NilsPils
Her er en enda mer nyttig ting som alle burde ha . . . .
Ved det ene sofahjørnet i kabinen er det en liten hylle som jeg syntes måtte passe perfekt for en flaskeholder til ankerdrammen.
Jeg tok en bit tynn teakfiner og kokte i en kjele til den ble passe myk, surret den rundt et rør av passende diameter, lot det tørke og limte skjøten med PU-lim. PU-lim er veldig godt egnet til teak, gir en fargeløs fuge, herder raltivt fort og ekspanderer og fyller ujevnheter veldig bra. Min absolutte favoritt.
Så lagde jeg en pyntering av teak. Den er laget av krysslimte plater. Det gir stor styrke og garanterer at ringen ikke sprekker. Innerste sirkel skar jeg ut med en hullsag. Utvendig sirkel går lett med båndsag og pusseskive. Sylinderen ble forsterket med et par lag glassfiber og polyester for styrke og stivhet, forsynt med bunn og pyntering og lakkert med halvblank PU-lakk. For god finish bør en slipe med fint sandpapir mellom lagene.
Ferdig . . . .
Og da er ankerdrammen på plass. Det er Løytens Linie som ruler. Merk at det må være Løytens, ikke Lysholm Linie! Heldigvis får en nå kjøpt Løytens på Gardermoen igjen, for det skal være literflaske.
Sofaputer og rygg er for øyeblikket fjernet. Som en ser har jeg en lys stripe på veggen over flaska etter en liten vannlekksje. Her venter en oppgradering. Det er stadig utfordringer med båt . . .