Jump to content

Carlingswitch - koblingshjelp

Kaptein Thomas

Recommended Posts

God søndag godtfolk!

Driver å bytter ut brytere og diverse på dashen i båten.

Har brukt Carlingswitch tidligere, og gjør det nå også.

Utfordringen er som følger: Jeg har en Volvo Penta tiltbryter, og orginal trim-flaps bryter.

Er det noen som er kjent med hvordan - om det er mulig - man kobler disse to bryterne over til Carlingswitch? Dvs. å fjerne disse gamle som sitter der idag, og bytte til Carlingswitch?

Takker for svar :-)

bilde

bilde

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001
Hjemmehavn; Slependen, Bærum

Trimplanbryterne r ikke noe problem. Du trebger en carlingbryter som har pressfunksjon begge veier. Ikke kjøpe den typen som har switchfunksjon begge veier. Det er så plusstrøm som styrer trimflapsene opp og ned. Er ikke helt sikker på hvordan QL har koblet sitt system på bryterne, men det finner du ut av når du tar opp den gamle bryteren.

Tiltbryteren er i prinsipp den samme bryteren som til trim, men i tillegg trenger du en av/på bryter for å løfte tilten over beachfunksjonen. Den røde bryteren/knappen må erstattes med en annen bryter. I tillegg må du bytte kontakter bak, da VP har sine egne kontakter/kabelskoløsning.

Jeg ville ikke ha byttet tiltbryteren, da denne er en del av motoroppsettet til VP. Enestegrunnen for meg ville vært om du har tilt i gass/girspaken, da ville jeg koblet den i funksjon i stedet.

Trimbryterne hadde jeg byttet, da de du har rett og slett ikke er estetisk pene. Ser for meg ut til å være ett eldre Bennetpanel, som de bare har renamet til QL

Ok, da lar jeg tilten være som den er, men prøver å få byttet den andre.

Jeg kjøpte båten i høst, og det er noe galt med den ene, så må vel feilsøke og finne feilen på den før jeg begynner å koble om.

Hadde tilsvarende flaps på min forrige båt, og i dokumentasjonen der fulgte det med koblingsskjema...kanskje jeg ringer nåværende eier og spør om å låne det ;-)

Uansett, takk for svar!

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001

Ja, ok, jeg får undersøke dette. Blir lei bare av å tenke på det.. Kan se ut som feilsøkingen blir en mye større jobb enn et evt bryterbytte..! Uansett, takk for gode råd?

Mest lyst til å rive ut den gamle driten og montere nye hel-elektriske, men inntil det blir store reparasjonskostnader på å fikse de gamle blir de sittende - nye er ikke akkurat gratis..?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001

Igjen er jeg på litt tynn is, men lurer på om ikke QL er en type trimflaps som skyves inn og ut (Interceptortypen)? De andre systemene er jo permanent skrudd på og beveger seg bare opp og ned. Er så tilfelle blir det fryktelig mye arbeid å bytte ut og dyrt, da du må kjøpe ett nytt system.

Tror derfor det er lurt å starte systematisk feilsøking. Start gjerne ved bryter paneler. Der vil du ha en permanent - og en permanent + som fører strøm inn. (+ kan være tenningsavhengig). Så når du vipper på bryterene vilmde fordele + ut til ledningene som skal bevege trimflapsene. Har du strøm på alle de 4 ledningene, må du måle ved motor for trimflaps å se om strømmen kommer inn dit. Da må du ha med en hjelper i båten til å trykke på bryterne. Kommer det strøm inn dit på den som ikke virker, ja da er det antakelig actuatoren som er defekt (er systemet hydraulisk). Er det elektrisk så er det da en hjelpemotor som er defekt..

lette får du til, bare vær systematisk i ditt arbeid, så vil det heller ikke ta så lang tid.

Post gjerne her etter at du har målt opp, så kan vi se om jeg eller noen andre kan hjelpe deg videre. Disse interceptorene har også noen mekaniske deler som er "slitrasjedeler". Søk litt på forumet gher og du finner litt om det med. Men den delen kan du spare til etter at du vet det elektriske er i orden. Mao. det er enste fase.

Edit, funnet ut nå at systemet er helelektrisk. Dermed kan actuatorteorien lukes bort. Du står igjen med:

- bryterfeil?

- ledningsbrudd?

- Feil på motor for trimflaps

- evt. mekanisk feil (men da burde det ha gått en sikring)

Redigert av Jori (see edit history)

QL trimplan var i utgangspunkt el/hydraulisk lik Instatrim, Bennet etc. I 2005 kom de med et såkalt interceptorsystem i tillegg, men det el/hyd systemet ble solgt parallelt til og med 2009. Bryteren på bildet tilsier el/hyd. system.

