Kronidiot Startet 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2015 Skal bytte gjennomføring til bl.a. kjølevann. Denne har en indre diameter på 25 mm. Skal bytte til kompositt. Kan jeg trygt gå ned til en indre diameter på 23 mm, eller bør jeg gå opp til 30 mm? Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 Hei Vanskelig å gi noe eksakt svar men det virker ikke umiddelbart som en god ide å gå ned i dimensjon i forhold til original. Ved å ha en viss størrelse har du mer å gå på hvis det skulle gro litt der. Sjøvannspumpen din med impelleren får jo også en litt tyngre jobb når den skal suge inn sjøvann gjennom en tynnere åpning og du får et visst effektfall (trykkfall) som følge av dette. Alle hindringer på veien i et slikt system bidrar til trykkfall, (åpning i inntaket, groe, hjørner og bend, skjøter osv). Trykkfall = færre liter vann pr minutt = dårligere kjøling = fare for varmgang. (worst case). Min anbefaling: Gå heller litt opp enn ned akkurat i inntaksåpningen. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 24.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2015 (redigert) Jeg regner med at slangelengden ikke er mange meter lang. Den er kanskje 1 til 1,5 meter lang. I en så kort slange som skal føre kjølevann til en relativt liten motor vil beregning av trykkfall kun bli av akademisk interesse. Det er i praksis ikke-eksisterende. Hvis vi sier at det går 1000 liter 4 grader varmt sjøvann (1000 liter er selvfølgelig alt for mye, men for å i det hele tatt få noen fornuftige tall så får vi følgende trykkfall per meter: ID 25 mm: 0,0023 bar ID 23 mm: 0,0034 bar Ved 20 grader varmt vann får vi følgende verdier: ID 25 mm: 0,0021 bar ID 23 mm: 0,0031 bar Disse verdiene representerer 2-3 cm vannsøyle. Det er altså mye viktigere for trykket i kjølevannet hvor inntaket er plassert i forhold til impellerpumpa (dvs. hvor mye pumpa må løfte vannet) Et riktigere anslag på vannmengde er kanskje 50 l/time, men det regner du sikkert om selv. Jeg har brukt data fra denne siden Redigert 24.Januar.2015 av Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.