Biam1 Startet 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2015 (redigert) Lager en del ny innredning til min marex 770 I teak finer. Har bestemt meg for olje behandling, og ikke lakkk. Nesten bestemt meg for owatrol d1 og evt. Owatrol edel olje paa flater som skal taaale litt. Tips / erfaring folkens?! Redigert 16.Januar.2015 av Wester (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Byggde båt fra 96-98. Jeg vålgte også å olje alle flater med unntak av gulv bordplater, her valgte jeg tokomponent lakk. Fordelen med olje er at det er veldig lett å gå over om du får et lite merke. Ulempen er at du må gå over all teak hvert andre år Jeg brukte skummgummisvamper. Alt fra kjøkkensvamp til pensel med svamp. Jeg brukt bare Owatrol D1. Variert fra 6-10 strøk. Du må smøre på gang på gang til overflaten ikke trekker lenger. Så lar du det tørke et døgn, vask så forsiktig med med rødsprit. Rødspriten fjerner støv fra teaken. Til slutt er det bare å smøre på et tynt skikt med Owatrol. Denne halvblanke patinaen er den vakreste på teak mener nå jeg. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Owatrol edelolje er ypperlig til flater som skal tåle litt som du sier. Har brukt denne på div. detaljer i snekka.( rorkult,bordplate,glass/kikkertholder,stige til dekk,flaggstang o.l.) Fire strøk, og det ser akkurat ut som lakkert. Veldig pent og slitesterkt. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Har god erfaring med D1 vått i vått 7-8 strøk, så et par med Edelolje. Jeg gjorde dette i forrige båten etter jeg hadde renset teak og innredning. Ble utrolig bra og slitesterkt, gjorde ikke annet en vask årene etter, etter 3 sesonger hadde jeg planer om et nytt strøk med Edelolje, ikke fordi de så ut til å trenges, men sånn for sjelefreden ;) Men jeg solgte båten før nytt strøk ble foretatt, kjøper sa de likte båten vår pga. bla. "så ut til å være veldig godt vedlikeholdt teakfiner.." Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 D2 danner en hinne, og er mer å regne som lakk enn olje i denne sammenheng. Lett å legge på og vedlikeholde. Sammenlignet med de fleste lakktyper danner den en myk hinne som egner seg lite for dørkeplater. Elastisiteten gjør at den er meget egnet på utvendig treverk som "går" med varierende fuktighet. Derfor bruker jeg D1 + D2 i tresnekka Tora. I Saowanee som har lukket kabin med teakinteriør bruker jeg enkomponent polyuretanlakk. Jeg unngår tokomponent , bortsett på døkeplater, da det jeg synes det er tungvint og vanskelig å vedlikeholde/utbedre. Alternativet her kunne gjerne vært en teakolje. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Biam1 Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Takk for innspill. Da er jeg på "rett kurs". Går nok for D1 på flater uten direkte slitasje. Så kjører jeg på med Edelolje på flater med litt mer slitasje. Benkplate på WC og pentry kanskje, koppeholdere, kanskje også på noe listverk? pent med litt blankere listverk mot den litt mer matte D1 overflaten på slette flater? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 På 80 tallet anbefalte Marex Alvania Teak-grease måtte smøre inn noen ganger i sesongen, det ble en fin glød. Owatrol er også bra 5 til 7 strøk og tørk bort det overflødige til slutt. Et nytt strøk etter behov og tørk vekk det overflødige etter 15 min, så har en overflate uten hinne og en trenger aldri skrape bort noen hinne. PS. Ikke ute. en test http://80.239.2.36/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/D31BF156A45327BDC1257619003501C2?OpenDocument Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Biam1 Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Takk takk igjen ? funker det å bruke svamp / fille å smøre D1 med? Mye enklere enn kost.. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Du må bruke kost. Edelolje på alt til slutt så får du en gjevn glød, og en hardere overflate. Blir vedlikeholdsfri i flere sesonger etterpå Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Bruker rulle og fordriver,funker bra det :-) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Har også veldig god erfaring med å bruke fint våtslipepapir etter noen strøk. Blir en veldig fin og glatt overflate. Bare lett pussing i treets lengderetning for å få pusse ned trefibrene som har reist seg.... Sitér dette innlegget Link to post
Rakkstingen Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Har pusset og fixet teak mange ganger, og som alidal sier, etter at materialet er mettet med Owatrol D1 olje, tørk vekk overflødig olje, la det tørke, og gå over med fint-fint sandpapir, for deretter til slutt å føre på Owatrol D2 så får du en kjempefin "glans" nesten som det skulle vært lakkert.Og veldig lett å holde rent. Bruker også samme metode på den utvendige teaken. Må da kanskje etterbehande en 2 - 3 ganger på sommer`n. Men noe skal vi jo "rusle" med når vi ligger i en uthavn..... Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Låner denne tråden litt. I båten har jeg masse teak,noe lakkert noe oljet. Men når det er litt fuktig ute smitter fargen fra teaken over på klærene etc,der det er oljet. Vet ikke hva forrige båteier har brukt av olje ! Men jeg kan ta papir og fukte det litt så tørke lett over teaken så blir papiret brunt. Denne oljen smitter jo av på klær etc,og umulig og få av igjen. Så lurer litt på hva jeg skal gjøre... Er det en ide og lakkere all teaken ombord ? Eller noen bedre ideer ? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 (redigert) Hvis du ønsker lettere og mer renslig slipejobb for å ta nuppene; påfør rent vann med en fuktig fille, svamp eller lignende. Filla/svampen trenger kun være så fuktig at den såvidt fukter overflaten. La dette tørke, slip så lett over i fiberretningen med fint sandpapir (type 180-240, trenger svært sjelden finere korning før lakk). Ved behov gjentas prosessen. Ved å bruke vann til å få fiberreisning klogger ikke sandpapirene seg til så fort og støvet blir ikke like seigt å få vekk som ved sliping etter oljing (snakker her om sliping av tre behandlet med impregnerende olje, ikke sliping mellom lag med herdende olje/lakk, som også kan være påkrevet, men da er det eventuelle nupper i lakken man sliper, ikke trefibrene). En fordel om du kun sliper lett over hver gang, sliper du for hardt presser du fibrene slik at de bøyes ned og dermed vil reise seg igjen ved påføring av fuktighet, olje eller lakk (altså forgjeves arbeid). Ved lettere sliping unngås dette da du da heller kutter toppene av fibrene. Denne teknikken kalles vannbeising og blir brukt av både trebåtbyggere og møbelsnekkere som ønsker en fin finish uten for mange lag med olje eller lakk. Har brukt metoden selv i alle år for å få best finish ved lakkering, blant annet på kaldbakte og kravelte båter i mahogny, overbygg i teak og andre detaljer i hardere tre. For furu kan også metoden brukes, men her er det sjeldent behov for mer enn en omgang i motsetning til hardere virke der du med fordel kan vannbeise både to eller flere ganger for best resultat. Så fort treet er skikkelig tørt etter siste vannbeising og sliping bør du påføre første strøk med olje. Da får du bedre vedheft senere for herdende olje eller lakk enn om du venter noen dager og uker med første strøk. Luft, lys og annen forrurensning forvitrer overflaten raskere enn man skulle tro og skaper dårligere heft, med raskere potensiell glippemuligheter for både herdende oljer og lakk (krakkellering/oppsprekking/løsning fra underlaget). Redigert 18.Januar.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Den metoden skal jeg prøve Hakkanen, flott beskrivelse hva vil du anbefale av olje for å få til enklest og best resultat? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 (redigert) hva vil du anbefale av olje for å få til enklest og best resultat? Du mener til innendørs bruk? Kommer litt an på hva du ønsker av utseende, "naturlig" silkematt eller blank? Krav til mekanisk slitestyrke? Det finnes mange gode oljer på markedet, men oftest er det gjerne lettest å bruke de merkene man lettest får tak i. Jotun og Owatrol sine produkter er vel gjerne blant de lettest tilgjengelige i de fleste byggevarer og jernvarebutikker, i alle fall her i området. De andre merkene som f.eks. Epifanes, International og Hempel fås i mer spesialiserte butikker. Har selv god erfaring med tidligere nevnte Owatrol D1 (gjerne etterfulgt av D2 om du ønsker mer glans) på flater uten for mye mekanisk belastning. Med D1 alene får du en fin silkematt og naturlig overflate. Bakdelen er som flere skriver; kan kreve etterbehandling etter som overflaten kan tørke ut over tid + du må være nøye med å tørke av overskytende olje før tørking så du unngår ujevn glans i overflaten. Komboen D1 og D2 holder svært lenge om du gjør grunnarbeidet skikkelig, D2'en er såpass elastisk at den lever med treet i større grad enn hardere hedrende oljer som Edelolje og lakk. Skal overflaten tåle mer mekanisk belastning er Edelolje godt egnet som toppstrøk. Hvis du bruker D1 som impregnering er det viktig at ikke denne får legge hinne oppå treet før du påfører Edelolje eller lakk. Da vil det harde laget lettere krakkelere på grunn av at det blir liggene å "flyte" oppå den mykere olja og i tillegg ikke får bundet seg tilstrekkelig med treet. Så påfør D1 vått i vått, la den trekke inn, tørk av med ei fille og vent til olja har tørket (husk at sammenkrøllede filler med herdende olje i kan selvantenne). Så avfetter du, sliper lett over, tørker av støvet og påfører D2 eller Edelolje. Det skal også sies at ved bruk av Edelolje eller lakk ikke nødvendigvis er behov for impregnering med D1 i forkant, spesielt ikke på trevirke som er tørt og sannsynligvis kommer til å holde seg tørt framover. Tynning av Edelolja/lakken det første støket og så påføring utynnet (les bruksanvisningen for tynningsforhold) og du får et OK resultat (kan kreve lett sliping mellom lagene hvis du får nupper i lakken). Når det gjelder innendørs lakkering av laminat som får mekanisk belastning (kryssfiner og lignende til dørk) må jeg si jeg heller mest mot tokomponent polyuretanlakk da denne er mer slitesterk og brukt på laminat ikke trenger være like elastisk som på heltre. Snakker vi heltre vil oftest tokomponent bli for hard, da er det bedre med en oljebasert lakk. Redigert 18.Januar.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Det kaller jeg et utfyllende svar! Takk Hakkanen Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Oljet teakfiner kan også etterbehandles med bivoks. (for vedlikehold) Da unngår man den sterke lukten av olje. Lukter svakt av honning, men mye bedre det enn lukt av olje... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.