Jump to content

Montering av Shunt til batteri overvåking


joelle

Recommended Posts

Da va det dags for neste prosjekt, jeg ska insalere en Odelco DCC4000, batteri computer i min båt, blir litt i tvil hvor og hvordan jeg ska plasere shunten.

Min tanke nå er att kun overvåke forbruks banken i og med start er separert.

Da ska jeg montere shunten så nært forbruks batteriene som muligt. Der sliter jeg det er 90 kvadrats kabel og det finnes ikke en mulighet i værden att få den kabel skoen att passe på shunten.

Her trenger jeg tips.

Hva med hvis jeg kan feste 90 kvadraten på ene siden, kan jeg da gå ned litt (45 kvadrat) på den lille beta som går fra shunten til batteriet?

Redigert av joelle (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da va det dags for neste prosjekt, jeg ska insalere en Odelco DCC4000, båtteri computer i min båt, blir litt i tvil hvor og hvordan jeg ska plasere shunten.

Min tanke nå er att kun overvåke forbruks banken i og med start er separert.

Da ska jeg montere shunten så nært forbruks batteriene som muligt. Der sliter jeg det er 90 kvadrats kabel og det finnes ikke en mulighet i værden att få den kabel skoen att passe på shunten.

Her trenger jeg tips.

Hva med hvis jeg kan feste 90 kvadraten på ene siden, kan jeg da gå ned litt (45 kvadrat) på den lille beta som går fra shunten til batteriet?

Dette forsto jeg ikke. Hvorfor kan du feste 90 kvadrat på den ene siden av shunten men ikke på den andre?
Link to post
Share on other sites

Heisann

 

Hvis du har mulighet til å lage en overgang i kobberskinne vil jeg anbefale dette.(fra shunten til 95 mm kabel).

 

Jeg ville ikke redusert kvadratet til 50 mm2, men er det mulig å bruke to kabler på 50 mm2 (paralle) er dette også en brukbar løysing men pass da på at disse to kablene er like lange.

 

Mvh

Sveno

Link to post
Share on other sites

Har du virkelig 90mm2 kabler i forbrukskretsen? Hvor mange Ampere lader du med?

Jeg kan forstå at man har "grove" kabler på startkretsen. Der går det kraftig strøm når du starter motoren, men på forbrukskretsen høres dette ut som "overkill". Jeg bruker 35mm2 til en 55A alternator og tror ikke den ville ladet bedre med større tverrsnitt. Med de strømstyrkene som går her tviler jeg på at motstandsforskjellen i kablene med 35mm2 kontra 90mm2 er merkbar, men det kunne jo vært et interessant eksperiment om du har et godt voltmeter: måle ladespenningen over forbruksbatteriene med 90mm2 og etter at du satte inn en bit f.eks. 35mm2.. Selv har jeg en LADAC-regulator som senser rett på batteriene og da vil den kompensere for eventuelle spenningstap i kablene..

Athene

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at du kobler deg på et sted der det bare går strøm fra forbrukskretsen?

Forstår at du har to separate kretser, start og forbruk. Men ofte er ALLE batteriene koblet sammen på minussiden med en felles kabel videre til motor og alternator. Da må du ha tunga rett i munnen og finne et sted å montere shunten der du bare får med strømmen fra forbrukskretsen. Er du heldig begynner minuskabelen på forbruksbatteriet/ene før den fortsetter til startbatteriet og videre mot motoren. Da kan du sette inn shunten mellom forbruksbatteriet/ene og startbatteriet. Dersom den begynner på startbatteriet før den fortsetter til forbruksbatteriene må du nok bygge om kretsen først..

Athene

Link to post
Share on other sites

Dette var litt rart. Har akkurat montert opp shunten selv. En 70 kvadrat og en 35 kvadrat fra minuspolene og inn på shunt. Shunten min er av de minste, men har likevel en stor 8mm bolt for kabel fra batterisiden og 2 8mm bolter på alle kablene som skal videre fra utgangen. Det ble bare helt glimrende. Vekk med den gamle samlebolten for jording. Nå blir alle kabler fordelt over 3 stk 8mm bolter. Riktig så vakkert ble det.

 

Ser egentlig ikke problemet ditt. Intet problem å sette en kabelsko med øye hverken på enden av en 35, 50, 70 eller 90 kv.mm kabel. Intet problem å tre den på en bolt og skru til en mutter heller.