Bryteren er koblet slik at ved å presse brytere mot (bow)Down, leverer pumpen oljetrykk til sylindere og den bryter som aktiveres åpner en ventil til resp. sylinder.(Bab bryter/Stb sylinder osv.) Presses bryter mot (bow)Up, går pumpen motsatt vei og suger olje ut av resp. sylinder. "Surrer" pumpemotor når du trykker på en av bryterne, ligger feilen i magnetventilen til sylinder som ikke beveger seg eller bryteren. Er motoren stille, feil i bryter, motor eller strømtilførsel. Kontroller også kontakter og ledninger for brudd/dårlig kontakt/spenningsfall.

Endelig kom det en på banen som kan mer om QL enn meg :smiley:.

Da får du finne ut om du har elektrisk eller hydraulisk system, men mye tyder på det siste (ser man på alder på bryterpanelet ditt). Min actuatorteori og IMS sine magnetventiler er samme teori. Disse blir ofte kaputt, koster ca. 700,- pr. stykk til Bennet.

Nå har du mye gode tips, lykke til og kom med tilbakemelding :yesnod:

Hei.

Jeg har gjort dette i nesten lik båten din. Hadde en Biam 900 med instatrim flaps og bryterene så helt like ut som de du har og jeg byttet ut til Carling brytere. Legger ved bildet av cockpit i båten etter oppussing, Som jeg vel må si er den best konstruerte styreplassen i noen båt jeg har sett.

Jeg har en Windy 37 i dag. men savner styreposisjonen på Biamen vær gang jeg er ute.

bilde

Etter oppgradering. du ser Carlingbryterene for flaps på høyre side av rattet ved siden av tilt bryteren, dette var Carling med flaps symboler.

bilde

Her er et bilde av hvordan det opprinnelig så ut. Du ser også flapsbryterene helt til Høyre.

Det var ingen problem og koble dette om. men ble litt prøving og feiling før jeg fikk flapsa til og gå riktig ;-)

Takker igjen for nyttige svar, Jørn og Jori!

Den dashen der ble jo helt latterlig bra! Syntes min ble fin jeg, til jeg så det bildet... ;)

Har fått sjekket litt rundt dette trim-flaps greiene. Bryterne ser ut til å fungere som de skal, for motoren går, på begge flaps, både opp og ned.

Stakk hodet inn her og der i motorrommet istad, og så at det var tomt for hydraulikkolje. Fylte på, og ser at det lekker ut der slangen er festet inn på sylinderen på babord side. Hadde ingen bevegelse på noen av flapsene, til tross for at jeg fylte opp olje til det nivået som står merket på beholderen. Det lakk jo ut med en gang, og regner med at lekkasjen er grunnen til dette?

Hadde samme lekkasje på min forrige båt, og byttet da ut til elektriske Lenco. Frister veldig det nå kjenner jeg - fremfor å bæle med det gamle greiene. Jeg får se.

Det som jeg derimot er mere spent på, er tilten til drevet som ikke fungerer som deg skal etter jeg har koblet ting sammen igjen. Tilt-indikatoren er helt død, og jeg får ikke tiltet drevet opp. Verken med eller uten den "ekstra" bryteren for å tilte helt opp. Når jeg tilter nedover(drevet står helt nede), så starter motoren som den tilsynelatende skal, men oppover skjer altså ingen ting.

Er dette noe dere har greie på?

Har forsøkt å finne en sikring til tilten, men ikke funnet noen noe sted. Håpet en stund at det var noe sånt som stoppet meg, men nå vet jeg ikke hva jeg håper ;)

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001

Heia, bra du fant ut hva som var feil med flapsene. Bytt hydraulikkslangene, og alt er ok igjen høres det ut som.

Drevet har to releer:

1. som sitter i dashbordet nær tilindikatoren du viser på bildet. så sitter det også

2. to releer på tiltmotoren.

Veldig ofte skyldes denne feilen en sikring som sitter ved starteren, er støpt inn i plast, ser ikke ut som sikring i det hele tatt. Denne har ryket for meg en gang og samme sympton som du har. Søk litt på forumet her så finner du tråder om den sikringen og kanskje også ett bilde.

Jeg tror på denne sikringen kaputt, deretter releene.

Ok, ja kanskje det løses greit med slangebytte. Vet du om det noe standardkoblinger på dette, eller har hver produsent sin egen kobling?

Å bytte slanger bør jo være en smal sak egentlig - er rørlegger ??

Vet du forresten hvor mye trykk vi snakker om her?

Ang tilten, så har jeg to releer foran ved indikatoren(er usikker på hvordan de er koblet, og hva de er koblet til), og to releer bak ved tiltmotoren - som du sa.

Får søke litt rundt om, så finner jeg vel den sikringen, og får sjekket den. Håper den løser problemene.

Det er så bra med dette forumet, alltid noen som kan hjelpe!?

Skvulp Båtforening
Nor Star 290, 2001

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...