Jump to content

Innkjøp av VHF - trenger råd

Windy37GM

Recommended Posts

Som abbor nevner, så finnes det visstnok et par andre merker som tilsvarer Simrad RS-35 i design. Ganske så identisk, bortsett fra noe lavere pris enn Simrad sin. Lurer på om Simrad selger denne versjonen som eget merke til noe høyere pris.

Møkkalasset (#25): Siden nettverket har sin separate strømforsyning vil vel GPS-en alltid gi signal, selv om kartplotteren er avslått? Mener å huske at min kartplotter var avslått, og VHF-en likevel viste koordinatene.

Som abbor nevner, så finnes det visstnok et par andre merker som tilsvarer Simrad RS-35 i design. Ganske så identisk, bortsett fra noe lavere pris enn Simrad sin. Lurer på om Simrad selger denne versjonen som eget merke til noe høyere pris.

Møkkalasset (#25): Siden nettverket har sin separate strømforsyning vil vel GPS-en alltid gi signal, selv om kartplotteren er avslått? Mener å huske at min kartplotter var avslått, og VHF-en likevel viste koordinatene.

Simrad Yachting er et varemerke for Navico som også har Lowrance og B&G så identiske eller tilnærmet identiske produkter er ofte tilgjengelig med alle tre merker.

... Jeg har NMEA 2000 GPS antenne som brukes både av plotterene mine og av VHF så jeg har posisjon for VHF uten å ha på plotter.Det er slik det fungerer hos meg også.

Men, litt interessant å se reaksjonene fra trådstarter, jeg tror at jeg ville fokusert litt på hvor / hvordan VHF'en best kan installeres, og, parallelt med det, velge ut hvilke fabrikater / enheter som støtter en ønsket montasje. Det finnes mange gode VHF'er der ute.

Redigert av Bonus (see edit history)

Enig med Bonus her. I forhold til hva trådstarter spurte om så har vi kanskje sporet av litt.

Hva trenger jeg - han ønsker en stasjonær, og en bærbar, hvor kan jeg sette den i båten, og hvor god plass har jeg.

Det er vel noen av de kriteriene han må legge til grunne.

Som Bonus sier, det er mange gode merker der ute, så holder man seg til ett av de anerkjente, så får han en radio som passer der han skal ha den.

NB

Noen nevnte noe om splitter på antenna i ett innlegg - det er FY, VHF antenna skal bare gå til VHF`n, og det skal hentes strøm (+) direkte fra batteri.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

av disse hadde jeg kjøpt med med innebygd GPS. Har inntrykk av at Standard Horizon har bra greier. Selv har jeg god erfaring med ICOM, og har nettopp kjøpt meg en M400BB. Fordelen med den er at hovedenheten kan monteres skjult slik at det er kun er håndsettet som man trenger å ha plassert ved styreposisjonen.

Tiltredes!

Jeg kjøpte VHF uten GPS og som ikke snakker med PC oppleget mitt. :headbang: Nå må jeg mekke en nødløsning med separat GPS.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

De fleste er vel fornøyd med det utstyret de selv har - også jeg. Jeg har en Standard Horizon GX2100 fastmontert og en HX850 håndholdt. Jeg er veldig fornøyd med begge. Men skulle jeg kjøpt nye radioer idag med det jeg vet, eller for å si det på en annen måte: Hvis mine radioer hadde blitt stjålet og jeg skulle erstatte dem med nye, er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde gått til anskaffelse av (forutsatt at jeg ikke var begrenset av pris). Jeg hadde kjøpt en Standard Horizon GX2200 (med både GPS og AIS-mottager - jeg er ikke i modus for transponder foreløpig). Som håndholdt ville jeg valgt Standard Horizon HX870. I cockpit ville jeg fremdeles ha en CMP30. Litt lite display, men fungerer utmerket.

Eivind

Da kan det se ut som om den 1700 fra Horizon blir vinneren. Den bærbare er jo bare en ektradubbeditt til jollebruk og guiding av kompiser inntil uthavn, så den blir litt hippsomhapp.

Takk for alle tips og gratulasjoner :-)

Vennlig hilsen Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Da kan det se ut som om den 1700 fra Horizon blir vinneren. Den bærbare er jo bare en ektradubbeditt til jollebruk og guiding av kompiser inntil uthavn, så den blir litt hippsomhapp.

Takk for alle tips og gratulasjoner :-)

Vennlig hilsen Windy37GM

Tror du gjør ett godt og fornuftig valg.

NB pass på at den bærbare er vanntett/sprutsikker.

Mener (om jeg ikke husker feil) at du litt tidligere skrev at du skulle bruke den gamle antenneledningen som lå der fra før - stemmer? - i så fall sjekk den, ta kanskje å kapp av 5 - 10 cm i begge ender, og sett på kontakten på nytt (husk å lodde senterleder) Veldig ofte her det ligger at det er/blir dårlig forbindelse.

Lykke til.

Når du har alt på plass så kaler du opp for en test.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Jeg valgte Simrad RS35 som har innebygget AIS. koblet opp mot plotter.

Klarte å få skviset den ned bak throttlene.

Det er enkelt å trekke kabel for antenne. Demonterte BB del av taket i midtkabin, kommer da til rommet hvor VHF er montert og likeså opp bak høytaler på BB side og videre opp i HT eller targabøyle

img][url="https://baatplassen.no/bildearkiv/36/36927/1422729753.jpg

Redigert av Jo9 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...