Jump to content

Smeltevann eller lekkasje?

Pequod

Recommended Posts

Fikk en litt ubehagelig overraskelse da jeg var i båten i går. Hadde ikke vært om bord på fem dager og skulle egentlig ha stukket ned tidligere ettersom jeg skulle ha måket vekk endel snø.

Men da jeg endelig kom meg ned lørdag, så jeg at all is og snø var borte! Det var jo helt perfekt! :smiley:

Men da jeg åpnet luka i dørken for å åpne sjøvannskrana, fikk jeg et overraskende syn: Det stod vann nede i kjølen nesten helt opp til motoren! Jeg har jo ingen automatisk lensepumpe, så jeg satte i gang umiddelbart med den manuelle, og det var ganske så mye som ble pumpet ut.

Vannet jeg pumpet ut var veldig klart i fargen, så jeg tok sjansen og puttet en finger nedi for å deretter smake. Kunne ikke kjenne antydning til saltsmak, så jeg lurer på om dette kan ha vært smeltevann fra kalesjen som har rent inn i båten og deretter ned i gjennom dørken og ned i kjølen?

Jeg tok meg en tur på fjorden etter at jeg hadde fått vekk alt vannet og var vel ute i et par timer. Da jeg kom inn i havna sjekket jeg kjølen og det var ikke kommet inn noe mer vann.

Det var jo ganske mye snø over båten, samt at det også regnet natt til fredag. I tillegg var en klut som jeg hadde glemt igjen på dørken foran passasjersetet veldig våt, og den var tørr da jeg glemte den igjen.

Kan smeltevann være forklaringen?

Det er enkelt å teste hva slags vann det du får i kjølen. Ta en test i et glass og tilsett grønnåpe.

bilde

Glasset til venstre er vanlig saltvann med grønnsåpe. Det midterste er kjøleveske (Volvo grønn) med grønnsåpe. Til høyre er vanlig ferskvann med grønnsåpe. Det er kjekt å vite hva man faktisk har av lekkasje slik at det blir lettere å begynne med målrettet lekkasjesøk!

Husker dette tipset ditt fra en annen tråd og hvis det er kommet mye vann når jeg sjekker båten i morgen tidlig, så skal jeg ta den testen!

Takk for tips om ferskvannstsnken også. Har vært inne på tanken, men ikke sjekket den nærmere ettersom den er så og si tom.

I tillegg ser jeg at det har vært så mye snø på kalesjen at stengene som holder den oppe og i spenn har glidd litt ned. Det har dermed antakelig kommet snø/vann inn fra flere glipper oppe ved cockpitvinduet.

Så jeg holder nok en knapp på smeltevannsteorien!

Det blir spennende å sjekke ståa etter nattevakten i morgen tidlig, rekker ikke å gjøre det i dag.

I tillegg ser jeg at det har vært så mye snø på kalesjen at stengene som holder den oppe og i spenn har glidd litt ned. Det har dermed antakelig kommet snø/vann inn fra flere glipper oppe ved cockpitvinduet.

Med kalesjebåt på sjøen vinterstid er det viktig å måke etter hvert snøfall! En kalesje tåler ufattelig lite snå før den knekker sammen. Jeg har pleid å legge inn daglige måkerutiner de dagene det har snødd, noen ganger også to ganger til dagen. Men de siste par årene har kalesjen vært av av praktiske hensyn (selvlenser). Likevel måker jeg av båten om snølaget blir mer enn 10cm. Den blir veldig topptung med et slikt lag, særlig om været slår om og det begynner å regne...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Et tau som ligger og suger opp fukt utenfor kalesjen (?) kan virke som veke. Dette kan trekke vann inn i båten. Hvis det ligger en tauende lavere enn resten av et vått tau (eller taukveil), vil veke-effekten kunne trekke relativt mye vann over tid. Så en våt taustump kan da bli en langsomt-rennende vannslange! Jeg har selv gjort den tabben en vinter. Det er så lett å putte resten av et tau inn under kalesjen, mens den delen som er utenfor ligger og suger fuktighet, fra utenfra og inn i båten.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...