Fusebox Startet 29.April.2005 Link til dette innlegget Startet 29.April.2005 Hei. Jeg har en diesel motor som er litt tung å starte kald. Jeg gløder 30-45 sekunder og starter. Da knatrer og putrer og ryker det som regel ganske kraftig, før den kanskje stopper. Da pleier jeg å gløde litt (2-5 sekunder) mens den humper, og da går den kjempefint etterpå. Kan dette være skadelig for motoren på noen måte ? Mvh, Are Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Hei Du burde sjekke om alle glødepluggene "lever". 45 sekunder er i overkant lenge, og fort å svi av glødepluggene Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 29.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Jeg var ikke klar over at man kunne ødelegge dem... Hvordan kan man se om de er ødelagt ? Er det en glødetråd som synes, eller kan man kanskje ohme for å se om det er kontakt ? /Are Sitér dette innlegget Link to post
Cato Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Vanligvis er glødepluggene parallellkoblet med f.eks en skinne som går fra plugg til plugg. Denne må løsnes, du kan så ohme hver plugg. Her vil du måle kortslutning på plugger som er OK - brudd i de defekte. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 I instruksjonsboken til min BMC Commmander står det at motoren skal glødes i inntil 30 sek. ved start. Det står dog at normal glødetid er ca 15 sek. Jeg må uansett gløde i minst 15 sek. og ofte i 25sek. før maskinen fyrer opp. For en forkammermotor er vissnok dette normalt. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Cato Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Glødeplugger leveres ofte i to varianter- lang glødetid (inntil 10-20 sek) og kort glødetid (inntil 5-10 sek) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 29.April.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Da er det nok pluggene som må sjekkes, ja. Takk for tips. Mvh, Are Sitér dette innlegget Link to post
sandman1 Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Jepp, sjekk glødepluggene, min skal glødes i max 20 s, (syntes det var lenge jeg). Men i tillegg; (og det visste jeg ikke) Friknapp inn og _fullt_ gasspådrag. Jeg var for pinglete og dermed så flatet batteriet ut...etterhvert. Tidligere motorer (BMC, Yanmar, Sabb) mener jeg at jeg har startet med ca 5-10 s gløding og 1/2 gasspådrag... "Nymotoren" som tvinger meg til å endre startrutiner er en 11 hk ListerPetter. mvh Sandman1 Sitér dette innlegget KnutS "It's dark and we're wearing sunglasses" Link to post
index Svart 29.April.2005 Link til dette innlegget Svart 29.April.2005 Mener å huske at de gamle dieselbilene til Mercedes krevde minst et minutt gløding for å samarbeide, eller tar jeg feil her? Kanskje det bare virket så lenge? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Allan E Svart 30.April.2005 Link til dette innlegget Svart 30.April.2005 Vi har en gammel Fiat diesel og den skal glødes i 2 min. Så det er tydligvis litt forskjell på de ulike motorfabrikantene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.