tekniker3 Startet 30.Januar.2015 Del på Facebook Startet 30.Januar.2015 Holder på med et restaureringsprosjekt, og det som gjenstår nå er vinduspyleren. På båten er det montert to stk vindusviskere. I motorommet er det en liten beholder som er av samme sort i en bil. I en bil får en jo veistøv og søle fra veien en må spyle bort om det ikke regner... Det jeg lurer på om det er absolutt nødvendig å reparere spylerdysene som er knukket. Er det noen vits i å ha dette egentlig når en kjører båten på havet når det spruter saltvann på vinduet kontinuerlig? Vil saltvann tørke og lage film? Når båten ligger i ro kan jeg jo tørke rent med en fille om nødvendig... Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 (redigert) Det er ikke altid det. spruter kontinuerlig, da får du en saltfilm som er kjekk å få spylt bort. Redigert 30.Januar.2015 av Stålmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Jeg har aldri hatt spyler, mem har savnet det noen ganger. Såpass at jeg kjøpte inn alt som skulle til, men ikke så mye at det har blitt montert... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dennrick Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Greit uten dersom det hele tiden spruter, men tørker det fordi det ikke spruter nok, så får du dårlig sikt. Har hatt ulike båter, og først nå har jeg vindusspyler system. Det er jeg veldig fornøyd med. Anbefaler ikke vindusspylervæske. Jeg syntes det ble for mye griseri og ødela for sikten der viskerne ikke tar. Jeg bruker istedet ferskvann. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Sjøfare Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Saltfilm får du nok innimellom. Nå vet ikke jeg hva slags båt du har, men på min kalesjebåt (Bayliner) hadde jeg det ikke, og ikke savnet jeg det heller. Der var det jo bare å stikke nebbet over vindskjermen På min "nye" lukkede båt har jeg det, og kunne ikke vært foruten. Hadde det ikke vært fra før hadde jeg garantert montert det! Det er jo i litt sjø og vær problemet er størst, og da er det ikke bestandig like greit å klatre rundt for å tørke. Alternativt kan du jo starte sesongen og se an? Om det ikke da er mye å rive for å komme til... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Nye dyser koster vel ikke mange kronene på BT eller andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 I min båt synes jeg det er kjekt å ha når det spruter litt, og sola er såpass at det tørker fort. Da må jeg spyle litt. Det funker ikke for meg å ha en tørkerull og lene meg over vindskjermen. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 30.Januar.2015 Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 Ps: det hender jeg også heller en flaske vann eller to over frontruta underveis (der viskerne ikke tar). Alt pga max sikt:-) Så jeg støtter prosjektet Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
tekniker3 Svart 30.Januar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Januar.2015 (redigert) Må nok fikse dette da, to svartstål mutrer sb og bb er korrodert og svulmet opp og knust dysa. Svartstål duger ikke utendørs på sjøen... Mye arbeid med røropplegg så jeg tror faktisk bare jeg velger å ha spyler bare på styrbord side... da sparer jeg også vann! Vil jo også få høyere trykk! Slik det er nå er det dyse på sb og bb side men to separate brytere på sb og bb viskermotor... Det enkle er jo ofte det beste? bt er jo genialt, fant ny viskermotor der som passet perfekt 30 år etter... var også i bedre kvalitet enn den opprinnelige da aksel og mutre var i rustfritt samt motor var raskere. Synest det er smart å bruke vinteren til dill og dall, i sommer skal jeg ikke skru men gi gass! Redigert 30.Januar.2015 av tekniker3 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Dette har jeg tenkt på også, blir skikkelig dårlig sikt når saltet blir synlig. Jeg tenkte da og ta vann fra ferskvannstanken og en enkel spylemotor, enveisventil og et par dusjedyser jeg har liggende. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Jeg har også vindusspylere og det er gull verdt. På båten min er dette endel av trykkvannsystemet. Bare en forgrening fra kaldtvannskretsen og en elektromagnetisk ventil. Enkelt system egentlig da man ikke har behov for egen tank og pumpe. Bonusen er nærmest ubegrensede mengder vann tilgjengelig (600 liters tank), godt trykk og stort volum. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Torsen67 Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Å montere vindusspyler er jo lett. Volvo spylerdyse selges på biltema og den gir fin spredning, en in-line pumpe som tåler spylerveske, en bryter å dæsjen og litt 10-12mm slange. Burde vel ikke være værre. Og ikke koster det mer enn max 5-600kr heller. Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Tenkte som deg SAP, må ta et søk på e-bay igjen da Men først må jeg se om det er nok trykk fra anlegget. Høres ut som en sommerjobb dette Sitér dette innlegget Link to post
Maruma Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Har tenkt litt og går for systemet med spyleranlegg fra båtens trykkvann. Bestilte denne http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=361186284214 var jo ikke rare summen nippler og greier har jeg, må bare kjøpe slange. Det største problemet jeg har hatt uten spylere er når det begynner å bli skumring og har vært ute i sjøsprøyten og må inn i 5kn et godt stykke med fryktelig dårlig sikt pga. salt på vinduene. Sitér dette innlegget Link to post
Ternen32 Svart 31.Januar.2015 Del på Facebook Svart 31.Januar.2015 Selv har vi en slange fra trykkvann systemet som går ut over vindu ved styrepossisjon med en kran som kan åpnes innvendig. Enkelt å funksjonelt :) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Viknes 6BY Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Bruker rain clear på vinduene mine. Helt genialt. Saltvann bare preller av. Bruker aldri vindus viskere, å annbefaler båt eiere å prøve dette. Kjøpes på biltema Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Enig når det gjelder bruk av Rain Repellent fra Biltema eller lignende Så lenge båten går raskere enn deplasementfart preller dråpene av med minimalt behov for vindusviskere Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Jeg har også vindusspylere og det er gull verdt. På båten min er dette endel av trykkvannsystemet. Bare en forgrening fra kaldtvannskretsen og en elektromagnetisk ventil. Enkelt system egentlig da man ikke har behov for egen tank og pumpe. Bonusen er nærmest ubegrensede mengder vann tilgjengelig (600 liters tank), godt trykk og stort volum. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Jeg har også vindusspylere og det er gull verdt. På båten min er dette endel av trykkvannsystemet. Bare en forgrening fra kaldtvannskretsen og en elektromagnetisk ventil. Enkelt system egentlig da man ikke har behov for egen tank og pumpe. Bonusen er nærmest ubegrensede mengder vann tilgjengelig (600 liters tank), godt trykk og stort volum. hei, vil også ha slikt system, tips om hvor jeg får kjøpt slikt i Norge? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Aner ikke hvor du får en slik i båtsammenheng, men den ser ut som en vanlig industriell elektromagnetisk ventil. Tipper man finner mye som kan brukes om man blar litt i FESTO sin katalog/ bibel. http://www.festo.com/cms/no_no/index.htm Slike ventiler brukes på luft og væsker i alt fra bilvaskemaskiner til matproduksjon. Har ikke bilde av ventilen for hånden, men kan ta et bilde og se specken på den neste gang jeg er i båten. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Roger jo Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Magnet ventil fra kr 75 slange fra trykksvanssystemet. https://www.google.no/search?q=ebersp%C3%A4cher&oq=eber&aqs=chrome.4.69i57j69i65l3j0l2.3816j0j7&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8#q=magnetventil+vann Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
boble65 Svart 1.Februar.2015 Del på Facebook Svart 1.Februar.2015 Google selvfølgelig.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.