Nevermind Startet 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Startet 31.Januar.2015 Er det noen her som kan anbefale en nettbutikk, i England f.eks, hvor de er godt vant med å selge utstyr til kunder utenfor EU? Tenkte bestille ny redningsflåte, og ser at det nok vil være en del å spare hvis bare forhandleren forstår at mva. skal trekkes fra før den sendes ut av landet. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Det er vanlig at internasjonale nettbutikker kan selge uten moms. Søk litt på nettet og send en forespørsel så finner du ut av dette. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bjørkski Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Ta med i ditt regnestykke at flåten må sertifisers før eller senere. Det koster fort 2000-3000,- i frakt å få sendt en flåte til sertifisering i utlandet. Ikke alle flåter kan sertifisers i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Hvorfor må flåten sertifiseres før eller senere? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
JRK Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Ja det har jeg også tenkt på. Så lenge den er innpakket og uåpnet vil vel en slik flåte holde lenge. Selvfølgelig skjønner jeg at jeg prater mot bedre vitende...men hva er normalt intervall? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 31.Januar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Det er ingen krav til sertifisering av flåte til fritidsbåt, men flåten jeg tenker kjøpe har forhandler- og servicenett i Norge slik at jeg får tatt service når den tid kommer. Jeg fikk en flåte med en båt jeg kjøpte for ca. 10 år siden, og når jeg dro til Bodø Brann og Flåteservice for å få tatt service på den fikk jeg til svar at jeg måtte sende den til forhandleren på østlandet, evt. produsenten i Italia, så det er et poeng å tenke på muligheten for service når man velger flåte. Jeg kjøpte ny flåte den gang, men den lar jeg gå med båten jeg nylig solgte så jeg får finne en ny til meg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Jeg var på serviceverkstedet til Seatronic i Moss hvor jeg fikk innføring i pakking og serbice på redningsflåter. Kommer i neste utgave av Båtens Verden. Jeg trodde også at dette var unødvendig på vår flåte som ligger godt innpakket ombord. Jeg sitter i dag med et annet syn. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Bjørkski Svart 31.Januar.2015 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2015 Flåten innholdet bla vann og nødraketter som har begrenset holdbarhet. Normalt skal redningsflåter sertifiseres hver 3 år. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) Yrkesflåter resertifiseres hvert år, fritidsflåter hvert 3. Om du ikke sjekker flåten på tid, vil COpatronen før eller siden tømme seg og gjøre flåten ubrukelig. Innholdet forøvrig er jo ikke så viktig hvis du bare oppholder deg i kystnære farvann, men ved et havari; hvem vet hvilken vei man driver, til lands eller til havs? Sjekk flåten regelmessig. Redigert 1.Februar.2015 av lgboat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Ja da har jeg lært at ved å ha en egen beholder med vann, kniv, nødraketter og COpatron, så trenger jeg ikke resertifisere... Skjønner jo at det ikke er så enkelt, men hva koster en resertifisering?' Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Hei Når varer blir importert til Noreg skal det reknast 25 % mva, av kjøpesum og frakt, ved innførsla. Mvh. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Kanskje ikke særlig praktisk å ha CO2-patronen i en egen beholder den dagen du skal utløse flåten... Fra spøk til alvor. Er det CO2 som brukes til å blåse opp flåtene eller er det trykkluft? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 1.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Momsen må man ikke glemme, men ved å ta bort engelsk mva. som jeg ser på, og så regne med valuta, frakt, og norsk mva. på det hele tror jeg fortsatt det kan være verdt å vurdere. Jeg skal ha båten klar om 25 dager så tidsaspektet gjør kanskje at jeg allikevel handler her hjemme, eller midlertidig flytter over flåten fra gammel til ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Hei På zodiacflåten me hadde før var det trykkluft. CO2 funkar dårleg når det er kaldt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 http://www.marinesuperstore.com/ Marinesuperstore selger uten VAT til Norge og svarer villig på spørsmål på mail. Her har de flere kurante merker. Om det svarer seg å få fraktet en tung flåte med dages pundkurs er jo en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) Jeg var på serviceverkstedet til Seatronic i Moss hvor jeg fikk