Jump to content

NB 840 - soveplass til 2 voksne og 3 barn?

OysteinE

Recommended Posts

Er på jakt etter lukket båt, og NB 840 er en av kandidatene. Er denne egnet for 2 voksne og 3 barn (6, 10, 14 år)? Mener å ha sett bilder på Finn hvor forkabin har seng i hele båtens bredde, med plass til to voksne og et barn. Noen som har NB 840 med denne løsningen? Fungerer det greit? Er dette noe evt. originalt fra NB, eller er det hjemmelaget løsning? Noen som har bilder av denne løsningen?

Takk for hjelp så langt!

Løsningen med salong foran, og bord som kan legges ned til en stor seng virker som et godt alternativ (har tilsvarende i dag i Saga27AC - fungerer greit).

Hvilken bredde (max) får man på denne sengen i NB840?

Hva er bredden på stikk-køyen?

Hvilken bredde er det på dobbel-køye foran på babord?

Er benken foran på styrbord egnet som seng for et lite barn, tro?

Er Yanmar 222hk og strak aksling fornuftig på denne båten??

Etter hva jeg har sett av bilder og lest om NB 840, så tror jeg den kan være passende for meg og min familie.

Men det er ikke så mange av disse her i Oslofjorden, så vil gjerne diskutere litt og høre meninger her på forumet før jeg evt. tar turen til vestlandet eller nordover for å kikke på de som ligger til salgs.

Takknemlig for alle meninger og synspunkter rundt dette!! :smiley:

Stikklugaren er vel ca 110-120. Går helt greit, men kan bli litt trangt. I min 840 bygget vi om lugaren i baugen fra løsning med sittegruppe til løsning med skrå køye. Angrer ikke på dette. Ser man etter en slik båt kan det være like greit å gå for en med sittegruppe i baugen og bygge om selv da man da kan få en bredere køye enn hva som originalt finnes i disse båtene i versjon med dobbeltkøye forut fra fabrikk.

Mener å ha sett en slik båt på finn der eier hadde fått plass til en barnekøye på styrbord side i tillegg til dobbelkøye, men blir jo ganske trangt.

Ville tro det mest aktuelle vil måtte være å bruke salongen oppe som en ekstra køye. Eventuelt kunne man kanskje gjort som den svensken med NB 870 har gjort. Han har bygget en ekstra køye under dørken i det store stu-rommet. Burde ikke vært umulig på 840 heller da disse båtene er ganske like. Men kommer litt an på om mye utstyr er montert der i den aktuelle båten + at det vil bli en del jobb med å få en fin løsning på trappen.

http://nbmarine.se/870bygge/dagbok/from_nov04/dagb0506.html

I utgangspunktet er nok NB 840 en veldig grei båt for 4 personer med mindre man vil ta i bruk salongen.

Mener bredden på stikkøyen er 1,20. Det er også "ståhøyde" i stikklugaren som er kjekt. Dobbelkøyen foran er jeg usikker på orginalt, jeg laget min på 1,20. Kan også dra ut benken i salongen slik at denne blir en grei enkeltseng hvis det trengs.

Mener personlig at 222 hk kan være litt i det minstelaget med stor familie. Selv har jeg 290 hk som drar den lett, men ser at det ikke så mange med den motorstørrelsen. Lykke til. :thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...