Jump to content

Vindusspyler på liten plastbåt

tekniker3

Recommended Posts

Holder på med et restaureringsprosjekt, og det som gjenstår nå er vinduspyleren. På båten er det montert to stk vindusviskere.

I motorommet er det en liten beholder som er av samme sort i en bil.

I en bil får en jo veistøv og søle fra veien en må spyle bort om det ikke regner...

Det jeg lurer på om det er absolutt nødvendig å reparere spylerdysene som er knukket.

Er det noen vits i å ha dette egentlig når en kjører båten på havet når det spruter saltvann på vinduet kontinuerlig? Vil saltvann tørke og lage film?

Når båten ligger i ro kan jeg jo tørke rent med en fille om nødvendig...

Greit uten dersom det hele tiden spruter, men tørker det fordi det ikke spruter nok, så får du dårlig sikt. Har hatt ulike båter, og først nå har jeg vindusspyler system. Det er jeg veldig fornøyd med.

Anbefaler ikke vindusspylervæske. Jeg syntes det ble for mye griseri og ødela for sikten der viskerne ikke tar. Jeg bruker istedet ferskvann.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Saltfilm får du nok innimellom. Nå vet ikke jeg hva slags båt du har, men på min kalesjebåt (Bayliner) hadde jeg det ikke, og ikke savnet jeg det heller. Der var det jo bare å stikke nebbet over vindskjermen :smiley:

På min "nye" lukkede båt har jeg det, og kunne ikke vært foruten. Hadde det ikke vært fra før hadde jeg garantert montert det! Det er jo i litt sjø og vær problemet er størst, og da er det ikke bestandig like greit å klatre rundt for å tørke.

Alternativt kan du jo starte sesongen og se an? Om det ikke da er mye å rive for å komme til...

Må nok fikse dette da, to svartstål mutrer sb og bb er korrodert og svulmet opp og knust dysa. Svartstål duger ikke utendørs på sjøen...

Mye arbeid med røropplegg så jeg tror faktisk bare jeg velger å ha spyler bare på styrbord side... da sparer jeg også vann! Vil jo også få høyere trykk! Slik det er nå er det dyse på sb og bb side men to separate brytere på sb og bb viskermotor...

Det enkle er jo ofte det beste?

bt er jo genialt, fant ny viskermotor der som passet perfekt 30 år etter... var også i bedre kvalitet enn den opprinnelige da aksel og mutre var i rustfritt samt motor var raskere.

Synest det er smart å bruke vinteren til dill og dall, i sommer skal jeg ikke skru men gi gass!

Redigert av tekniker3 (see edit history)

Jeg har også vindusspylere og det er gull verdt.

På båten min er dette endel av trykkvannsystemet. Bare en forgrening fra kaldtvannskretsen og en elektromagnetisk ventil. Enkelt system egentlig da man ikke har behov for egen tank og pumpe.

Bonusen er nærmest ubegrensede mengder vann tilgjengelig (600 liters tank), godt trykk og stort volum.

Mvh. SAP

Har tenkt litt og går for systemet med spyleranlegg fra båtens trykkvann. Bestilte denne http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=361186284214 var jo ikke rare summen :smiley: nippler og greier har jeg, må bare kjøpe slange.

Det største problemet jeg har hatt uten spylere er når det begynner å bli skumring og har vært ute i sjøsprøyten og må inn i 5kn et godt stykke med fryktelig dårlig sikt pga. salt på vinduene.

På båten min er dette endel av trykkvannsystemet. Bare en forgrening fra kaldtvannskretsen og en elektromagnetisk ventil. Enkelt system egentlig da man ikke har behov for egen tank og pumpe.

Bonusen er nærmest ubegrensede mengder vann tilgjengelig (600 liters tank), godt trykk og stort volum.

hei, vil også ha slikt system, tips om hvor jeg får kjøpt slikt i Norge?

Aner ikke hvor du får en slik i båtsammenheng, men den ser ut som en vanlig industriell elektromagnetisk ventil.

Tipper man finner mye som kan brukes om man blar litt i FESTO sin katalog/ bibel. http://www.festo.com/cms/no_no/index.htm

Slike ventiler brukes på luft og væsker i alt fra bilvaskemaskiner til matproduksjon.

Har ikke bilde av ventilen for hånden, men kan ta et bilde og se specken på den neste gang jeg er i båten.

Mvh. SAP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...