Jump to content

Kjøpe redningsflåte i utlandet.

Nevermind

Recommended Posts

Det er ingen krav til sertifisering av flåte til fritidsbåt, men flåten jeg tenker kjøpe har forhandler- og servicenett i Norge slik at jeg får tatt service når den tid kommer. Jeg fikk en flåte med en båt jeg kjøpte for ca. 10 år siden, og når jeg dro til Bodø Brann og Flåteservice for å få tatt service på den fikk jeg til svar at jeg måtte sende den til forhandleren på østlandet, evt. produsenten i Italia, så det er et poeng å tenke på muligheten for service når man velger flåte. Jeg kjøpte ny flåte den gang, men den lar jeg gå med båten jeg nylig solgte så jeg får finne en ny til meg selv.

Yrkesflåter resertifiseres hvert år, fritidsflåter hvert 3.

Om du ikke sjekker flåten på tid, vil COpatronen før eller siden tømme seg og gjøre flåten ubrukelig.

Innholdet forøvrig er jo ikke så viktig hvis du bare oppholder deg i kystnære farvann, men ved et havari;

hvem vet hvilken vei man driver, til lands eller til havs?

Sjekk flåten regelmessig.

Redigert av lgboat (see edit history)

Momsen må man ikke glemme, men ved å ta bort engelsk mva. som jeg ser på, og så regne med valuta, frakt, og norsk mva. på det hele tror jeg fortsatt det kan være verdt å vurdere. Jeg skal ha båten klar om 25 dager så tidsaspektet gjør kanskje at jeg allikevel handler her hjemme, eller midlertidig flytter over flåten fra gammel til ny båt.

Jeg var på serviceverkstedet til Seatronic i Moss hvor jeg fikk innføring i pakking og serbice på redningsflåter. Kommer i neste utgave av Båtens Verden.

Jeg trodde også at dette var unødvendig på vår flåte som ligger godt innpakket ombord. Jeg sitter i dag med et annet syn.

Flåten sendes til oss for service første gang etter tre år. Flåten vil da bli blåst opp og alle kritiske detaljer vil bli undersøkt, og om nødvendig skiftet. Utstyret i flåten vil bli gjennomgått med utskiftning av sjøsyketabletter, batterier osv. CO2 beholderen vil bli sjekket – og alt vakuumpakket.

Vi godkjenner så flåten iflg. produsentens spesifikasjoner.

Serviceintervaller for redningsflåter på norskregistrerte båter er 3 år for lystfartøy

og 1 år for yrkesfartøy.

http://www.seatronic.no/veiledning-til-redningsflate-s-13

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ok Ask så Co2 er fjernet fra flåtene?

Jaja, vi lærer noe for hver dag som går. Verden går jo og som kjent fremover.

På sertifiserte redningsflåter for de som hadde krav om å ha dette om bord var flaskene fylt med Co2 med en ørliten dash med nitrogen. Nitrogenet hadde som oppgave å jage ut siste resten av Co2 en. Lå en liten slange inni flasken med noe tungt i slik at den alltid lå på laveste punktet, ja nede i væsken.. Når du løste ut flaskeventilen ble en membran punktert og Co2en som var i væskefase strømmet inn i flåtekammerne hvor den ekspanderte idet den gikk over i gassfase. Dermed trengte du lite trykk på beholderen kontra trykkluft. Dermed kunne de blåse seg opp enten det var nå minus 15 eller pluss 20.

Trykkluft som strømmer gjennom ventiler med små hull og div tynne slanger hadde lett for å fryse til ispropper pga. trykkfallet så flåtene blåste seg ikke skikkelig opp fort nok. Var vel et krav om rundt 30 sekunder fra punktering av beholder til ferdig oppblåst flåte klar til entring hvis jeg ikke surrer alt for mye nå.. heheheh

En trykkbeholder med 100 -200 bars lufttrykk var vel heller ikke det helt store å ha stuet ned ombord ved f.eks en brann...

Men dette er nå kanskje løst nå da forstår jeg?

Lagt til: Ellers brukte vi trykkluft fra arbeidsluften til å etterfylle flåtene når de hadde vært oppblåst en tid. Men det gikk seint og alt du tok i var fullt av is.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Viking Rescyou for 6 personer i container så jeg kan montere den på pushpit. Jeg vurderte også Zodiac Open Sea, men det lokale flåteverkstedet vil ikke fortsette som autorisert serviceverksted på Zodiac, og da står jeg igjen med Viking. Zodiacen tror jeg forøvrig jeg kunne fått noen tusen rimeligere fra England (frakt og mva. inkludert), men det taper seg i lengden hvis jeg skal sende flåten bort for å få tatt service. Det er sikkert mye annet morsomt jeg kunne brukt pengene på, men av hensyn til barna og de jeg ellers måtte ha med på tur synes jeg det er greit å ha en flåte ombord. Så er det bare å håpe at jeg aldri setter meg i en situasjon hvor jeg får bruk for den :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...