Jump to content

I dag er selve dagen "sjøsetting" 29/4-05


Manito

Recommended Posts

Det er min tur i dag og jeg er spent litt nervøs og full av forventning

etter 8mnd med pussing , lakking og opppussing er dette selve dagen

Båten skal på vannet *S* :flag:

 

Ny lakkert og flott ligger den i hagen å venter på kranbilen

 

sjekk listen er gjenomgått for "ente" gang

 

har jeg husket alt??

 

kjenner kriblingen i magen kikker opp på himmelen vil været holde??

 

Går en siste gang gjennom sjekklisten.... åpner motorlokket og tar en siste sjekk på motoren er alle filter tiltrukket, sitter alle slangeklemmer

 

sjekker den nye septik-kverna ( vet det funker men...)

 

sjekker alt lys og el-opplegg

 

sjekker alt tauverk for "ente gang"

 

prøver ankervinsjen .....igjen.

 

sjekker den nye baugpropellen

 

noen som kjenner seg igjen???

 

Timene frem til kranbilen kommer blir nok uendelig lange klokka er nå 8,45 og kranbilen kommer mellom 13 og 15

 

Henter en kopp kaffe tar en røyk og venter

 

Ha en fin helg alle sammem

Redigert av TorbjornE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:flag: TAKK - for en fin stemningsrapport! :flag:

 

Totalt sett en god situasjon og følelse - ikke sant? :cool:

 

Lykke til med sesongen - og kom gjerne med flere positive stemningsrapporter.....! :sailing::wink::yesnod:

 

Tar meg en kaffekopp jeg også, før turen går ned til havna for å kaste fortøyningene!

 

God helg! (med flagget til topps.) :flag::flag::flag:

 

Nb! Min onkel har sjøhus og stor båt i Tronvika på Jeløy, så jeg er kjent i dette flotte området!

 

Lykke til!

Hjalmar

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fredag 29/4-05

 

Båten kom seg vel opp på kranbilen å ble kjørt til Jeløya

 

sjøsettingen gikk som en drøm tross regn og vind

 

satt i nøkkelen og start på første forsøk :smiley:

 

en liten tur i havnebassenget alt virker ok

 

kjører bort på kaiplassen fortøyer og drar før å møte kone og barn på camping.

 

Lørdag 30/4-05

 

Reiser gald og førnøyd bort til båtplassen med kone og Jr nå skal vi ut å prøve båten for første gang

 

mens Kona og Jr er på Rema tar jeg å starter opp motor og gjør klart

 

åpner motorrommet for å sjekke kjølevann og hva ser jeg?????

 

 

vann .... ganke mye vann også .... svetter ..stopper motor... starter lesepumpa, vannet blir borte

 

sjekker rør til baugpropell (denne er ny) sjekker skruefester til flyndrejern (dette er nytt) ingen lekkasje

 

 

sjekker sjøvannsinntak tett, sjekker alle skråg gjenomføringer men også disse er tette og fine

 

klør meg litt i hue tenner en røyk og kikker litt til rundt om kring men ikke noe vann og se.

 

legger på plass alle puter og plater fortsatt tett.

 

tenker ja ja da var det vel regnvann da ....(regnet masse Fredag og natt til Lørdag) og hadde allerede funnet et sted det kom inn vann

 

Kjører en runde med båten glade og fornøyde er vi, kjører pent og pyntelig for vi skal jo bare prøve oss litt.

 

Alt virker strålende bortsett fra baugpropellen denne virker ikke :cryin:

 

kjører tilbake da vi må på camping å sette opp fortelt men det ennå er dag

 

Søndag 1/5-05

 

en flott solskinnsdag I dag skal det bli båttur *S* :flag:

 

kommer til båtplassen tar en rask titt i motorrommet for sikkerhetsskyld (dethar ikke regnet )

 

ÅÅÅÅ NEI vann masse vann fa....

 

kjenner jeg blir urolig veldig urolig men starter lensepumpa tømmer kjølsvinet for vann

 

tar samme sjekken igjen ingen lekkasje og se

 

starter opp motoren å hva ser jeg : å jo da rett ved oljefiltret går det et rør med en slangestuss på sjøvanns kjølingen der står strålen ut (har sikkert bikket på denne ifob med oljefilterskift)

 

sjelden har jeg hvert så glad for å ha lekkasje på en slange

 

opp med verktøykass finne ny slange (har omtrent alle dim. der) Kapper til slangen i passe str finner nye slangeklemmer monterer og tester Alt er pottetett . så da er det vel håp for denne sommern også

Link to post
Share on other sites

Fredag 29/4-05

 

sjelden har jeg hvert så glad for å ha lekkasje på  en slange

 

<{POST_SNAPBACK}>

Gratulerer, det er godt feilen er funnet.

 

Minner meg om ifjor, etter dager med åpning og rensing av hele saltvannsystemet på den ene motoren.

Endelig var alt på plass, starter motoren, sjekker hele veien i systemet, og hva skuer mine lyseblå??

Vannet stråler ut fra den siste slangen, den som går inn i eksosbendet. :eek: Da satte jeg meg ned og begynnte å le. :lol::lol::lol:

 

Byttet slangen, som ikke hadde tålt trykket av alt vannet, som kom etter rensing av systemet.

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Har opplevd mye det sammen denne helgen. Fylte opp ferskvanntanken før helga og alt virket helt ok. I dag søndag merket jeg at det var kommet litt vann bak i bunnen av båten og jeg fikk en følelse at noe ikke var helt som det skulle. Bort med tepper og ting og tang innen i båten og opp med innspeksjonslukene i dørken. Og hva skuer ikke mitt øye der nede.....jo nemlig ca 80 liter vann som rolig skvalpet frem og tilbake. Panikken hugger til først, men etter ett minutt med tanker om verst tenkelig utgang på problemet stikker jeg fingeren ned i vannet og smaker....ferskt!!! Kjenner panikken slipper taket og leting etter løsning på problemet starter. Har en lekasje på ene slangen som går fra vannpumpen og frem til kranen. Fikk tømt båt og det som var igjen på tanken for vann og får gå i gang i morgen med utskifting av slitne slanger. :diving:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...