Fjord21DC Startet 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 16.Januar.2015 Hva slags utstyr har dere stående på i båten når den ligger i bås og ikke brukes? Selv har jeg tracker, en liten alarm lysdiode og 2 stk auto lensepumper. Disse er koblet utenom hovedbryter og vil alltid være online.. Sitér dette innlegget Link to post
SR400 Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Memory til radio, strøm til lensepumper. Sigg uttak (GSM kamera) og strøm til lys i sikringstavle og maskinrom. (Hvis det skulle skje noe under veis og strømmen må tas, er det greit å ha lys på de to stedene) Sitér dette innlegget http://nmbf.no http://baatene.blogspot.no Link to post
Arvid_A Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Ingen ting, bortsett fra at at nivåføleren til ei av lensepumpene har spenning og kan starte pumpa hvis det skulle bli behov for det (har ikke skjedd hittil på de 8 årene vi har hatt båten). Solcellepanelet ligger selvfølgelig konstant tilkoblet forbruksbatteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Selvfølgelig alarm, og så trenger battmeter bitte litt, men så kompenserer solcellepanelene for det mange ganger. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Alfonzo Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 strøm til automatisk lensepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
Geir Hel Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 (redigert) Ingenting,sjekker båten ca hver tredje dag og skrur på strømmen for å lense da. På ca 8 mnd har eg brukt den nye 25 amp laderen 3 ganger,ellers er det motoren som lader opp batt.Men når det er sagt så har eg ein sarv av ein båt som tar meg fra a te b og kan overnatte i den flere dager i uka Redigert 16.Januar.2015 av Geir Hel (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig båt igjen Link to post
taunus Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Nada Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Trackguard sporingssytem Lensepumpeautomatikk Gassalarm Backup båttradio Inverter (tilkoblet, men vet ikke om de belaster batteriene) Batteriladere (tilkoblet, men vet ikke om de belaster batteriene) Motor (Tilkoblet men vet heller ikke her om den belaster batteriene) Med mitt bruksmønster ser jeg ikke noe poeng i skåne batteriene for denne belastningen. Bedre å finne igjen båten etter tyveri og lensesystemer virker Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Varmeapparatet Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Automatisk lensepumpe Vannstandsnivåføler Alarm/sporingssystem Radiominne I tillegg er VHF koblet over kursen som altid har strøm, men denne skal fortrinnsvis være avslått når båten ikke er i bruk (har dog hendt at denne har blitt avglemt), Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
RSL Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Hos meg er Ankervinsj, VHF og lensepumpe koblet rett på startbatteri. Ingenting er koblet utenom hovedbryter til forbruksbanken. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
Gabi Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Liten lensepumpe akter Stor lensepumpe motorrom Alarm for høyt nivå av vann i motorrom Solcellepanel lader batteri til forbruksbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 16.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 16.Januar.2015 Alt er avskrudd! Pleier å kople til landstrømmen kvelden før jeg skal ut, så batteribanken er toppet opp. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Maruma Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Strøm til nivåbryter til lensepumpe. Blir til radiominne nå i tillegg, er lei av å stille inn radioen hele tia. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Selvfølgelig alarm, og så trenger battmeter bitte litt, men så kompenserer solcellepanelene for det mange ganger. Har du ikke automatisk lensepumpe Lars? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
index Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Slår av alt jeg! Og automatisk lensepumpe har jeg aldri hatt.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Har du ikke automatisk lensepumpe Lars? Nei, en manuell og en elektrisk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Turbåt Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Selv har jeg en Garmin AIS som alltid står på. Og så har jeg et batteri som alltid tappes. Ergo er noe feil. Jeg tror det er AIS'en, så den skal jeg koble fra så snart jeg får kartlagt strømnettet i båten. Sitér dette innlegget Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-) Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Ingenting. Sitér dette innlegget Link to post
3rik Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Alarm radiomemory klokken i instrumentpanelet svak 12v vifte for å lage litt sirkulasjon bak under dekk hvor jeg tidligere har slitt med fuktighet lenseautomatikk Har også en 4F kondis som gir meg 2 minutter utelys etter at hovedbryter er slått av(utrolig greit å se hvor nøkkelen skal inn), men denne tømmer seg selv... -Alle er koblet til små sikringer som ikke tillater mer strøm enn den de til vanlig trekker. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Skrev ovenfor at jeg har stående på varmeapparat, men blir jo feil når spørsmålet gjelder strømtrekk. Kan ikke være rare greiene. Har vurdert å koble lensepumpeautomatikk direkte til batteriet, men trekker neppe strøm det heller. Så svaret på spørsmålet er: intet. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 (redigert) Lensepumper, AIS, kjøleskap, div. elektronikk- 24/7/365. Redigert 17.Januar.2015 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Men da har du vel landstømlader tilkoblet? Og så er du nedom båten omtrent daglig med derpå full kontroll? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 Sommerhalvåret står oftest hovedstrøm på og forsyner kjøleskap. Noen perioder står gjerne webasto på sirkulasjon også. Alle andre brytere er av. Har ikkje automatisk lensepumpe. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Fjord21DC Svart 17.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2015 (redigert) Ser at enkelte har noen forbrukere som trekker litt strøm. Liggere dere da med konstant lading via landstrøm/ solcelle når båt ligger til kai? Redigert 17.Januar.2015 av Norcem21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.