Jump to content

Bensinfylling på liten påhenger, uten å søle?

Medusa

Recommended Posts

Pleier å ta av motordekselet så jeg ser tanken.

Det var faktisk et godt tips!

Jeg er ikke uten erfaring med innfelt tank...hadde det på min første påhenger for 35 år siden. Å fylle med trakt eller kanne med tut var det jeg praktiserte den gand med dertil søl når tanken var full. Husker at jeg den gang lovet meg selv at jeg aldri mer skulle ha innfelt tank, men-men. Hadde jo håpet at det i løpet av alle disse årene var kommet noe lurt på merkede for å forhindre søl. Hva det skulle være vet jeg ikke, kanskje en liten kanne på 3-4 liter med fylling a-la pensinpumpe-typen...altså at det sluttet å renne når tanken var full.

Om det er andre som vet mer eller har flere tips så hører jeg gjerne...

Når jeg skal fylle bensin fra kanne over på tank, bruker jeg en hevertpumpe. Dette selges blant annet på biltema til en billig penge og da kan jeg ved å regulere høyden på kannen jeg fyller fra, sørge for at det ikke blir søl, rett og slett fordi pumpen vil slutte å virke når væskenivået er det samme i tanken som i kannen. En slik pumpe vil i prinsippet alltid jevne ut nivåforskjellen i de to beholderne den virker mellom. En fordel ved denne metoden er at strømningshastigheten vil avta når væskenivået i tanken nærmer seg væskenivået i kannen og det er dermed lett å finjustere mengden jeg fyller uten at det blir søl.

Med 5 liter kanne med tut til å skru på blir det ikke søl under fyllingen men problemet er å stoppe før det er fullt. Det blir som oftest til at man fyller litt til og litt til og så renner det over.

Det enkle er oftest det beste.

Om en så har en egen kanne som kunn er til dette bruket og en har som regel å fylle olje i bensinen når en fyller kannen så kannen alltid er klar til bruk, bør dette gå knirkefritt.

5 ltr kannen står på badeplatform hele sommeren så slipper en bensinlukt inne i båten.

larss

Er ikkje ei slik plassering ein invitasjon til alle som vil stela?

Magne

Hei

Det er det helt sikkert har faktisk ikke tenkt på det.

Regner med det er andre ting i båthavna som er mer lukrativt en en 5 ltr kanne med bensin. Har jo på sommeren masse utstyr inne i båten som det ikke er vanskelig å stjele om en vil det, på badeplatformen er det jo også en 5 hk Yamaha som det er relativt enkelt å ta med ,seg selv om den er låst.

Men jo, ett alternativ er jo å låse den fast med en liten kjetting bit til badestigen eller ankervinsj.

larss

Tja - eg opplevde noko fantastisk i ungdommen. Eg hadde ein båt med firtakt motor på, og brukte ei heilt ordinær 10 liter kanne til denne, samme sort kanne som er brukt som reservekanne i bilen. Ein dag var kanna stolen, so eg måtte i bilen etter reservekanna som var der, for å komma videre.

Nokre dagar seinare, kom der ein som meinte eg skulda han store pengar for eit motorhavari. Det var nemlig ikkje oljeblanding i bensinen som han stal :lol::lol:

Eg meinte at han kunne i det minste komma tilbake med kanno som han stal.

Ja, no, so lenge etter, ler eg av det, men den gang var det veldig nær at nokon hadde vorte hiven på sjøen.

Magne

hevert pinspet er ein grei måtte og tømme og fyle på men her er de snak om og fyle 1.5-2L

med hevert prinsip må slangen utav kana ein fyler fra før de er fult og da får ein resten av de som er i slangen

den minst Schüttelpumpe er 12mm*2M og da blir fort noken dl ekstra

men ser ut til ein grei patent og ha for og tøme ei heil kane uten og smake på inholde :puke:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...