Jump to content

Landstrømpakker

Austrått

Recommended Posts

Hei.

Jeg kunne tenkt meg å installere landstrøm i min Triton 225. Pr nå har jeg bare en liten Ctek lader som jeg kobler til når jeg kommer til kai. Slik jeg har skjønt det er det ikke heldig å ha det slik når jeg forbruker strøm til diverse.

Nå har jeg lest og lest innlegg her på forumet som omhandler landstrøm og må si jeg er rimelig forvirret over at det går ann å ha så mange forskjellige meninger om dette emnet.

Derfor ønsker jeg ferdige pakker som inneholder det jeg trenger og lader, og som jeg kan installere selv. Jeg har 2stk batteri på 120ah i båten.

Hva bør jeg velge? Det er en liten båt og jeg trenger ikke mer enn 1 230V uttak i båten til kaffetrakter etc.

Hva bør jeg velge? Det er en liten båt og jeg trenger ikke mer enn 1 230V uttak i båten til kaffetrakter etc.

Da går du på Maritim (eller en annen båtbutikk) og kjøper en enkel landstrømsentral. Den er ferdig koblet, bare å plugge inn.

Inneholder:

2 Automatsikringer, 10 A.

Jordfeilbryter. Barnesikring.

4m tilkoplingskabel dobbelisolert.

2 stk. utganger.

Kontrollampe. Mulighet for ekstra uttak.

Skal du lade batteriene, må du i tillegg kjøpe en batterilader. Har du ett batteri for start og ett for forbruk, kjøper du en lader som kan lade to separate batterier.

Så enkelt kan det gjøres!

Eller så klarer du deg med en lader, kun for forbruksbanken. Startbatteriet lades vanligvis opp mer enn nok fra dynamoen dersom du ikke kjører baugpropeller og ankervinsjer mye på dette batteriet eller har en motor som krever at du kinner i lange tider for å få start.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har en bryter mellom forbruksbanken og startbatteriet så jeg kan koble de sammen til én bank.

Da trenger man kun én lader.

Skulle da mot all formodning startbatteriet av en eller annen grunn være utladet, vil jeg kunne starte motoren ved å koble til bryteren og vente litt til det har kommet inn litt på startbatteriet. (har vært forsøkt to ganger)

Når jeg lader, kan jeg koble inn startbatteriet når forbruksbanken har fått sitt og så får jeg toppet startbatteriet også.

Man må bare være flink og ikke ha denne bryteren inne til "vanlig", da tappes startbatteriet sammen med forbruksbanken og det kan være noe dritt om man ligger lenge i utehavn.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Guest Avmønstret#

Byggestrømkassene er trefas, og vil dessuten være provisorisk på lik linje med skjøteledning, så vidt jeg kan se. Biltema landstrømenheten ser grei nok ut, men jeg ville hatt en 16A. Kan ikke se noe dokument for at den er godkjent i Norge. Megaflis selger vel X-pole jordfeilautomat til rundt 250,-, så det koster ikke allverden for annerkjente merker heller. Defa har pluggbart gjør det selv utstyr, om man ikke har lov/vil koble selv.

Guest Avmønstret#

Byggestrømkassene er trefas, og vil dessuten være provisorisk på lik linje med skjøteledning, så vidt jeg kan se.

Som vel gjør det lovlig for hvermannsen å plugge i (?), men man har da fått sin egen og lokale jordfeilbryter og sikring, som vel er en fordel for en selv og forsåvidt hele kaianlegget?

Ikke minst grådig praktisk da egentlig. Får alt samlet på en kjekk og grei måte.

Hvis du velger en landstrømpakke, mangler den et galvanisk skille.

De fleste båthavner krever for eksempel en slik:

http://www.seatronic.no/landstrom-isolatorer-c-81_143/sterling-galvanisk-isolator-p-2097.

Hensikten er forenklet fremstilt å hindre at jordfeil forplanter seg og gir skade på metall i din eller nærliggende båt (tæring) eller på mennnesker i vannet (elektrisk støt).

3-fase uttak overalt? Det var nytt for meg Kanskje et enslig uttak i en eller annen havn dersom en er heldig. Ellers er det vel helt vanlige strømstolper med 2 - 4 vanlige 1-fas blå eurokontakter på 10 eller 16A.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Kanskje det er litt begrepsforvirring ute å gå her? Om det er tre pinner på de nye blå kontaktene, er det ikke 3-fase. Der er det to "varme" kontakter og den litt tykkere pinnen er jord. 3-fas uttak har fire hull og er vel vanligvis rød av farge.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...