Jump to content

Saltvannkjøling i ferskvann?


taule23

Recommended Posts

Nå har jeg solgt snekka, og er på utkikk etter en annen båt. Veit ikke om det er 40 års krisa som sniker seg inn, men vil ha en båt med litt fart i. Har tenkt på en med drev, så jeg har et par spørsmål til dere med kloke hoder. De fleste motorene jeg har sett på er saltvannskjølt, men jeg skal ha den i ferskvann. Holder det da med å bytte termostat eller er det noe annet jeg må gjøre? Ser at det ligger mange båter med Mercruiser og alpha drev. Er det noe jeg bør være obs på? En av de svakhetene jeg har hørt om er at simringen på kammen som skiller vann og olje kan slites ut og lage spor. Lade systemet skal heller ikke være på topp.

Link to post

Jeg visste ikke at man måtte bytte termostaten, er du sikker ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

"Saltvannstermostater" opner på rundt 55 grader. Dette er på grunn av at når temperaturen går over ca 60 grader på saltvannet, så vil saltet begynde å krystalisere seg og kan tette kjølevannskanalene. En termostat til ferskvannskjøling opner på rundt 85-90 grader. Om du kun skal kjøre båten i ferskvann så kan du fint sette inn en termostat som opner ved høyere temperatur. Men husk på at det kam vere avleiringet i motoren som kan løsne og tette kanaler når temperaturen blir høyere, så det er lurt å ta en systemrens på motoren før dette skal gjøres.

Link to post

Termostat for saltvann åpner ved lavere temp, rundt 60 grader, for at ikke motoren skal oppnå så høy temp at salt avsettes i kjølesystemet.

Normalt, når man bygger om til ferskvannskjøling, i salt sjøvann, så byttes også termostat, så driftstemp blir rundt 85 grader.

 

Så når TS skal bruke båten i ferskvann, så kan han alltids skifte termostat, som gir høyere driftstemp. -så er det vel synspunkter på hva som er best. 60 grader eller 85 grader.

Temp giver må nok skiftes, ellers blir det rødlamper og pipekonsert.

 

Hadde du bygget om til egen kjølekrets kunne du utnyttet varmtvannet med vvbereder og defroster.

 

Og så er det muligens andre offeranoder som brukes i ferskvann... ?

 

Noen vil kanskje si at en motor som har gått seg til på lav temp ikke vil trives så godt med høyere driftstemp.. Fare for at ting går galt... Men hva som er rett, tja...

 

 

Lagt til: jaggu flere som kom med synspunkter før jeg ble ferdig å skrive. :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Forbrenningsmotorer fungerer vel stort sett mere effektivt på 80 grader enn under 60.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg ville beholdt eksisterende termostat. Ingen grunn til å stresse motoren med høyere temp enn den er vant til. Etter mange år med sjøvannskjøling er den uansett full av rust og avleiringer som rduserer sirkulasjonen, og høyere temp da kan føre til for dårlig kjøling.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Så jeg ikke bytte termostat, eller..? Håper å kjøpe en båt med fabrikkbygget ferskvannkjøling, det er jo det beste selvfølgelig.

 

Har fått et tips på en båt med en Mercruiser 3L, 135hk med Alpha drev fra 1988. Har hørt at denne er ferskvannkjølt originalt siden den har alu-topp( Noe mercruiser har bygget halveis selv). Noen som vet at dette stemmer?

Link to post

Støtter index her. Smart å få motoren opp i skikkelig driftstempratur men å bare bytte termostat på en tidligere saltvannskjølt motor kan by på trøbbel. Jeg hadde ikke gjort det, ikke uten å ha plukka motoren i småbiter og fått rensa opp alt av kjølekanaler i samme slengen. Systemrens vil ikke gjøre noen nytte da den i hovedsak bare tar kalkavleiringer.

Link to post

Motoren du referer til er 3,7literen til mercruiser den har alublokk og støpejernstopp fra en ford bigblock v8. Den har feilene som du ramser opp, slitasje på enden av kammen ved sirkulasjonspumpa, og lading, men du kan enkelt sette på en ordinær dynamo. Dette er en av tre motorer som er bygget av Mercury/Mercruiser dvs at du ikke finner grunnmotoren fra en bil eller industri i bunnen. For øvrig en god motor synes jeg. 3,0 literen som du nevner er en støpejernsmotor tvers igjennom .

Link to post

3,7 literen er vel en sjelden sak her til lands ? http://www.jalopyjournal.com/forum/threads/the-elusive-224-3-7-mercruiser-banger.256713/

 

bilde

 

Ligger en del snutter av denne motoren iallefall

 

 

 

For de spesiellt interesserte her er Mercruiser Chevy 4,0 rekkesekser som jeg hadde glemt eksisterte. Den har iallefall korrekt lyd.

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...