Jump to content

Edit History

Komodo

Komodo

Glimrende arbeid som vanlig Nils :thumbsup:

NilsPils skrev for 11 timer siden:

DSC000031.JPG.86f9cdc0885796711f314b17d4af6f59.JPG

Dieseltankene til Saowanee under produksjon.

De har skrånende bunn mot midten av båten, der eventuelt vann samler seg.

Ikke vanskelig å forstå at det er en gammel ingeniør som har spesifisert tanker og utsyr på denne båten! Særlig imponert over vernetøflene til lakkereren. Men han bruker ihverftall skikkelig maske ...

Sitat

Og nå kan selvfølgelig ingenting gå galt . . ? Jo det kan det . . ..!

Ved etterfølgende starforsøk sviktet matepumpen. Men jeg hadde reservepumpe, og med den var vi på sjøen igjen. :cheers:

Så da har du vel hatt din del av uflaks med motor og dieseltilførsel.

Komodo

Komodo

Glimrende arbeid som vanlig Nils :thumbsup:

NilsPils skrev for 10 timer siden:

Det har gått litt tid siden jeg la inn noe i denne tråden. Men jeg har litt mer på lager etter hvert, ogå av snekkerarbeider. Men nå starter jeg med et litt annet tema, som imidlertid er uhyre viktig. Nemlig drivstoffhygiene og noen enkle forbyggende tiltak.

Som jeg har vært inne på i en annen tråd, hadde jeg for noen år siden problem med vann i dieselen og fikk ødelagte injektorer. Saowanee har en moderne commonrail dieselmotor, og slike liker ikke vann. Jeg hadde vært så dum å tilsette Hammerdown (emulgator) i dieselen. Det resulterte i at vann passerte både vannutskiller og filtere og skilte seg ut i systemet mens båten sto i vinteropplag. Men heldigvis har båtbyggeren installert to dieseltanker i armert epoxy (null korrosjon..!) med skikkelige mannlokk som er lett tilgjengelige. Tankene kan også relativt enkelt taes ut hvis behov.

DSC000031.JPG.86f9cdc0885796711f314b17d4af6f59.JPG

Dieseltankene til Saowanee under produksjon.

De har skrånende bunn mot midten av båten, der eventuelt vann samler seg.

Ikke vanskelig å forstå at det er en gammel ingeniør som har spesifisert tanker og utsyr på denne båten! Særlig imponert over vernetøflene til lakkereren. Men han bruker ihverftall skikkelig maske ...

NilsPils skrev for 10 timer siden:

Og nå kan selvfølgelig ingenting gå galt . . ? Jo det kan det . . ..!

Ved etterfølgende starforsøk sviktet matepumpen. Men jeg hadde reservepumpe, og med den var vi på sjøen igjen. :cheers:

Så da har du vel hatt din del av uflaks med motor og dieseltilførsel.

• Create New...