innføring i pakking og serbice på redningsflåter. Kommer i neste utgave av Båtens Verden. Jeg trodde også at dette var unødvendig på vår flåte som ligger godt innpakket ombord. Jeg sitter i dag med et annet syn. Flåten sendes til oss for service første gang etter tre år. Flåten vil da bli blåst opp og alle kritiske detaljer vil bli undersøkt, og om nødvendig skiftet. Utstyret i flåten vil bli gjennomgått med utskiftning av sjøsyketabletter, batterier osv. CO2 beholderen vil bli sjekket – og alt vakuumpakket. Vi godkjenner så flåten iflg. produsentens spesifikasjoner. Serviceintervaller for redningsflåter på norskregistrerte båter er 3 år for lystfartøy og 1 år for yrkesfartøy. http://www.seatronic.no/veiledning-til-redningsflate-s-13 Redigert 1.Februar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gudrun Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 (redigert) Ok Ask så Co2 er fjernet fra flåtene? Jaja, vi lærer noe for hver dag som går. Verden går jo og som kjent fremover. På sertifiserte redningsflåter for de som hadde krav om å ha dette om bord var flaskene fylt med Co2 med en ørliten dash med nitrogen. Nitrogenet hadde som oppgave å jage ut siste resten av Co2 en. Lå en liten slange inni flasken med noe tungt i slik at den alltid lå på laveste punktet, ja nede i væsken.. Når du løste ut flaskeventilen ble en membran punktert og Co2en som var i væskefase strømmet inn i flåtekammerne hvor den ekspanderte idet den gikk over i gassfase. Dermed trengte du lite trykk på beholderen kontra trykkluft. Dermed kunne de blåse seg opp enten det var nå minus 15 eller pluss 20. Trykkluft som strømmer gjennom ventiler med små hull og div tynne slanger hadde lett for å fryse til ispropper pga. trykkfallet så flåtene blåste seg ikke skikkelig opp fort nok. Var vel et krav om rundt 30 sekunder fra punktering av beholder til ferdig oppblåst flåte klar til entring hvis jeg ikke surrer alt for mye nå.. heheheh En trykkbeholder med 100 -200 bars lufttrykk var vel heller ikke det helt store å ha stuet ned ombord ved f.eks en brann... Men dette er nå kanskje løst nå da forstår jeg? Lagt til: Ellers brukte vi trykkluft fra arbeidsluften til å etterfylle flåtene når de hadde vært oppblåst en tid. Men det gikk seint og alt du tok i var fullt av is. Redigert 1.Februar.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Gudrun Eg kan ha tatt feil. Det synest som om du kan meir om flåtar enn meg. Eg uttalte meg berre om vår zodiacflåte. Eg var med å såg på når verkstaden skulle testa den, og dei sa trykkluft, Flaska minna òg mykje om ei lita dykkeflaska. Ask Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 1.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 1.Februar.2015 Trykkluft var nok bare "a manner of speaking". Min Zodiak 8 manns offshoreflåte ble resertifisert i år...... og refuelled med CO2 i flasken. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 2.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Det ble en Viking fra Seatronic. Kunne sikkert undersøkt litt mere på det med å handle utenlands, men nå støtter jeg opp om den "lokale" flåteforhandleren, og så får jeg en flåte som har autorisert vedlikeholdssenter i hjembyen min :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 og 1 år for yrkesfartøy. Mnei. Det er vel endret til 30 mnd. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Gratulerer Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 måtte du aldri få bruk for den... Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Det ble en Viking fra Seatronic. Kunne sikkert undersøkt litt mere på det med å handle utenlands, men nå støtter jeg opp om den "lokale" flåteforhandleren, og så får jeg en flåte som har autorisert vedlikeholdssenter i hjembyen min :-) Driver og funderer på flåte, hvilken var det du kjøpte? Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 2.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Viking Rescyou for 6 personer i container så jeg kan montere den på pushpit. Jeg vurderte også Zodiac Open Sea, men det lokale flåteverkstedet vil ikke fortsette som autorisert serviceverksted på Zodiac, og da står jeg igjen med Viking. Zodiacen tror jeg forøvrig jeg kunne fått noen tusen rimeligere fra England (frakt og mva. inkludert), men det taper seg i lengden hvis jeg skal sende flåten bort for å få tatt service. Det er sikkert mye annet morsomt jeg kunne brukt pengene på, men av hensyn til barna og de jeg ellers måtte ha med på tur synes jeg det er greit å ha en flåte ombord. Så er det bare å håpe at jeg aldri setter meg i en situasjon hvor jeg får bruk for den :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.