Jump to content

Lage bensintank i glassfiber.


Rebel

Recommended Posts

Glassfiber er jo relativt brennbart, kanskje mere usikkert enn andre materialer.

 

Hvilken kapasitet skal du ha?

 

Jeg har en 460 liters tank i alu fra 1984 som jeg vurdere å bytte ut. Men det er jo diesel.

Delvis fordi den har stått ubrukt i 11 år med lite diesel og sikkert en del kondens og vann både inni og under, og det kan jo være tæring.

Samt fordi den er for stor. Trenger egentlig bare ca 300 liter som er mere en nok for min 250 hk dieselmotor siden marsjfarten er relativt grei. Det gir litt mere stuveplass under dørken.

 

Det finnes ferdige plasttanker som kan passe og disse er ikke så skrekkelig dyre.

Vet ikke hva Ilas tar for å sveise en ny alutank men det skal jeg vel finne ut av.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Går det greit å støpe en tank i epoxy kanskje? Og hva vil det koste for en 300 liters tro, i materialer.

Krever noe mindre ventilasjon når man støper iallefall. Litt mere helsevennlig.

 

Har et par båtbyggerier i nærheten som bygger i alu så de er kanskje vel så rimelig om man skulle få sveist en.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Går det greit å støpe en tank i epoxy kanskje? Og hva vil det koste for en 300 liters tro, i materialer.

Krever noe mindre ventilasjon når man støper iallefall. Litt mere helsevennlig.

Jeg svarte på det første innlegget ang bensintank. Tror at i ditt tilfelle er best de løsningene du skisserte, enten rotasjonstøpt plasttank eller sveiset på mål.

Er jo litt jobb å støpe selv med skvalpeskott, hull til givere osv. Epoxy er også dyrt material.

Det er nok dessverre like skadelig eller helst mer enn glassfiberarmert plast

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post

Her en tråd om glassfiber tank til septik https://baatplassen.no/i/topic/50840-stoepe-tank-hvordan-gaa-frem/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For så mye bensin tror jeg at jeg ville hatt en tank i stål eller rustfritt/syrefast, i forhold til brannsikkerheten.

Diesel er litt mindre skummelt, vil jeg helst tro.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...