Jump to content

Råd til plassering av vhf og ais antenner

Furu

Recommended Posts

I utgangs punktet er vel kanskje det beste å ha vhf på SB og ais på BB, men det blir jo litt vanskelig på akkurat denne skuta ihenhold til festepunkt og estetikk. Har netopp kjøpt en ny vhf antenne på 1 meter som bildet viser og har netopp skaffet en ais mottaker. (Skal ikke se bort fra att det blir en sender også om noen år) har vurdert å bruke den ny innkjøpte 1 meters antennen til ais og en 1,5 m til vhf. Å kjøpe splitter til nesten samme pris som ny antenne er lite fristende, da er det bedre å ha to. Men er litt usikker på plassering, kom gjerne med innspill og tips... Og ja, gps soppen kunne ha hatt en litt bedre plassering til fri himmel men siden det er frest ut spor og lagt opp kabel fra før så får den bare være der.

Har sett for meg det her som ett alternativ til feks. 1 m antennen, men vil det ha innvirkning på gps ?

bilde

bilde

bilde

Toppen av "riggen" er tiltenkt en rundlysende anker lanterne i fremtiden.

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Tror ikke det vil ha innvirkning på GPS, men du må ha litt avstand mellom AIS antenna og VHF antenna, Spesielt er det viktig at det er litt forskjell i vertikal plassering mellom de to antennene.

Jeg tror jeg vill satt VHF antenna i toppen av masta og AIS på hyttetaket for å få en (marginalt) bedre rekkevidde på VHF. Husk også å la antenna i toppen av masta peke rett oppover, dvs ikke følg skråen på masta.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)

Både VHF og AIS antennen må peke rett opp. Den antennen du sier er 1,5m, er den virkelig kjøpt som VHF antenne? Det er en uvanlig lengde, vanlige VHF (og AIS) antenner er litt under meteren.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er klar over att den skal være rett. Det kan bli en liten utfordring å ha 1,5 m antenne på toppen med all vinden som er på vestlandet, det vil jo også ikke ta seg så godt ut heller..festet må være svært nært toppen for å få antenne mest mulig rett. Muligens bedre med en meter antenne isåfall og kanskje en stål pisk blir bedre i vinden..(?)

Antennen som er montert på bildet akter er 0,9 m glassfiber fra glomex. Hadde tidligere en glomex på 1,5 slik som den her;

bilde

Innbiller meg att den hadde bedre rekkevidde.

Da er det greit. Men husk at den litt lengre antennen har mindre åpningsvinkel for å oppnå lengre rekkevidde. Derfor er det ekstra viktig at den står loddrett slik at ikke signalet går rett til himmels på den ene siden, og rett i sjøen på den andre.. Men at den ekstra halvmeteren skulle bety noe for vindfanget, tviler jeg på. Og jeg er selv fra Stavanger, så jeg vet hva vind er. Jeg var der i orkanen nylig. Selv har jeg valgt stålpisk for både VHF og AIS. De er litt mer solide dersom en skulle komme borti de eller beregne høyden under en bro feil. Og NB, jeg har ikke satt opp antennene mine for at noen skal stå og se på den og beundre det estetiske.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 2 uker senere...

bilde

da blei det slik. men så kom det et problem, når ais og vhf er i bruk så høyres det støy på vhf kanal 84,73,71.(busy ikon vises) det er jo voldsomt irriterende ved scanning på vhf. hører også tydelig når en øker og minsker threshold setting på ais mottakeren.kabel møtes ca. en halv meter sammen, på vei ned fra overbygget.. nokre tips?! ingen problem med gps signal..

Redigert av Furu (see edit history)

...., når ais og vhf er i bruk så høyres det støy på vhf kanal 84,73,71.(busy ikon vises) det er jo voldsomt irriterende ved scanning på vhf. .....

Ja, men har du strengt tatt noe behov for å scanne 84, 73 og 71?

Som løsning ville jeg ha gjort et forsøk med å flytte den nederste antennen slik at den ble stående mest mulig direkte under den øvre, dvs med minst mulig sidevis forskyvning.

Der skal strålingen og dermed faren for interferens være på et minimum.

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...