 

Lotus

 

PS: Du prøver vel ikke å feste kabelen på sensepunktene som har 5mm bolt? Her skal du bare ha en tynn partvunnet kabel på min 0,5 kv.mm. Prøver du et slikt stunt kan jeg skjønne at du har problemer med 90 kv.mm kabel. :smiley:

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ok, jeg har 90 kvadrats jord ledning på forbruks banken, på shunten er det to muttrar på sirka 8mm, diametern på en kabelsko på en 90 kvadrats kabel er 10-12 mm. med andre ord så er hølt større en muttern. Derav min tanke på att kjøre en litt mindre dimensjon, på den ene sidan. Jeg kan alltid fuske det hele til med brikker osv, men ville gjerne høre hvis det var andre som hadde gjort ett eller annet lurt

Link to post
Share on other sites

ok, jeg har 90 kvadrats jord ledning på forbruks banken, på shunten er det to muttrar på sirka 8mm, diametern på en kabelsko på en 90 kvadrats kabel er 10-12 mm. med andre ord så er hølt større en muttern. Derav min tanke på att kjøre en litt mindre dimensjon, på den ene sidan. Jeg kan alltid fuske det hele til med brikker osv, men ville gjerne høre hvis det var andre som hadde gjort ett eller annet lurt

<{POST_SNAPBACK}>

Heisann igjen,rekner med at du mener 8mm bolter????? på shunten

i så fall skift kabelskoen til en som har riktig hull. Ingen problem å skaffe 95mm2 kabelsko med 8mm hull,snakk med en lokal elektrikker så får du sikkert kjøpt kabelsko av han og kansje viss han har en god dag får du låne presstang og :wink:

 

 

Mvh

sveno

(lokal elektrikker :smiley: )

Link to post
Share on other sites

Kjære Jølle.

Nå ble jeg litt irritert.

Maken til hjelpeløshet skal man lete lenge etter.

Her prøver vi å hjelpe, men det er jammen ikke lett. Først klarer du ikke å fortelle hva problemet består i. Dernest kommer det frem at det eneste problemet du faktisk har er at hullet i kabelskoen er 10mm i stedet for 8mm.

 

Ta av kabelskoen og sett på en med 8,4mm hull hvis du synes dette er et problem.

 

Min kabelsko hadde 10,5mm hull. Og så da? Jeg bare skrudde den på likevel. Det følger faktisk med en skive på denne 8mm bolten som står i shunten fra Odelco.

 

Si meg hva gjør du hvis du har en 10mm mutter og en 8mm bolt? Skriver et innlegg og forteller at det er en feil med bolten fordi mutteren ikke passer? Så kommer det en del velmenende råd. Dernest forteller du rådgiverene at problemet er en mutter med 10mm gjenger, men at du ikke kan bytte den fordi da passer den ikke i fastnøkkelen.

 

Jeg synes ikke hullet i kabelskoen var noe problem når jeg tredde min kabelsko ned på den 8mm bolten og skrudde fast skruen. Synes du det er et problem? Javel. Nå vet du hva du har å gjøre.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

Kjære Jølle.

Nå ble jeg litt irritert.

Maken til hjelpeløshet skal man lete lenge etter.

Her prøver vi å hjelpe, men det er jammen ikke lett. Først klarer du ikke å fortelle hva problemet består i. Dernest kommer det frem at det eneste problemet du faktisk har er at hullet i kabelskoen er 10mm i stedet for 8mm.

 

Ta av kabelskoen og sett på en med 8,4mm hull hvis du synes dette er et problem.

 

Min kabelsko hadde 10,5mm hull. Og så da? Jeg bare skrudde den på likevel. Det følger faktisk med en skive på denne 8mm bolten som står i shunten fra Odelco.

 

Si meg hva gjør du hvis du har en 10mm mutter og en 8mm bolt? Skriver et innlegg og forteller at det er en feil med bolten fordi mutteren ikke passer? Så kommer det en del velmenende råd. Dernest forteller du rådgiverene at problemet er en mutter med 10mm gjenger, men at du ikke kan bytte den fordi da passer den ikke i fastnøkkelen.

 

Jeg synes ikke hullet i kabelskoen var noe problem når jeg tredde min kabelsko ned på den 8mm bolten og skrudde fast skruen. Synes du det er et problem? Javel. Nå vet du hva du har å gjøre.

 

Lotus

<{POST_SNAPBACK}>

:flag: Jo da Lotus, som du sikkert har merka så er det så enkelt att når visse personer ikke har gjort en sak tidligere så spørr di hellre om råd en og drite seg ut.

 

Hvis du ser det hele som att jeg kaster bort folk sin tid på og stille spørsmål som er åpenbare for deg, så må jeg legge meg flat. Det var ikke min mening.

Jeg må inrømme att jeg ikke har tenkt på Rema 1000 metodikken att det enkle er oftest det beste.

Jeg såg en svær kabel med en kabel sko som ikke passet, og begynte og tenke på att dimensjonere ned, på kvadraten. Det var åpenbart ikke rett tanke måte.

Nå har jeg takk vare mye kompetanse (og en del pepper) fått gode råd på hva jeg burde gjøre.

 

Men en liten instikker, bare for att noen stiller ett spørsmål som for deg virker rent idiotiskt og åpenbart trenger man ikke og svare med hva jeg tolker som noe som er på grensa til spydighet (da tenker jeg på fastnøkkel opplegget).

Da er det bedre og ikke svare.

 

Men vil takke for den veiledning en glad amatør som ikke tenkte i rette baner fikk og som nå vet hva han ska gjøre :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...