Jump to content

Redde en Sabb 2G som sank i stormen

Tøffe Jomaita

Recommended Posts

Det er ikke det verste om den ligger noen dager under vann. Problemet oppstår idet maskinen kommer over vannet, i luft. Det er da det gjelder å handle raskt. Alt saltvann må bort, dette gjelder i første omgang inni motor og gir, selvstarter og dynamo. Dersom du får bort alt saltet ved å spyle med ferskvann, kan du gå over til vasking/skylling med diesel. På med ny olje ( den gamle er sef. tappet av under innvendig vasking) , og fyr opp. Pass på at det ikke er noe væske i sylindrene. Har du ikke mulighet til start, bør du konservere motoren ved at du fyller sylindre, gir og veivhus med med diesel.

En båt i hjemmehavna gikk ned en vinter. Lå under ca 4 mnd før den ble hevet. Olje ble skiftet, dieseltank tømt og fylt med ny diesel og 2G'en var i gqng før en halvtime var gått etter heving. Motoren gikk fint, instrumenter og lanterner virket og alt var bra. Til og med ekkoloddet virket! Det eneste som ikke ville virke var radaren. Ikke ille etter 4mnd. Et par timer senere la de ut på hjemturen, tre timers gange. Artig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har fått liv i samme sabben etter å tatt den opp av havet to ganger. Denne var en 1G. Ene gangen lå den under vann i to dager, andre gang 14 dager. Det gikk rimelig greit, ene gangen var det kjipt da det var -12 grader ute. Trodde fingrene skulle dette av.

Få ut alt av saltvann. Bruk gjerne ferskvann først, men jeg gjorde ikke det. Jeg brukte diesel i veivhuset, egentlig akkurat slik det står beskrevet i brukerhåndboka.

Andre gang jeg gjorde det tok jeg ikke av toppen. Jeg bare sveivet til jeg tenkte at det ikke var vann i sylinderen. Det var veldig dumt. Det resulterte i at den blåste ut topppakninga med en skikkelig smell. Den traff låret mitt og jeg var ganske blå selv om jeg hadde på arbeidsklær med vinterfor. Jeg innser at det kunne gått skikkelig ille.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...