Jump to content

NMEA 2000 - koble opp power kabel

Jori

Recommended Posts

Hei,

skal bygge ett par slike nett i båten og har anskaffet det ene nettet fra actisense. Power kabelen har 5 ledninger (standard for NMEA 2000), men hvilke skal kobles hvor?

Ledning 2 Power Male (skal til + Rød kabel)

Ledning 3 Ground Male (skal til - Svart kabel)

Ledning 1 Shield (skjermet ledning, skal til gods på en enhet)

Jeg har så to ekstra ledninger i powerkablene

Ledning Power Female - Skal denne til +?, samme punkt som ledning 2?

Ledning Ground Female - Skal denne til -? samme punkt som ledning 3?

Som dere skjønner er jeg litt usikker på ledning (4 og 5 i powerkabelen) Den ene er rød/hvit den andre er svart/hvit.

I resten av nettet vil ledning 4 og 5 ha canbus funksjon high og low (være signalkabelene) Men frem til første (og eneste) Power T skal altså disse kablene ha + og - tolker jeg dette riktig?

Noen som har gjort jobben og kan bekrefte dette?

Ja har tolket det akkurat som du beskriver det abbor. Dette nettverket her er ett lite lukket for Magic Bus systemet til gir og gass. To ECU-er som kobles sammen for å kommunisere, så kan jeg evt koble på instrumenter på det systemet. Ikke noen vits da plotter har samme mulighet. System nr.2 skal bygges ut med plotter, dybdemåler, GPS, VHF og evt fremtidige ting som kommer. Da blir det mer viktig å koble det så mye som mulig fra midten og ut. Skjønner spenningstap er en stor issue og at tommelregel på at en ledning bør ikke være mer enn 6 meter før det skjøtes med en T. Powertilførselen bør ikke være mer enn 2,5 meter slik ca, skjønte jeg.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...