Jump to content

Behandling av teak, olje eller lakk?

Stjernen !

Recommended Posts

I båten har jeg masse teak,noe lakkert noe oljet.

Men når det er litt fuktig ute smitter fargen fra teaken over på klærene etc,der det er oljet.

Vet ikke hva forrige båteier har brukt av olje !

Men jeg kan ta papir og fukte det litt så tørke lett over teaken så blir papiret brunt.

Denne oljen smitter jo av på klær etc,og umulig og få av igjen.

Så lurer litt på hva jeg skal gjøre...

Er det en ide og lakke all teaken ombord ? isåfall vilken type lakk ?

Eller noen bedre ideer ?

Men jeg vil egentlig ikke ha grå teak ombord ! Mener du jeg må vente til all teak er grå for og løse problemet ?

Vil heller ikke ha teak som man blir brun av og ta på !

Jeg har prøvd og vaske/tørke litt,men da vasker jeg jo bort fargen.

Tenkte kansje det letteste var og pusse/vaske ned alt og lakke over.

Er litt usikker på hvordan løse dette problemeteller er det noe jeg må leve med ?

Sett noen som bare pusser ned og smører inn med teak/mahogany olje og så lakkerer over.

Så setter pris på og høre om noen har en enkel grei løsning på dette !

Kansje noen har hatt samme problem,og sitter på en enkel grei oppskrift.

Jeg ville ha vasket godt, slipt lett over, vasket med rødsprit og mettet det med Owatrol Teakolje. Oljet teak skal ikke farge av, det må være en rar olje de har brukt...

Ubehandlet teak skal heller ikke farge av, kan det være en vannbasert teakfarget beis de har smurt på?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

..vill du kunne få samme farge over alt på en plate selv om du f.eks. har en grå flekk midt på plata?

Da må du enten skrape eller sikle av et tynnt og jevnt lag, eller pusse jevnt over plata så du får vekk den grå overflaten og får jevnet ut resten av flaten med det samme. Så påføre olje.

Når det gjelder trådstarters spørsmål, enig med index; høres ut som noe beis forrige eier har brukt. Du skriver jo også at fargen kan vaskes vekk. Slik jeg forstår det er det benker utendørs det er snakk om? I så fall ville jeg ha skurt teaken grundig med vann og såpe på tvers av trefibrene for så å la teaken tørke. Så pusset teaken på langs av fibrene til du får en jevn farge på alt. Da kan du vurdere om du skal bruke olje (teakolje eller lignende) eller lakk. Valget avhenger gjerne litt av om benkene også brukes til å stå på, lakk gjør dem svært glatte om det ligger vann oppå. Olja bevarer treet og er ikke fullt så glatt, men krever hyppigere behandling for å holdes fint. Er det snakk om utendørs dørk/dekk ville jeg heller latt teaken få gråne. Så behandlet den slik at den ikke blir glatt (Boracol, diverse nanoprodukter for teak eller rett og slett vanlig saltvann).

Er pentry,benken til førersete,vegger,dører,skap ++ som er av teak.

Vasker jeg på noen av overflatene smitter det brunfarge av.Trenger bare trykke en våt serviett intill og den er brun.

Ellers ser jo alt meget bra ut.

Men har ødelagt mye klær når det har vært litt vått,så litt kjedelig problem.

Lurer nesten på om forrige eier har oljet oppå lakke

Men skal prøve og vaske og følge oppskriften over.Blir mye vasking det.

Skrudde også av en sideplate der baksiden var ubehandlet,og smurte inn med teak olje.

Resulatet ble meget bra så helt ny ut,men ikke fått sjekket om det smitter av enda.

Takk for svar så langt..

Går det greit og bruke mahogany olej på teak eller andre veien.Sett noen gjort dette med godt resultat.

Også sett dette gjort på eik for og få den mørke fargen.

Da tenker du nok beis, ikke olje. Det går, men fargen blir jo litt feil da...

Om du vil lakke er Epifanes sin teaklakk veldig bra, men du må uansett få vekk alt som smitter først. Og aller helst all gammel lakk, men uten å slipe gjennom (den meget tynne) fineren. Det blir straks en mye mer omfattende oppgave enn å vaske rent og olje.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...