WithVital
Jeg skal sy litt til båten på et eller annet tidspunkt. Har en gammel støpejernsmaskin som heter ANKER RZ som jeg monterte servomotor på. Den har ikke Overtrekk/Walking foot, men den syr glatt igjennom dobbelt beltelær med 110-nål (tror Jeans-nål er "90" og "vanlig" er 70-80).
Ga 500 kroner for maskinen (eBay i tyskland) og 1000 for motoren (eBay USA / kina). Hadde jeg hatt pengene, hadde jeg gått for en Sailrite (eBay USA) med Walking foot. Eller sjekket finn.no daglig i en måneds tid og slått til på en Juki eller Pfaff med Walking foot (og byttet klutsjmotoren til servo). Sailrite er mindre og mer kompakt enn tanksene fra Pfaff / Juki med Walking Foot. De sistnevnte trenger man nesten eget hus til :)
Denne tråden kan jo bli en nyttig tråd hvis den fortsettes? Hvis noen vet om rimelig og god leverandør av stoffer både her i Norge og evt. i utlandet er det veldig interessant.
Og så finnes det et lite "kreativt kollektiv" i Oslo som heter Bitraf som har egen sømgruppe. Der kan man komme og samles enten man er medlem eller ikke, og kanskje noen der driver med kanvas eller lærsøm og har noen gode maskiner. Jeg kan godt tenke meg å treffe noen og snakke om symaskiner / båtsøm hvis det kommer dit :)
Og når det er laget på fabrikker som før lagde tanks ser det slik ut og går ikke i stykker med det første: