Jump to content

Oppstart av diesel motor...gløding...

Fusebox

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en diesel motor som er litt tung å starte kald. Jeg gløder 30-45 sekunder og starter. Da knatrer og putrer og ryker det som regel ganske kraftig, før den kanskje stopper. Da pleier jeg å gløde litt (2-5 sekunder) mens den humper, og da går den kjempefint etterpå.

Kan dette være skadelig for motoren på noen måte ?

Mvh,

Are

I instruksjonsboken til min BMC Commmander står det at motoren skal glødes i inntil 30 sek. ved start. Det står dog at normal glødetid er ca 15 sek. Jeg må uansett gløde i minst 15 sek. og ofte i 25sek. før maskinen fyrer opp. For en forkammermotor er vissnok dette normalt.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Jepp, sjekk glødepluggene, min skal glødes i max 20 s, (syntes det var lenge jeg). Men i tillegg; (og det visste jeg ikke) Friknapp inn og _fullt_ gasspådrag. Jeg var for pinglete og dermed så flatet batteriet ut...etterhvert. Tidligere motorer (BMC, Yanmar, Sabb) mener jeg at jeg har startet med ca 5-10 s gløding og 1/2 gasspådrag... "Nymotoren" som tvinger meg til å endre startrutiner er en 11 hk ListerPetter.

mvh

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Mener å huske at de gamle dieselbilene til Mercedes krevde minst et minutt gløding for å samarbeide, eller tar jeg feil her? Kanskje det bare virket så lenge?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...