Jump to content

Noen med kunnskap om Alkylatbensin. Noe til påhenger ?


Worry II

Recommended Posts

Heisann !

Jeg hadde snøfreseren min til service her om dagen. Da fikk jeg beskjed om å bruke Alkylatbensin på denne. Denne bensinen kunne visstnok lagres i flere år da den er bakteriefri. Tenkte det også ville være smart på min Suzuki 6HK til jolla, da denne sjelden går mye samt at det ofte står bensin på tanken i lengre perioder. Er det ok å bruke denne bensinen på en påhenger ? Ulempen er dobbel pris og dårlig tilgjengelighet.

 

 

Her litt fra DinSide: http://www.dinside.no/910775/alkylatbensin-renere-for-deg-og-motoren

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Bare fordeler med å bruke alkylatbensin på småmotorer, bortsett fra literprisen men nå er det jo ikke store mengder man bruker uansett.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

http://www.aspen.no/Hjem/10_sp_rsmal_og_svar

 

Aspen alkylatbensin har ca. 10 ganger lengre holdbarhet enn vanlig bensin.

Aspen alkylat har en lagringsbestandighet på 3-5 år sammenlignet med vanlig bensin, som bare holder i 3-5 måneder.

Når du velger alkylatbensin, kan du trygt sette vekk gressklipperen og utenbordsmotoren for sesongen – uten å tømme tanken. I trygg forvissning om at de starter uten problemer når våren kommer.

 

 

Kan alkylatbensin være skadelig for motoren?

Nei, tvert i mot! Alkylatbensin holder motoren renere og gir høyere driftssikkerhet, bedre ytelse og lengre levetid.

Prinsippet er at jo renere bensin, dessto færre motorskader. Dessuten har alkylatbensin ca. 10 ganger lengre holdbarhet.

I motsetning til vanlig bensin kan Aspen alkylatbensin oppbevares i flere år uten at kvaliteten forringes.

Du trenger ikke tømme tanken over vinteren, og maskinen starter like lett selv etter lengre tids opphold.

Mange motorprodusenter anbefaler i dag at deres maskiner kun kjøres på alkylatbensin

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har topperfaring med Gammel Bensin.
Har en JOBU 5 fra tidlig 70 tallet og to nyere (90 og 2011, en gressklipper fra 80 tallet, hadde en påhenger fra 82 solgt for 6 år siden (som går enda),

da jeg kjøpte en ny, en 8 år gammel snøfreser. Alle står med ¼til 1/2 tank og blir kjørt et par tre ganger utenom sesongen

og får ny bensin når det er sesong.

Må riktig nok dra fra 2 til 4 ganger i snora for å få start etter en lengre periode uten bruk, men litt trim skal en ha.

I sesongen starter de på 1 -2 .
Hvordan forgasseren ser ut inni vet jeg ikke, da jeg ikke skrur på noe som virker.

OG alle vrange motorer jeg hat treffet på er blitt friske etter å ha fått rengjort luftfilter.

Gressklipperen brukte jeg i Oktober og November for å samle opp all løvet i oppkjørselen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...