Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Serviceintervaller for redningsflåter på norskregistrerte båter er 3 år for lystfartøy og 1 år for yrkesfartøy. Det for yrkesfartøy er feil pluss at det vel også er lovpålagt. Det for fritidsfartøy er ikke pålagt og på alle måter frivillig, hvem som helst som selger noe kan vel si at "vi" har 3 års intervall, fordi vi syns det bør være sånn. Og det er vel egentlig greit. Men pålagt av noen øvrighet er det ikke. -------- Men kanskje litt ugreit at forhandler blander lovpålagt, med faktafeil, pluss en eller annen service de tilbyr. Blir lett å si at de driver med surr og rot hvis de ikke klarer å få fakta riktig og blander lovpålagt og noe de driver med i en herlig suppe. Får tro de vet bedre enn de evner å skrive på hjemmesiden sin :-) Og det er lett å mistenke at motivasjonen for å blande suppe er penger all den tid de tjener noen slanter ekstra ved å være så rotete, feilaktige og unøyaktige. Dårlig signal hvis en vil være seriøs. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Ut fra hva Seatronic skriver på sidene sine om resertifisering av flåter, kan jeg ikke se at det ville vært noe problem for dem å serve en hvilken som helst flåte. Data for CO2-patronens vekt står som regel stemplet på flasken. Hvis ikke kan nok produsenten opplyse dem om det. Utstyret ombord er vanligvis standard vare. Om det er Varta eller Duracell batterier som brukes er vel hipp som happ. Fiskeutstyr, håndspeil, øse og vann er ikke spesialdeler osv. Hvis det mot formodning skulle finnes noen sære ventiler eller noe annet som ikke er i vanlig handel, er det vel ikke verre enn at Seatronic bestiller det fra produsenten. Det tar kanskje noe tid med levering, og man må sikkert betale litt ekstra. Men i forhold til å sende flåten t/r England er det småpenger. Redningsflåter er mer eller mindre like i utførelse og oppbygning. Det eneste som kan volde litt problemer er hvis containeren er skadet. De kan være så forskjellige at det ikke bare er å bytte ut med en som "ligner". Men dette hører vel til sjeldenhetene? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Roger jo Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 (redigert) Mnei. Det er vel endret til 30 mnd. Og jeg som trodde Seatronic var seriøse, da vil de også bare tjene mer penger. http://www.seatronic...ningsflate-s-13 Vedlikehold og service Flåteeieren bør sørge for at flåten utsettes for så lite ytre påvirkning som mulig. En ting er at flåten i seg selv tåler å stå på et dekk i 15 kuldegrader mens båten ligger i opplag, men er det nødvendig? Det vil oppstå kondens i en containerflåte. Sett flåten slik at kondensvann renner ut av åpningen der utløser/festesnoren går inn. Dersom man tar ut gummiproppen, må man være forsiktig med å bruke for mye tettemiddel når proppen settes inn igjen. Dette fordi utløsermekanismen på flasken ligger tett ved denne åpningen. Flåten sendes til oss for service første gang etter tre år. Flåten vil da bli blåst opp og alle kritiske detaljer vil bli undersøkt, og om nødvendig skiftet. Utstyret i flåten vil bli gjennomgått med utskiftning av sjøsyketabletter, batterier osv. CO2 beholderen vil bli sjekket – og alt vakuumpakket. Vi godkjenner så flåten iflg. produsentens spesifikasjoner. Serviceintervaller for redningsflåter på norskregistrerte båter er 3 år for lystfartøy og 1 år for yrkesfartøy. Seatronic leverer redningsflåter fra følgende produsenter: • Seago • Plastimo • Arimar • Viking (bestillingsvare) • Zodiac (bestillingsvare) Seago er et engelsk selskap som leverer sikkerhetsutstyr for bruk til sjøs. Flytevestene til Seago er blant annet kåret til "Best i Test" både i Tyskland og her i Norge. Seatronic forhandler Seago redningsflåter. Ekstern link: http://www.seagoyachting.co.uk/. Finner bare dette om 30mnd Bransjen har hatt et stort ønske om å ha lengre serviceintervaller på redningsflåtene. Det vanlige har vært at vi tar inn flåtene hver tolvte måned. Da gjennomgår de en fullstendig test der de blåses opp, trykktestes og sjekkes på mange ulike måter. I tillegg bytter vi vann, proviant,og pyroteknisk utstyr samt sjekker at andre tekniske installasjoner fungerer som de skal. Offshorefartøy er ofte ute i lengre perioder enn et år, og derfor ønsket de flåter hvor det kan gå 30 måneder mellom hver service. Med de spesialløsningene som vi har utviklet kan vi nå tilby dette, forklarer Nogva. