Jump to content

Jeg er sjøsjuk!

ter-av

Recommended Posts

- Jeg er sjøsjuk, sa jeg. - Alvorlig sjøsjuk!

Rederinnen så på meg fra den andre siden av bordet. Jeg så i øynene hennes at hun så min lidelse. Men det rakk visst ikke helt ned til munnen.
- Sjøsjuk, du! sa hun.
Det var stille en stund. Utenfor pisket været mot vinduene. Det tok seg opp til en liten kuling i kastene. Og det var mørkt. Mørkt som midt på natten.
- Jeg er sjøsjuk, prøvde jeg igjen.
Denne gangen rakk ikke medlidenheten opp til øynene engang.
- Men, jøssenavn, da mann. Det er jo helt stille her, jo.
- Det går an å være sjøsjuk selv om dørken ikke beveger seg, sa jeg standhaftig.
- Jo, men jeg har aldri sett noen stappe i seg hjemmelaget pizza når de er sjøsjuke, sa rederinnen. - Og særlig ikke når man sitter hjemme i sin egen stue, minst en kilometer fra vannkanten.
Den sved. Men skjønte hun da ikke at det var akkurat det som var problemet? Gikk det ikke an å vise en smule medynk med en som sturer seg gjennom vintermånedene, og med skuta pakket inn i en hall nedi Østfold!
En gren fra en busk i hagen slo mot skroget. Det var nesten som dunket fra en svensk 60-talls-seiler uten fendere i sommertrange Fjellbacka. Nytter ikke å skvette på zalo på sånt no´.
Så ble det stille. Både ute og inne. Rederinnen kastet et blikk over bordet igjen.
- Ikke furt! sa hun.
- Furter ikke, jeg, sa jeg.
På TV´n fylte metereologen nesten hele 16:9-formatet.
- Se opp for ekstremvær, sa han. - Et nytt lavtrykk er på vei inn fra Norskehavet.
- Der ser du, sa fruen. - Hadde ikke vært noe godt å ligge utpå nå.
- Nei, men jeg bør jo ikke nødvendigvis ligge utpå, sa jeg. - Det hadde vært nok å ta litt på´a. Kjenne gelcoaten mot håndflaten, putte nesa ned på teaken. Høre hvordan det sto til. Om hun fikk vondt i kjølen av å ligge på bukkene, om hun blir litt tung om hekken av å ligge rolig så lenge……
- Har du utslett? spurte hun plutselig. - Jeg synes du er rød i kinnene og har prikker i panna.
- Der kan du se, sa jeg. - Sjøsjuken slår ut. Får soleksem bare av å drømme om neste sesong!
- OK, sa hun. - Vi får se om vi finner noe som hjelper.
- Hun gikk over dørken, i retning byssa.
- 60, sa jeg.
- Nei, sprit har vi ikke, svarte hun.
- Det var ikke det jeg mente. Jeg har en app på mobiltelefonen som teller ned dagene mot sjøsetting. Nå sier den at det er 60 dager igjen.
- Jøss, du trenger virkelig litt trøst! sa rederinnen.
- Et lite glass rødt, kanskje, sa jeg. - Og en pizzabit til.
MorMajor

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Hehe, flere av oss. Jeg tar en tur i kuleløypa på Trysil til helgen for å døyve bølgebehovet. Har bestilt 7 meter septikslange fra Seatronic som kommer til neste uke, da er det på med den blå bobledressen og litt kvalitetstid i båten som står ensom og forlatt i opplaget. Viktig å forberede sesongen med litt møkkajobb, så man føler man fortjener sommeren på vannet.

Redigert av Worry II (see edit history)

Vakkert.

Over helga reiser fruen bort i en uke, jeg har ingen vakter på jobben. Torsken er på vei inn fjorden... Lyden av Yanmar.... Autopiloten som buzzzer, wallasen surrer, kaffevannet koker... Snø i fjellene...

Er det dårlig gjort med et par bilder?

Nei nei bilder er ikke å forakte, nå er det bare inspirerende - det er kun kort tid igjen...!!!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...