt klok på hva dette er, men regner med at radio backup, gass alarm, lenseautomatikk og strøm til motoren (selv om nøkkelen er fjernet), kan bruke så mye. Har relativt lite slitasje på zink så det er ikke noe her. Har du et tilsvarende system så er det ikke sikkert at dette er feil. Med et forbruk på 0,3 amper så utgjør jo dette fra søndag til fredag 5x24tx0,3A=40At. Dette kunne jeg faktisk se på batteriene, men tror ikke dette representerer noe stort problem.

Hei Lars Dette med at et slikt strømtrekk skal ha tappet batteribanken med 50% skjønte jeg ikke.

Det er ikke rart at du ikke skjønner det, for det jeg skreiv var jo bare tull. Tallverdien er fullstendig feil, jeg skrev ampere (A) i stedet for amperetimer (Ah) og glemte å opplyse om hvor lenge utladingen varte. Slik går det når en sitter og ser på TV samtidig som en forsøker å tenke. Det er to ting, og går heller dårlig. Men nå skal det bli riktig. Lar du dette forbruket stå på fra en helg til neste helg, blir i hvert fall regnestykket slik: 0,12A × 24t × 7dager = 20Ah. Det er selvfølgelig langt fra de tullete 50% jeg skrev, men det tilsvarer likevel et døgns forbruk fra kjøleskapet og litt til. Sorry igjen for at jeg surret til de grader.

Men selv dette forbruket synes jeg er helt unødvendig. Når en forlater båten burde det som sagt være tilnærmet null med avslått hovedbryter,bortsett fra litt strøm til eventuelle alarmer, battmeter og lignende småforbrukere koblet rett på batteriet.

Så slå av alt som kan slåes av.

Nå er det vintertid med turer til hytta på fjellet. Da er det fort å glemme å slå av slike ting som coupelyset i bilen den uken en er på hytta. Slikt lys trekker gjerne rundt 250mA Da har en tappet et vanlig bilbatteri på 60 - 70Ah med rundt 40Ah. Og det er i hvert fall mer enn 50%. Ikke greit å starte da i minus 25 grader!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takk for avklaringen Lars. Da kan jeg puste lettet ut i visshet om at det lille jeg mente jeg kunne om dette temaet fremdeles stemmer. Jeg innbiller meg at jeg har funnet hovedårsaken til det opprinnelige problemet, men enig med deg i at selv dette forbruket jeg har målt nå er unødvendig. Jeg får fortsette å koble fra de enkelte forbrukere og se hva jeg finner ut.

Jeg har montert en vanlig lysbryter i serie med batteriet. Denne er lett tilgjengelig, og står i serie med alle forbrukere, dog ikke startmotoren.

Kluet er at denne bryteren må være lett tilgjengelig og betjene. Når du går fra båten bare skrur du av denne, og du slipper å bekymre deg for utlading!

Jeg skulle ønske det hadde vært så enkelt, men med 3 batteribanker pluss egne batterier for baugpropell og hekk truster så fungerer ikke en slik løsning. Sea Ray har spredt forbruket utover alle batteribankene med mulighet for å koble dem sammen med en egen bryter hvis spenningen faller på en eller flere av bankene. Fin løsning i en nødssituasjon, men det kompliserer feilsøking.........

Mye er mulig. Personlig liker jeg å ha det rent rundt disse tingene. Støv og skitt kan lede strøm. Sælig kullstøv fra nettopp thrustere.

Har ikke hatt problemer med dette selv, men jeg har automatsikring til min akterwinch. Denne slår jeg av. jeg har ingen thrustere.

Jeg er over middels interressert i strøm , og følger ofte med på hva som skjer med et tangampermeter for likestrøm. Med dette blir du lett mye klokere på hva som skjer her og der. Kan måle strømmer opp til 1000A med det.

Du kan bare fjerne sikringene til disse motorene. Da skal det være dødt.

Mange er også ikke klar over at Vhf står med konstant spenning i et godkjent vhf oppsett.(noen innvendinger?)

Uansett : mitt personlige måleistrument er ikke et godkjent kalibrert instrument, så litt slack må jeg tåle. Men bruker du et tangamermeter til å måle med, eller kobler du ifra minuspol og måler igjennom dette punkt med et vanlig multimeter?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...