ter-av Startet 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 27.Januar.2015 - Jeg er sjøsjuk, sa jeg. - Alvorlig sjøsjuk! Rederinnen så på meg fra den andre siden av bordet. Jeg så i øynene hennes at hun så min lidelse. Men det rakk visst ikke helt ned til munnen. - Sjøsjuk, du! sa hun. Det var stille en stund. Utenfor pisket været mot vinduene. Det tok seg opp til en liten kuling i kastene. Og det var mørkt. Mørkt som midt på natten. - Jeg er sjøsjuk, prøvde jeg igjen. Denne gangen rakk ikke medlidenheten opp til øynene engang. - Men, jøssenavn, da mann. Det er jo helt stille her, jo. - Det går an å være sjøsjuk selv om dørken ikke beveger seg, sa jeg standhaftig. - Jo, men jeg har aldri sett noen stappe i seg hjemmelaget pizza når de er sjøsjuke, sa rederinnen. - Og særlig ikke når man sitter hjemme i sin egen stue, minst en kilometer fra vannkanten. Den sved. Men skjønte hun da ikke at det var akkurat det som var problemet? Gikk det ikke an å vise en smule medynk med en som sturer seg gjennom vintermånedene, og med skuta pakket inn i en hall nedi Østfold! En gren fra en busk i hagen slo mot skroget. Det var nesten som dunket fra en svensk 60-talls-seiler uten fendere i sommertrange Fjellbacka. Nytter ikke å skvette på zalo på sånt no´. Så ble det stille. Både ute og inne. Rederinnen kastet et blikk over bordet igjen. - Ikke furt! sa hun. - Furter ikke, jeg, sa jeg. På TV´n fylte metereologen nesten hele 16:9-formatet. - Se opp for ekstremvær, sa han. - Et nytt lavtrykk er på vei inn fra Norskehavet. - Der ser du, sa fruen. - Hadde ikke vært noe godt å ligge utpå nå. - Nei, men jeg bør jo ikke nødvendigvis ligge utpå, sa jeg. - Det hadde vært nok å ta litt på´a. Kjenne gelcoaten mot håndflaten, putte nesa ned på teaken. Høre hvordan det sto til. Om hun fikk vondt i kjølen av å ligge på bukkene, om hun blir litt tung om hekken av å ligge rolig så lenge…… - Har du utslett? spurte hun plutselig. - Jeg synes du er rød i kinnene og har prikker i panna. - Der kan du se, sa jeg. - Sjøsjuken slår ut. Får soleksem bare av å drømme om neste sesong! - OK, sa hun. - Vi får se om vi finner noe som hjelper. - Hun gikk over dørken, i retning byssa. - 60, sa jeg. - Nei, sprit har vi ikke, svarte hun. - Det var ikke det jeg mente. Jeg har en app på mobiltelefonen som teller ned dagene mot sjøsetting. Nå sier den at det er 60 dager igjen. - Jøss, du trenger virkelig litt trøst! sa rederinnen. - Et lite glass rødt, kanskje, sa jeg. - Og en pizzabit til. MorMajor Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
Christel III Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Kenneth82 Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Herlig beskrivelse av en venteperiode som går veldig, veldig, veeeldig tregt... Men nærmer seg dag for dag Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 (redigert) Hehe, flere av oss. Jeg tar en tur i kuleløypa på Trysil til helgen for å døyve bølgebehovet. Har bestilt 7 meter septikslange fra Seatronic som kommer til neste uke, da er det på med den blå bobledressen og litt kvalitetstid i båten som står ensom og forlatt i opplaget. Viktig å forberede sesongen med litt møkkajobb, så man føler man fortjener sommeren på vannet. Redigert 27.Januar.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Du skal vite du ikke er alene Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Hvis det er noen som lurer på hva ter-av visualiserer, så er det dette her: Slik som vi som har båten på vannet kan oppleve så mye vi vil. Hadde det ikke vært for overhaling av kjøkken og andre oppdrag. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Det går med relativt raske skritt mot vår, og dagene blir lengre for hver dag. Dette lindret ihvertfall den verste abstinensen. Takker så mye Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Gå ned i havna Ter-av og klapp på båtene. For øvrig har jeg hatt første overnattning i båten, messe i Dusseldorf i helgen og drar på messe til Gtb til helgen med gutta. Blir sjøsyk av dette og Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Magne A. Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Ja ja gni det inn :-) Men TS er jo rene forfatteren jo :-) Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Herlig skrevet:-) Som Worry har jeg også bestilt syv meter septikslange. Har også nye batterier og solcellepanel å døyve det med. Lørdagen er satt av til jobbing i båten. Kanskje det blir en tur utpå også[emoji3] Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Bare litt igjen før vi kan kurere Sjøsjuken for denne gang, nå ... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 takk for poesien, selv har jeg aldri vært mer sjøsjuk enn i vinter. Heldigvis starter sesongen om akkurat to måneder... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Maruma Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Veldig bra ter-av! Heldigvis starter sesongen om akkurat to måneder... Begynner å få det travelt jeg..... Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Vakkert. Over helga reiser fruen bort i en uke, jeg har ingen vakter på jobben. Torsken er på vei inn fjorden... Lyden av Yanmar.... Autopiloten som buzzzer, wallasen surrer, kaffevannet koker... Snø i fjellene... Er det dårlig gjort med et par bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Shons Svart 27.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2015 Jeg ler!! :) Flott lektyre! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 Genialt! :D Godt skrevet. Best av alt hjelper rødvin og pizza mot denne type sjøsjuka. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Flammingokid Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 Vakkert. Over helga reiser fruen bort i en uke, jeg har ingen vakter på jobben. Torsken er på vei inn fjorden... Lyden av Yanmar.... Autopiloten som buzzzer, wallasen surrer, kaffevannet koker... Snø i fjellene... Er det dårlig gjort med et par bilder? Nei nei bilder er ikke å forakte, nå er det bare inspirerende - det er kun kort tid igjen...!!! Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 Har fisk til middag oftere og oftere. Satte igang luftavfukter og en vifteovner i båten idag. Må nærme seg sesong nå snart. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 Synes synd på dere med båten på land... Bildet under er fra i går... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Bøljan Svart 28.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2015 Sjøsyke er en uhelbredelig sykdom, og det eneste en hustru kan gjøre er å sørge for at pasienten har det bra og får pleiet sin sykdom. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.