Jump to content

Ubehaglig lyd fra ny motor/propell.


Sinus_nor

Recommended Posts

Har hatt den nye båten i vel 3 uker nå. (uttern D55, Merc 90 4-T)

Det som undrer meg er om jeg har fått en skadet propell eller noe annet.

Når jeg kjører, i gir, "piper/plysterer" det fra motoren eller propellen ved 1150-1800 rpm nøyaktig.

Når jeg kjører motoren uten at den er i gir - får jeg ikke denne lyden.

Kommer lyden fra propeller eller motoren? Har prøvd å lytte med det er umulig og finne ut hvor den kommer fra. Propellen ser hel og fin ut.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du vært nedi moder jord så hadde du sett det på propellen... Den tåler veldig lite kontakt med det harde element før det tydelig kan ses på den. (selvopplevd).

 

Ta en prat med selgeren av mororen for å høre hva han har å si om dette, dette er en så ny maskin at du skal ikke ta alt i egne hender...

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg har ikke vært "borte i noe", men det jeg ønsker er å vite hva jeg skal si til selger når jeg likevel skal dit på 20t-service om noen dager. Om det kommer fra propellen eller motoren. Om jeg da skal be om å få en ny/annen propell f.eks. - som ikke lager denne "hvinende" lyden.

Link to post
Share on other sites

Det var et lignende innlegg her for noen dager siden, om hvinende lyd fra propellen.

 

Jeg mener det godt kan være hvirvelavløsning fra avløpskanten, spesielt ytterdiameteren. Det er typisk at det kommer ved et spesielt turtall. Det er et vanlig kjent fenomen i strømningsmaskiner. Medisinen er da ofte en liten korreksjon i bakkant av propellbladene.

 

Det er neppe vanlig kavitasjon, for da skulle problemet øke med turtallet hele veien opp.

 

Jeg er enig i at for en ny båt, er dette noe som leverandøren bør ta seg av, men desverre er det ikke alle leverandører som forstår og takler dette riktig.

 

Jeg har en del erfaring fra dette når det gjelder vannturbiner men ikke propeller (enda). Skulle gjerne høre erfaringer fra noen som har foretatt korreksjoner på propellen i denne anledning.

 

Nils

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ser at focus har kommet meg i forkjøpet. Jeg er enig i at skarp avløpskant er bra. Helst skal kanten også være usymetrisk og skarp, dvs. at den bør skrå til den ene siden. Jeg mener da selvfølgelig avløpskanten, der vannet slipper propellen.

 

Nils

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ligg unna fila. Gjør som andre har anbefalt, nemlig å kontakte leverandør. Du kan f.eks. sjekke oljen på undervannshuset for å se om det er noe unormalt med denne. Ellers kan du prøve å tilte i forskjellige vinkler om det vil gjøre noe forskjell. I tilfelle vil det være en interessant observasjon, uten at jeg vil si hva det skulle komme av annet en kavitasjonsteorien.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Ved å sjekke tråden får en mange gode og dårlige tips:

 

Det er neppe riktig å slipe på forkant. Å sløve eller avrunde avløpet er helt feil. Det med hullet var interessant. Selv om det ga positiv effekt, er det nok bedre løsninger.

 

Avløpsskanten skal være skarp. Det ser ut til at verkstedet som filte litt på kanten visste hva de gjorde. Spør en propelleveradør heller enn en selger.

 

Min oppskrift fra vannturbinbransjen er:

Fil kanten skrå, ca 60 grader til du får skarp avløpskant. Rund deretter skråkanten innover mot bladflaten, men behold den skarpe avløpskanten.

 

Lyden skyldes som regel hvirvler som avløses skiftevis den ene og andre veien fra kanten (von Karman hvirvler). Dette motvirkes effektivt ved usymetrisk profil. Dessuten gir skarp kant veldig liten energi i hvirvlene. Det mest ugunstige er avrundet avløp.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Båten var oppe i 36 knop med meg alene her om dagen, med motoren tiltet "langt" ut.

 

Mitt lyd-problem: Den hjelper ikke å tilte motor ut eller inn.

Kommer til å ta opp saken med leverandør og se om jeg kan få prøve en annen propell. Ellers får jeg kjøpe meg en stålpropell da, det ser ut til å ha løst problemet for andre.

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De må da ordne dette på service....

 

36 knop, det må jeg si..... Jeg har evinrude 90 hk på min 20 foter og kommer max opp i 30 knop målt med gps. Kanskje jeg var for optimistisk, men jeg trodde at jeg ville komme nærmere 35 knop på max. Har allerede begynt å angre litt på at jeg ikke la de ekstra kronene til for å kjøpe en 115 hester.

 

ja,ja... farten er ikke alt... :-)

 

tj

Redigert av tj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De må da ordne dette på service....

 

36 knop, det må jeg si.....  Jeg har evinrude 90 hk på min 20 foter og kommer max opp i 30 knop målt med gps. Kanskje jeg var for optimistisk, men jeg trodde at jeg ville komme nærmere 35 knop på max. Har allerede begynt å angre litt på at jeg ikke la de ekstra kronene til for å kjøpe en 115 hester.

 

ja,ja... farten er ikke alt... :-)

 

tj

<{POST_SNAPBACK}>

Hva er vekten på båten din tj? Jeg har en Bella 620 og har bestillt denne med F-115 hk Mercury. Lurer litt på hvilken fart den kommer opp i :confused: . Den er vel ganske sammenlingnbar med din båt. Bellan veier 830 + motor.

Planer båten din greit med 4 ombord?

Link to post
Share on other sites

Båten min veier 720kg uten motor og ble faktisk litt oversaket hvor lett den planet, og hvor god toppfart den hadde. Har vært 3 stk i båten, og da merket jeg liten forskjell fra om jeg var alene. Moten har et slags "innebygget" trimplan ala With dromedille. Dette hjelper nok mye til p få båten raskt i plan. Dessuten er den grei å trimme ut av vannet, slik at jeg oppnår god toppfart. Det må nevnes at jeg ikke har noe "utstyr" av vekt med meg ennå, og mare 20l i tanken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...