Jump to content

Har noen greie på FNM Marine Diesel


NilsPils

Recommended Posts

Jeg viser til båtbyggingsprosjektet mitt http://www.roemcke.no/boatbuilder

 

Jeg hadde tenkt på en Volvo D3-160 hk for denne båten. Nå har verftet kommet med tilbud på en alternativ motor fra FNM Marine Diesel: HPE 200. http://hub-labs.net/fnm/eng/motori_pres.php?id=14

 

Det er et fristende tilbud. Jeg får da 200 hk for en VESENTLIG lavere pris enn Volvoen.

 

Men:

- Hva med service og leverandører i Norden?

- Begge alternativer er 2,4 L, 5 cyl., 20 ventiler, 4000 o/min. Er ikke 200 hk mye for 2,4 L?

 

Jeg tror motoren er basert på en Fiat bilmotor som går i bl. a. Alfa Romeo, Lancia, Saab, Renault, Peugeot.

 

Har noen erfaring med dette merket eller andre synspunkter?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert motorbytte i min Master,men jeg er litt skeptisk på blodtrimmede motorer(lite slagvolum,høyt turtall).Hvem som forhandler FNM vet jeg ikke ,det er muligens enda en grunn til å halde seg unna? (mangelfullt utbygd forhandlernett for eks.)

Hvor stor er prisforskjellen mellom Volvoen kontra FNM???. :confused:

Link to post
Share on other sites

Verftet har stor rabatt på FNM. Derfor er den 30-40% billigere (og samtidig sterkere) enn Volvo D3-160. Det er omtrent like store og tunge (lette).

 

Blodtrimmet eller ikke. Det viktigste er kanskje ens eget kjøremønster, dvs. hvor mye en gasser på. Jeg er neppe den som gir full gass ofte.

 

Men så var det det med forhandlernettet og referansene da.....

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Men så var det det med forhandlernettet og referansene da.....

MPORTØR:

MARINE TRADING AS

Bjørnåsvegen 5, 1596 Moss

Tlf: 69 20 61 20. Faks: 69 20 61 21

E-post: mtrad@online.no

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Takk,

men hvordan fant du ut det? De står ikke på fabrikantens forhandlernett, og jeg finner ikke noe om FNM motorer på Marine Tradings hjemmesider...

 

Fabrikken oppgir en herr Arild Budal i Bergen som "Dealer" i Norge, men jeg har ikke funnet noe konkret ved å søke på ham.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Takk,

men hvordan fant du ut det? De står ikke på fabrikantens forhandlernett, og jeg finner ikke noe om FNM motorer på Marine Tradings hjemmesider...

<{POST_SNAPBACK}>

Et lite søk og Båtmagasinets forhandlerregister dukket opp.............. :cheers:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror motoren er basert på en Fiat bilmotor som går i bl. a.  Alfa Romeo, Lancia, Saab, Renault, Peugeot.

 

Har noen erfaring med dette merket eller andre synspunkter?

Dette er jo nettopp bilmerker som er kjent for å gå flere hundre tusen kilometer uten problemer, slå til! :wink:

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Dette er jo nettopp bilmerker som er kjent for å gå flere hundre tusen kilometer uten problemer, slå til!  :wink:

Geir

Å, er det det?

 

Jeg er mest vant med å se at franske og italienske biler havner på bunnen i alle tester som har noe med pålitelighet og driftsikkerhet å gjøre. De scorer derimot høyt på design og har et påfallende høyt antall kvinnelige kjøpere - hva enn det måtte bety?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Å, er det det?

 

Jeg er mest vant med å se at franske og italienske biler havner på bunnen i alle tester som har noe med pålitelighet og driftsikkerhet å gjøre.

<{POST_SNAPBACK}>

 

Bla bla bla, gamle fordommer! Uansett er det skjelden motorene det er noe feil med på italienske biler, inginørkunsten er på topp, men det skorter vel en del på kvalitetssikring/kontroll og ikke minst på logistikk; ganske mye som skal sendes/ankomme "next week"

Redigert av sumo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Synes å huske at det var Italienske bilprodusenter som først var ute med Common rail dieselmotorer. Har selv erfaring med franske dieselmotorer og de går langt, lengre enn langt.... Synd ikke det finnes innenbords diesel med fransk "stammemotor" i handelen. Noen der ute som vet om noen produsenter?

 

Sven A

Redigert av XD3P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...