Medusa Startet 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 30.Januar.2015 Jeg har kjøpt en mindre jollemotor med innebygget tank. Ser for meg mye søl når denne skal fylles, ikke minst når den er montert på jolla. Hvordan gjør dere det...finnes det egnede kanner til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 Trakt eller plast kanner med " skru på tut " Pass på å stoppe i tide....ellers blir det søl... Sitér dette innlegget Link to post
TasleT Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 Kanskje tre en lang nok, blank plastslange på en trakt. Da ser du kanskje nivået i tanken mens du fyller, og kan stoppe i tide? Sitér dette innlegget http://www.tore.aasli.no Link to post
Lazyjack Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 Med 5 liter kanne med tut til å skru på blir det ikke søl under fyllingen men problemet er å stoppe før det er fullt. Det blir som oftest til at man fyller litt til og litt til og så renner det over. Det er jo ingen skade skjedd men vent litt med å dra i gang motoren så bensinsølet har fått tid til å fordampe. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 5 litring med tut, og skru tuten på slik at kanna ligger på sida når du fyller, da er det lettere å kontrollere når det begynner å bli fullt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Eureka Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 Pleier å ta av motordekselet så jeg ser tanken. Bruker en 5 liter jerrykanne med tut, som skjelden gir problem. Største problemet er å huske om det er innblandet olje i bensinen eller ikke..., :) -inntil man husker å se på fargen.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 Og sving motor 180grader rundt slik at evt søl havner i sjø og ikkje i gummien Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Guest Avmønstret# Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 Har ikke disse også inntak for vanlig tank? Kan jo ha en liten ekstern tank så slipper en å styre med påfylling rett på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 noen har det, ikke alle. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Medusa Svart 30.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 Pleier å ta av motordekselet så jeg ser tanken. Det var faktisk et godt tips! Jeg er ikke uten erfaring med innfelt tank...hadde det på min første påhenger for 35 år siden. Å fylle med trakt eller kanne med tut var det jeg praktiserte den gand med dertil søl når tanken var full. Husker at jeg den gang lovet meg selv at jeg aldri mer skulle ha innfelt tank, men-men. Hadde jo håpet at det i løpet av alle disse årene var kommet noe lurt på merkede for å forhindre søl. Hva det skulle være vet jeg ikke, kanskje en liten kanne på 3-4 liter med fylling a-la pensinpumpe-typen...altså at det sluttet å renne når tanken var full. Om det er andre som vet mer eller har flere tips så hører jeg gjerne... Sitér dette innlegget Link to post
KarmaZ Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 På motorsager og div. så finnes det tuter med følere i, som i en bensinpumpe. Vil tro dette også finnes til kanner du bruker. Det vil jo hindre søl og skvip.. Sitér dette innlegget Link to post
Stradivarius Svart 30.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2015 Når jeg skal fylle bensin fra kanne over på tank, bruker jeg en hevertpumpe. Dette selges blant annet på biltema til en billig penge og da kan jeg ved å regulere høyden på kannen jeg fyller fra, sørge for at det ikke blir søl, rett og slett fordi pumpen vil slutte å virke når væskenivået er det samme i tanken som i kannen. En slik pumpe vil i prinsippet alltid jevne ut nivåforskjellen i de to beholderne den virker mellom. En fordel ved denne metoden er at strømningshastigheten vil avta når væskenivået i tanken nærmer seg væskenivået i kannen og det er dermed lett å finjustere mengden jeg fyller uten at det blir søl. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Med 5 liter kanne med tut til å skru på blir det ikke søl under fyllingen men problemet er å stoppe før det er fullt. Det blir som oftest til at man fyller litt til og litt til og så renner det over. Det enkle er oftest det beste. Om en så har en egen kanne som kunn er til dette bruket og en har som regel å fylle olje i bensinen når en fyller kannen så kannen alltid er klar til bruk, bør dette gå knirkefritt. 5 ltr kannen står på badeplatform hele sommeren så slipper en bensinlukt inne i båten. larss Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 5 ltr kannen står på badeplatform hele sommeren så slipper en bensinlukt inne i båten. larss Er ikkje ei slik plassering ein invitasjon til alle som vil stela? Magne Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Er ikkje ei slik plassering ein invitasjon til alle som vil stela? Magne Hei Det er det helt sikkert har faktisk ikke tenkt på det. Regner med det er andre ting i båthavna som er mer lukrativt en en 5 ltr kanne med bensin. Har jo på sommeren masse utstyr inne i båten som det ikke er vanskelig å stjele om en vil det, på badeplatformen er det jo også en 5 hk Yamaha som det er relativt enkelt å ta med ,seg selv om den er låst. Men jo, ett alternativ er jo å låse den fast med en liten kjetting bit til badestigen eller ankervinsj. larss Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Bensin-og-smøremiddel-med-tilbehør/Kanner-og-påfyllingssystem/21392-1572/Automatisk-helletut-for-bensin.aspx http://www.stihl.no/STIHL-produkter/Bensin-og-smøremiddel-med-tilbehør/Kanner-og-påfyllingssystem/21385-1572/Bensinkanne-oransje-5-l.aspx http://www.husqvarna.com/no/accessories/tilbehor-til-motorsag/#smoremidler,_drivstoff_og_kanner STIHL og husqvarna har ein grei patent får kjøpt dei der ein selger motorsager og sånt Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Du får kjøpt 5l kanner på bensinstasjoner også med denne funksjonen. Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 31.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 At det var kommet noe lurt på markede var jo tilfelle...Stihl har jo dette produktet som jeg leter etter. Takk for det, Stig Arve! Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Tja - eg opplevde noko fantastisk i ungdommen. Eg hadde ein båt med firtakt motor på, og brukte ei heilt ordinær 10 liter kanne til denne, samme sort kanne som er brukt som reservekanne i bilen. Ein dag var kanna stolen, so eg måtte i bilen etter reservekanna som var der, for å komma videre. Nokre dagar seinare, kom der ein som meinte eg skulda han store pengar for eit motorhavari. Det var nemlig ikkje oljeblanding i bensinen som han stal Eg meinte at han kunne i det minste komma tilbake med kanno som han stal. Ja, no, so lenge etter, ler eg av det, men den gang var det veldig nær at nokon hadde vorte hiven på sjøen. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Medusa Svart 31.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Hørte en lignende historie: Det var mannen som irriterte seg over at det ble borte bensin fra kannen han hadde stående i naustet. Til slutt helte han sukker på kannen for å få en slutt på tyveriet. Det endte med at han måtte kjøpe ny motor til mopeden til sønnen sin... Sitér dette innlegget Link to post
Bulli Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Anbefaler en "Schüttelpumpe" ---> http://www.svb24.com/en/shaker-siphon-hose.html Enkelt og genialt, også å anbefale for seilbåter hvor rekken er i veien. Sjekk Youtube, søkeord "Schüttelpumpe" for å se hvordan det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
stig arve Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 hevert pinspet er ein grei måtte og tømme og fyle på men her er de snak om og fyle 1.5-2L med hevert prinsip må slangen utav kana ein fyler fra før de er fult og da får ein resten av de som er i slangen den minst Schüttelpumpe er 12mm*2M og da blir fort noken dl ekstra men ser ut til ein grei patent og ha for og tøme ei heil kane uten og smake på inholde Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Pleier å ta av motordekselet så jeg ser tanken. God ide, heilt til ein mistar motordekselet på sjøen. Dei søkk... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.