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1991-10-15-709?q=Fl%C3%A5te 4. Alle oppblåselige redningsflåter og oppblåselige redningsvester skal etterses med ikke mer enn 12 måneders mellomrom. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2014-07-01-1019?q=Fl%C3%A5te+sertifisering 8.1 Alle oppblåsbare redningsflåter, oppblåsbare redningsvester og MES skal etterses: .1 med ikke mer enn 12 måneders mellomrom, men i alle tilfeller der dette er praktisk umulig, kan administrasjonen forlenge tidsrommet til 17 måneder, og .2 ved en godkjent servicestasjon som har den nødvendige kompetansen til å utføre ettersynet, har de nødvendige fasiliteter og som bare bruker behørig opplært personell.30 Redigert 2.Februar.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Bjørkski Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Seiler du regatta og der er krav til flåte (cat. 0-2 og 3 m flåte) er kravet sertifisering hvert 3 år Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Hva sier forsikringsselskapene? Ingenting kanskje, det er jo ikke mennesker men "ting" som er dekket i båtens forsikring. Men de bør nok ta en runde på det de også. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 2.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Vi er kanskje litt på siden av det jeg startet tråden med, men jeg kan nevne at i papirene som fulgte Zodiac-flåten min fra 2011 står det oppført serviceinterval på 3 år så dette er neppe noe Seatronic har kommet med for å tjene penger. Vi står fritt til å forlenge tiden så lenge flåten er i en fritidsbåt, men da bør vi vite hva vi gjør. Personlig tror jeg ikke prisen er avskrekkende høy når vi snakker om sikkerhetsutstyr som muligens kan utgjøre den store forskjellen den dagen flåten behøves. Når jeg kjøpte Zodiacen i 2011 fikk jeg beskjed om at jeg godt kunne doble serviceintervallet da de ikke pleide å finne feil på flåter som var vacumpakket. Det ble byttet vannposer og sjøsyketabeletter som hadde forfalt, eller ville forfalle på dato. Mest sannsynlig hadde han rett, men skulle jeg få bruk for flåten en dag, og han ta feil, er det ikke sikkert jeg noen gang ville fått anledningen til å ta det opp med mannen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Nå har ikke jeg startet denne tråden heller. Men for mitt vedkommende ville fornuftig dreining av tråden heller gått på hvilken kvalitet man anser for nødvendig under gitte forhold, samt priser. Jeg har nå fått tilbud fra seriøs leverandør på Viking 6 UKSL (på hjemmesiden til Viking går denne som L006US01). Dette er en flåte med dobbel bunn (isolasjon) til en pris av kr. 27 280 med feste for pushpit inkluder og inkl. MVA. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 2.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Mulligan har rett… Det har blitt 30-mnd intervaller på en del flåter for komersielle farøyer. Dette betinger en dokumentert elektronisk egenkontroll hvert år. Servitec-flåter tilbyr dette som den eneste så langt (Tror jeg) Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Nevermind Svart 2.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2015 Bra valg Hulda. Jeg bestilte modellen under, og ser at også den har kommet godt ut i tester. Det er viktig for meg at den fungerer også når det er minusgrader, og at det er isolert dørk. Flåten min er ikke selvopprettende, men jeg har trenet en del på å rette opp flåter som ligger opp/ned og det går greit når man vet hvordan det skal gjøres. Nå er det mange som ikke får trenet på dette og da er det nok ikke like lett hvis flåten blir liggende opp/ned. Tror kanskje jeg må ta en telefon i morgen å forhøre meg litt mere om dørken i flåten jeg har bestilt vs. den du har fått tilbud på , og om det er noe jeg ikke har tenkt på. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Dette er en flåte med dobbel bunn (isolasjon) Alt annet enn flåte med dobbel bunn er leketøy i mine øyne. Hvis du først må stige OPP i redningsflåten er det fordi du er et stykke til havs uten båter eller land i nærheten. Da må man belage seg på at man kan tilbringe timer og dager i flåten. 