Pequod Startet 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 18.Januar.2015 Fikk en litt ubehagelig overraskelse da jeg var i båten i går. Hadde ikke vært om bord på fem dager og skulle egentlig ha stukket ned tidligere ettersom jeg skulle ha måket vekk endel snø. Men da jeg endelig kom meg ned lørdag, så jeg at all is og snø var borte! Det var jo helt perfekt! Men da jeg åpnet luka i dørken for å åpne sjøvannskrana, fikk jeg et overraskende syn: Det stod vann nede i kjølen nesten helt opp til motoren! Jeg har jo ingen automatisk lensepumpe, så jeg satte i gang umiddelbart med den manuelle, og det var ganske så mye som ble pumpet ut. Vannet jeg pumpet ut var veldig klart i fargen, så jeg tok sjansen og puttet en finger nedi for å deretter smake. Kunne ikke kjenne antydning til saltsmak, så jeg lurer på om dette kan ha vært smeltevann fra kalesjen som har rent inn i båten og deretter ned i gjennom dørken og ned i kjølen? Jeg tok meg en tur på fjorden etter at jeg hadde fått vekk alt vannet og var vel ute i et par timer. Da jeg kom inn i havna sjekket jeg kjølen og det var ikke kommet inn noe mer vann. Det var jo ganske mye snø over båten, samt at det også regnet natt til fredag. I tillegg var en klut som jeg hadde glemt igjen på dørken foran passasjersetet veldig våt, og den var tørr da jeg glemte den igjen. Kan smeltevann være forklaringen? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Hulda Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Ja. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Smeltevann eller lekkasje fra en slange/ kobling etc i drikkevannsopplegget ombord... Haller mot det første... Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Kan ikke huske at dette skjedde i fjor vinter, men den var vel da også mer jevn varm og mild enn i år, hvor det veksler fra noen dager på rappen med doble minusgrader og snøvær til varmegrader og sol... Men da er jeg i alle fall mer beroliget! Skal uansett ta meg en tur ned i dag bare for å dobbeltsjekke! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Det er enkelt å teste hva slags vann det du får i kjølen. Ta en test i et glass og tilsett grønnåpe. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lazyjack Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Har du ikke tømt ferskvannstanken så kan det ha frosset i stykker noe så vannet har rent ut og ned i kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Hmm, hvis man har mye snø på båten og det blir bråmildt, så kan kanskje vannet bli ledet en annen vei da snøen kanskje sperrer den naturlige veien? Bare en tanke. Men ville også sjekket ferskvannstanken hvis denne ikke er tømt. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Det er enkelt å teste hva slags vann det du får i kjølen. Ta en test i et glass og tilsett grønnåpe. Glasset til venstre er vanlig saltvann med grønnsåpe. Det midterste er kjøleveske (Volvo grønn) med grønnsåpe. Til høyre er vanlig ferskvann med grønnsåpe. Det er kjekt å vite hva man faktisk har av lekkasje slik at det blir lettere å begynne med målrettet lekkasjesøk! Husker dette tipset ditt fra en annen tråd og hvis det er kommet mye vann når jeg sjekker båten i morgen tidlig, så skal jeg ta den testen! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tom Rør Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Hvis det er mye vann i morgen, så er det ihvertfall ikke smeltevann. Det er vel bare meldt litt snø til i morra. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Takk for tips om ferskvannstsnken også. Har vært inne på tanken, men ikke sjekket den nærmere ettersom den er så og si tom. I tillegg ser jeg at det har vært så mye snø på kalesjen at stengene som holder den oppe og i spenn har glidd litt ned. Det har dermed antakelig kommet snø/vann inn fra flere glipper oppe ved cockpitvinduet. Så jeg holder nok en knapp på smeltevannsteorien! Det blir spennende å sjekke ståa etter nattevakten i morgen tidlig, rekker ikke å gjøre det i dag. Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Pequod Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Hvis det er mye vann i morgen, så er det ihvertfall ikke smeltevann. Det er vel bare meldt litt snø til i morra. Jepp, det er det jeg tenkte! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tom Rør Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Sjekker du pakkboksen til akslingen innimellom? Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Sjekker du pakkboksen til akslingen innimellom? Ja, den drypper litt mer enn den skal og skal byttes ut i slutten av februar når båten skal opp for bytte av diverse og septiktankmontering. Men den drypper på langt nær så mye at det kan forklare vannivået! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tom Rør Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Det er ihvertfall bra Tipper det er smeltevannet som har spilt deg et puss. Det lønner seg nok å montere aut.lensepumpe, men det er vel lagt inn i planene dine. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Det er ihvertfall bra Tipper det er smeltevannet som har spilt deg et puss. Det lønner seg nok å montere aut.lensepumpe, men det er vel lagt inn i planene dine. Det blir nok liv i oppussingstråden min i slutten av februar/begynnelsen av mars, for å si det slik! :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tom Rør Svart 18.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Husk bilder da Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 18.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Januar.2015 Her kommer det både bilder og video! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 I tillegg ser jeg at det har vært så mye snø på kalesjen at stengene som holder den oppe og i spenn har glidd litt ned. Det har dermed antakelig kommet snø/vann inn fra flere glipper oppe ved cockpitvinduet. Med kalesjebåt på sjøen vinterstid er det viktig å måke etter hvert snøfall! En kalesje tåler ufattelig lite snå før den knekker sammen. Jeg har pleid å legge inn daglige måkerutiner de dagene det har snødd, noen ganger også to ganger til dagen. Men de siste par årene har kalesjen vært av av praktiske hensyn (selvlenser). Likevel måker jeg av båten om snølaget blir mer enn 10cm. Den blir veldig topptung med et slikt lag, særlig om været slår om og det begynner å regne... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Pequod Svart 19.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Fint ibåten dag, så det var nok smeltevannsteorien som stemte! Skal bli mer nøye med å måke snø heretter! Fikk meg en tur i snøværet også og opplevde endelig en delfin -eller noe lignende! Fikk til og med tatt en litt dårlig video av den! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tom Rør Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Så delfinen på Kongen for et par uker siden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Så delfinen på Kongen for et par uker siden :-) Med over 150 turer med båten bak meg var dette første gangen, så det var jaggu på tide! :-) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Tom Rør Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 Hadde et lengre møte med den i høst på Borgen også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 19.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 19.Januar.2015 (redigert) Et tau som ligger og suger opp fukt utenfor kalesjen (?) kan virke som veke. Dette kan trekke vann inn i båten. Hvis det ligger en tauende lavere enn resten av et vått tau (eller taukveil), vil veke-effekten kunne trekke relativt mye vann over tid. Så en våt taustump kan da bli en langsomt-rennende vannslange! Jeg har selv gjort den tabben en vinter. Det er så lett å putte resten av et tau inn under kalesjen, mens den delen som er utenfor ligger og suger fuktighet, fra utenfra og inn i båten. Redigert 19.Januar.2015 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.