Jump to content

Hvilket utstyr lar dere alltid stå på i båten som trekker strøm?

Fjord21DC

Recommended Posts

Det samme må jeg spørre Sæbø om. Dersom ikke kan jo batteriet tappes helt ned dersom det ikke er enormt stort og det kun er få dager mellom hver tur med lading.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ser at enkelte har noen forbrukere som trekker litt strøm. Liggere dere da med konstant lading via landstrøm/ solcelle når båt ligger til kai?

Jeg gjør det.

som sagt har jeg VHF, Ankervinsj og Lensepumpe koblet direkte på startbatteriet, men det er vel kun lensepumpen som vil kunne trekke strøm mens jeg ligger til kai og ikke selv er ombord. Skulle lensepumpen føle for å trekke strøm mens jeg ikke er tilstede, er det antagelig fordi den skal hindre at båten min synker, så jeg er mer enn villig til å tilgi pumpen for at den trekker strøm i slike tilfeller.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Strøm til nivåbryter til lensepumpe.

Blir til radiominne nå i tillegg, er lei av å stille inn radioen hele tia.

En av våre lokale båterbegynte å brenne, mens den lå i havn. Hovedstrøm var avskrudd, men radio hadde tilkopling for å holde minnet. Feil i radioen var årsak til brannen.

radioens minne bør kunne holdes vedlike av noe med mindre kraftreserver en båtens batteribank. En Pc greier seg med et knappcelle batteri!

Aileen ll

Mon tro hvor stor sikring den radioen hadde til batteribanken siden den klarte å ta fyr.

At folk tør ha TV, klokkeradio, elektrisk tannbørste, router, "getboks", komfyr (som viser klokken når den slumrer om natten), kjøleskap... etc etc....

At folk i det heletatt tør å sove før de har koblet hele nabolaget fra elnettet er meg en gåte om det er så mye dårlig elektronikk ute å går.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Da kan vi dele dette med tilkoblet 12volt utstyr når en ikke er tilstede i båten mellom helgeturer i to deler.

- Er dere redd for at det skal ta fyr i noe som er tilkoblet?

- Er dere bekymret for at batteriet skal tappes mye ned i løpet av tiden mellom to helger?

Det siste alternativet er jo uaktuelt med landstrøm og landstrømlader (så lenge strømmen i land ikke forsvinner), og til en viss grad også dersom det er bra med sol og en har store nok solcellepaneler.

A bare ramse opp hva en har tilkoblet uten å nevne samtidig lading, sier jo ikke så mye.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Ok, av alt jeg har lest til nå så kunne en automatisk lensepumpe forsåvidt vært kjekt å ha tilkoblet, ikke fordi det trengs men i tilfelle rottefelle osv og da er en plutselig i gang med en utømmelig liste.

Så pr. nå har vi ingenting. Har landstrøm på plassen og lader batteriene en gang nå og da.

"Less is more" er det vel noe som heter :-))

Og med alle trådene på BP om tæring, brann og fandens oldemor pga landstrøm så kjenner jeg på en angst i forhold til hele konseptet ;-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...