2-3 døgn i en flåte med enkel bunn, med gjennomvåte klær som aldri tørker er en livstruende situasjon - selv om sommeren. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Etter å ha gjennomgått sikkerhetskurs for offshore siden 80-tallet, så har jeg kommet til at det å bo i flåte er en stressende situasjon. Og om jeg skal opp i en flåte, midt på natta, storm og drittvær, høy sjø, så er det også greit om den flyter med rette siden opp. Og at jeg ikke fryser stjerten av meg om jeg greier å komme inn i flåten. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 sist jeg hadde min flåte inne på ompakking, så fikk jeg en hel bærepose med nødraketer o bloss........ lang tid kvar, var det på de..........men han sa, att da de pakker om, så bytter de raketer o bloss til nytt, tross att de skulle klart seg til neste ompakking. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 (redigert) Jeg vurderer å anskaffe redningsflåte til Saowanee, helst i bag. Den vil eventuelt bli brukt på dagtid i kystnære farvann senhøstes tom. november og tidlig på våren. Vi er som regel to ombord da og jeg regner med at en 4-manns flåte bør være tilstrekkelig. Noen ideer om minstekrav til en slik flåte? Service på flåter til fritidsbåter er så vidt jeg forstår ikke obligatorisk. Er dette noe en med rimelighet kan utføre selv. Jeg tenker ikke på lovligheten, for det regner jeg med er OK. Kan det være en ide å kjøpe brukt? Redigert 3.Februar.2015 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Nevermind Svart 3.Februar.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Brukt flåte vil vel avhenge av alder, evt. tid siden siste service, pris, og at man finner en flåte man mener dekker behovet. Er man i kystnære farvann bør man kunne forvente å få hjelp rimelig fort, dvs. innen en time eller to, og da mener jeg at det viktigste er at flåten blåser seg opp, og at den flyter riktig vei. God avskjerming mot vær og vind, og godt isolert bunn er kjekt å ha, men ikke like viktig som hvis man er langt fra land og kanskje vil få flere døgn i flåten. Det er en del tester på redningsflåter på nett, men finner ingen helt ferske, og heller ingen som tar med alt som er på markedet, men allikevel greit å lese. http://www.redningsselskapet.no/94868/redningsflåter-med-varierende-kvalitet Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Det er også noen flåter uten overbygg som ikke har noe opp/ned. Funker like 'dårlig' begge veier. Det blir som en oppblåsbar jolle, med raketter etc. som vanlig. Egentlig ikke noe dårlig alternativ. Slike brukes blant annet på helikoptrene. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Service på flåter til fritidsbåter er så vidt jeg forstår ikke obligatorisk. Er dette noe en med rimelighet kan utføre selv. Jeg tenker ikke på lovligheten, for det regner jeg med er OK. Kan det være en ide å kjøpe brukt? alt går ...(uten små barn...heter det, ) men skulle ikke selv gjøre det eller anbefale o gjøre det. ved ompakking blåser de opp flåten, låter den ligge ett par døgn, tror jeg, for å trykk teste å se att den er hel sen pakkes den om med nye raketer etc og byter det som skall skiftes. etterpå viks den sammen o pakkes ned i en 'plastpose' og vacuumsugs og sen ned i plastbehållaren eller baggen! for min del, så vill jeg, att det er folk med litt erfaring som gjør dette. tja en nyere brukt, hvorfor ikke, jeg kjøpte min ny.....regner med att det ikke er evigt liv...etter ett antall ompakkinger får man vel en telefon....att nå får du komme o kikke på noe nytt ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
NilsPils Svart 3.Februar.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2015 Med litt respekt for ekspertene, stoler jeg likevel mest på meg selv når det gjelder det aller meste av praktiske ting. Jeg har bygget to hus og aldri sluppet noen håndverker lenger inn enn til sikringsskapet. Jeg synes det ikke høres vanskelig ut å utføre service på en redningsflåte. Med mitt båtbruk ville jeg hatt hele vinteren til rådighet. Likevel satser jeg kanskje på en ny flåte, installert innen høsten. Jeg føler meg litt utrygg når det er lite båter på fjorden og kaldt i vannet, og i år har kompisen og jeg tenkt å bevege oss litt langt ute i Oslofjorden senhøstes. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.