Worry II Startet 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 23.Januar.2015 (redigert) Heisann ! Jeg hadde snøfreseren min til service her om dagen. Da fikk jeg beskjed om å bruke Alkylatbensin på denne. Denne bensinen kunne visstnok lagres i flere år da den er bakteriefri. Tenkte det også ville være smart på min Suzuki 6HK til jolla, da denne sjelden går mye samt at det ofte står bensin på tanken i lengre perioder. Er det ok å bruke denne bensinen på en påhenger ? Ulempen er dobbel pris og dårlig tilgjengelighet. Her litt fra DinSide: http://www.dinside.no/910775/alkylatbensin-renere-for-deg-og-motoren Redigert 23.Januar.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 Det fungerer hvertfall i praksis! Men det finnes sikkert drøssevis med teorier om at det ikke går. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 Bare fordeler med å bruke alkylatbensin på småmotorer, bortsett fra literprisen men nå er det jo ikke store mengder man bruker uansett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 Nja, synes å huske dette ble diskutert før... Var vist ikke bra. Forskjell på luftkjølt motor og vannkjølt.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 (redigert) Vet om verksteder som ser mye korrosjon på forgasserne som følge av alkylatbensin Redigert 23.Januar.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2015 (redigert) http://www.aspen.no/Hjem/10_sp_rsmal_og_svar Aspen alkylatbensin har ca. 10 ganger lengre holdbarhet enn vanlig bensin. Aspen alkylat har en lagringsbestandighet på 3-5 år sammenlignet med vanlig bensin, som bare holder i 3-5 måneder. Når du velger alkylatbensin, kan du trygt sette vekk gressklipperen og utenbordsmotoren for sesongen – uten å tømme tanken. I trygg forvissning om at de starter uten problemer når våren kommer. Kan alkylatbensin være skadelig for motoren? Nei, tvert i mot! Alkylatbensin holder motoren renere og gir høyere driftssikkerhet, bedre ytelse og lengre levetid. Prinsippet er at jo renere bensin, dessto færre motorskader. Dessuten har alkylatbensin ca. 10 ganger lengre holdbarhet. I motsetning til vanlig bensin kan Aspen alkylatbensin oppbevares i flere år uten at kvaliteten forringes. Du trenger ikke tømme tanken over vinteren, og maskinen starter like lett selv etter lengre tids opphold. Mange motorprodusenter anbefaler i dag at deres maskiner kun kjøres på alkylatbensin Redigert 23.Januar.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kallethekid Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 Har for øvrig hørt at racerbåter kjører på alkylatbensin. Ikke fordi den har mer power, men fordi den alltid har nøyaktig lik oktantall. Vanlig bensin kan variere litt på forskjellige plasser og dette gjør at motorinstillinger ikke passer lenger. Sitér dette innlegget Link to post
Magne A. Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 Fungert fint for meg, brukte et par-tre kanner alkylatbensin ifjor på min nye Mercury 6 hk firtakt, merker ikke noe forskjell annet enn at det lukter mindre. Den står nå i kjelleren med alkylatbensin på tanken og regner med at den skal starte lett. Har også blandet.... merker ingen problemer.. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 Har topperfaring med Gammel Bensin. Har en JOBU 5 fra tidlig 70 tallet og to nyere (90 og 2011, en gressklipper fra 80 tallet, hadde en påhenger fra 82 solgt for 6 år siden (som går enda), da jeg kjøpte en ny, en 8 år gammel snøfreser. Alle står med ¼til 1/2 tank og blir kjørt et par tre ganger utenom sesongen og får ny bensin når det er sesong.Må riktig nok dra fra 2 til 4 ganger i snora for å få start etter en lengre periode uten bruk, men litt trim skal en ha. I sesongen starter de på 1 -2 .Hvordan forgasseren ser ut inni vet jeg ikke, da jeg ikke skrur på noe som virker.OG alle vrange motorer jeg hat treffet på er blitt friske etter å ha fått rengjort luftfilter. Gressklipperen brukte jeg i Oktober og November for å samle opp all løvet i oppkjørselen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Whiskey Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 Merker tydelig forskjell på bensin som har vært vinterlagret på tanken og fersk bensin når det gjelder hvor lettstartet motoren er. Helte og en overvintret kanne på bilen her, og også den trengte fler runder for å starte en til vanlig Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Bårdp Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 Kjørte nettopp en tur men en gammel Yamaha 9,9. Bensinen vanlig 95 fra statoli ble kjøpt for to år siden og blandet med olje i høst. Motoren startet og gikk som en klokke. Tror nå at bensin er så til de grader ferskvare må være noe overdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.