Hallaron Startet 29.April.2005 Del på Facebook Startet 29.April.2005 (redigert) I Seamasteren står det en Tepur pottebrenner, ligner mye på Refleks ovner, men den er identifisert til en Tepur 691-T. Forrige eieren sier han bare heiv ei fyrstikk oppi for å tenne den. Det er godt mulig dette er måten, men jeg innbiller meg at det egentlig skal gjøres på en annen måte. Det må jo etterhvert bli en god del fyrstikker oppi der som skal renskes ut? Helt nederst ved siden av regulatoren sitter en kule med metallstang som går inn til brennkammeret. Denne kan dras ut.. Har denne noe med tenningen å gjøre? Takksam for svar !! 1/2-geir Redigert 22.Januar.2007 av Ingar (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
GeirKS Svart 29.April.2005 Del på Facebook Svart 29.April.2005 Har lurt på det samme angående min Dickinson Newport, men erfaring viser at det tar veldig lang tid før fyrstikkene blir noe problem. Er du bekymret så bruk et stykke papir isteden, f. eks. dasspapir. Når jeg skal fyre opp så er det "full guff" påregulatoren i et par minutter slik at det kommer litt diesel og deretter en fyrstikk ned og dermed er den i gang. Jeg bruker å skru ned på "1" etter å ha kastet inn/ned fyrstikken. God og varm sommer! Geir Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 30.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2005 Da regner jeg med at fyrstikkene mer eller mindre brenner opp. om jeg må renske ut av den sammen med vårpussen er ikke det noe krise egentlig, Jeg lurte vel egentlig bare på om jeg gjorde noe galt når jeg heiv disse oppi. Du skriver at du fyrer den på diseel, i en reklamebrosjyre som jeg har om min ovn står det at den kan fyres både på Diesel og parafin. Eieren jeg kjøpte av sier han alltid har fyrt den på parafin. Det er jo noe rimeligere å fyre den på diesel, men jeg bare lurer; merker du noe lukt når du fyrer den opp? Som det fremgår av bildet er den montert i en "alkove". Selvfølgelig blir det fort varmt i denne alkoven, mens det på gulvet i andre enden av båten tar det lengre tid. Er det noen som har erfaring med å sette inn en liten elektrisk vifte (kabinettvifte fra pc?) for å distribuere varme ved montering av slike ovner? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Seastar Svart 30.April.2005 Del på Facebook Svart 30.April.2005 Har hatt og har fortsatt mye glede av Pyrobyssa i båten - Det ble ofte litt for mye "avfall" ved bruk av fyrstikker eller å bruke papir til å fyre opp med. Du har vel adgang ned til potta, så da er det meget praktisk med en slik langnebbet lighter synes jeg. Sett regulatoren på fullt til man ser at dieselen trekker frem - og så tennes lighteren og man stikker nebbet nedi! Fugerer bra hos meg - godt og varmt - så lenge du ønsker! Lukt? Nei - kan ikke si det er generende i det hele tatt, men jeg har som regel viften på det laveste nivået hele tiden - for da brenner det "renere" -TROR JEG, og så slokner den ikke så lett i litt ruskete vær med fare for tilbakeslag i pipa. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 30.April.2005 Del på Facebook Svart 30.April.2005 ..... en kule med metallstang som går inn til brennkammeret. Denne kan dras ut.. Har denne noe med tenningen å gjøre? Har fått forklart at den metallstanga med kule i enden er til for å stake opp dieseltilførsel hvis det kokser seg der hvor diesel / paraffin renner ut i potta / brennkammer. Altså, ren renseprosedyre, ikke noe med selve opptenning å gjøre. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 30.April.2005 Del på Facebook Svart 30.April.2005 Bare en idé her..... Det er tydeligvis "mange" som har denn typen olje / dieselbrenner av både Refleks-, Dickinson-, Sigmar-, Tempur-typen, som fungerer etter samme, enkle pottebrenner-prinsippet. Felles for alle er at man ved opptenning må tilføre en eller annen form for "åpen ild" - det være seg fyrstikk, lighter, eller brennende papirdott - nedi potta. Det kan være "litt skummelt" for mange - spesiellt hvis ovnen har brent og slukket igjen. Da kan det være litt risikabelt å stikke neven sin nedi der..... Går det ikke an og borre et hull i potta, feste en gjenget flens både på inn- og utsiden og skru i en glødeplugg av samme typen vi bruker til gløding i en dieselmotor? Antageligvis må selve godset på ovnen kobles til batteri-minus for å få gløding inni potta, men prinsippet kan vel egentlig overføres? Både Perkins og Bukh har lignende prinsipper, der en glødeplugg antenner diesel i innsugsmanifolden........ Jeg bare spør, jeg! - Ekspertene på området, finner sikkert en feil ved teorien min. Men tenk, så enkelt og renslig det hadde vært? Bare trykke på en liten bryter i 10-12 sekunder, og hvusssssjj, så brenner det! Ver-så-god! Idéen er herved overlevert........ Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Tore B Svart 30.April.2005 Del på Facebook Svart 30.April.2005 Hell på litt rødsprit først, den tar mye lettere fyr en dieselen, så kan du tenne opp med hva som helst. Det går også og legge en stubb veke fra en parafin ovn i potta, og så tenne på denne. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 30.April.2005 Del på Facebook Svart 30.April.2005 Glemte og nevne det med tenning av varm ovn!!!!! Det er livsfarlig hvis du ikke kan knepet. Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 30.April.2005 Del på Facebook Svart 30.April.2005 (redigert) Hei. Jeg har også en Tepor 691 ovn og når jeg kjøpte den var den innstilt for fyring med diesel. Tror ikke jeg kan bruke parafin uten å justere regulatoren? Noen som vet hvordan man kan se hva den er innstillt på og eventuellt hvordan stille den på den type drivstoff man ønsker? Endr.:Eller er det ikke nødvendig med justering? Redigert 30.April.2005 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 30.April.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.April.2005 Jeg bare spør, jeg! - Ekspertene på området, finner sikkert en feil ved teorien min. Men tenk, så enkelt og renslig det hadde vært? Bare trykke på en liten bryter i 10-12 sekunder, og hvusssssjj, så brenner det! Ver-så-god! Idéen er herved overlevert........ <{POST_SNAPBACK}> Høres ut som en meget god ide.... Firefighter hva sier du - er dette farlig eller OK ?? Hei. Jeg har også en Tepor 691 ovn og når jeg kjøpte den var den innstilt for fyring med diesel. Tror ikke jeg kan bruke parafin uten å justere regulatoren? Noen som vet hvordan man kan se hva den er innstillt på og eventuellt hvordan stille den på den type drivstoff man ønsker? Endr.:Eller er det ikke nødvendig med justering? <{POST_SNAPBACK}> I en reklame greie jeg har fra 79 står det følgende: En Tepur ovn kan brenne på diesel eller parafin. Det står ingenting mer om noen jusertinger dyser eller liknende. Det står heller ikke noe om ekstra dyser eller liknende i de medfølgende prislister... Hvorfor vil du ha den bort fra Diesel da ?? Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Jonas Svart 30.April.2005 Del på Facebook Svart 30.April.2005 : En Tepur ovn kan brenne på diesel eller parafin. Det står ingenting mer om noen jusertinger dyser eller liknende. Det står heller ikke noe om ekstra dyser eller liknende i de medfølgende prislister... Hvorfor vil du ha den bort fra Diesel da ?? <{POST_SNAPBACK}> Nei, det var egentlig ikke det jeg skulle nå, men ønsket å vite om noen justering måtte gjøres for å prøve parafin eller lampeolje. Om det feks. blir enda renere forbrenning? Selgeren i den butikken jeg kjøpte, den sa den måtte justeres, men jeg får prøve å finne han igjen. Har hørt snakk om forskjellig egenvekt og nivå i kammeret osv?? Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 30.April.2005 Del på Facebook Svart 30.April.2005 Parafin er "tynnere" enn diesel og renner raskere inn i brennkammeret enn diesel. En eventuell justering består i å strupe ned tilførselen noe slik at ovnen på "max" ikke får mere brennstoff enn den skal ha. Geir Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 men jeg innbiller meg at det egentlig skal gjøres på en annen måte. Det må jo etterhvert bli en god del fyrstikker oppi der som skal renskes ut? Helt nederst ved siden av regulatoren sitter en kule med metallstang som går inn til brennkammeret. 1/2-geir <{POST_SNAPBACK}> Hei. Selv bruker jeg en ståltråd som jeg har festet en opptenningsbrikett fra Europris i enden. Når det gjelder denne metallstange du nevner så har den en tetninsring. Denne stanga skal aldri stå helt inne når du brenner. Den leder varme ut til denne tettningsringen og smelter denne. Johnny Sitér dette innlegget Link to post
Avmønstret4 Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 (redigert) Glemte og nevne det med tenning av varm ovn!!!!! Det er livsfarlig hvis du ikke kan knepet. <{POST_SNAPBACK}> Dette kan være farlig :nono: pga. at fordampningen av den brennbare væsken kan være over tenntemperatur, og vi kan få en voldsom eksplosjon ved å forsøke å tenne opp.Ikke prøv å tenn opp, vent til den er avkjølt. Høres ut som en meget god ide.... Firefighter hva sier du - er dette farlig eller OK ?? <{POST_SNAPBACK}> Til det andre spørsmålet jeg fikk av halloron så har parafin fyringsolje et flammepunkt på ca 35-40 grader celsius og et eksplosjonsområdet fra ca 0,5-8 volum %.Dvs hvis vi ikke bruker åpen flamme for å tenne kan det hende at væsken blir oppvarmet av glødepluggen til oppimot stoffets selvantennelsestemperatur, slik at resultatet kan være at når den først tenner får vi en forpufning, eller i værste fall en eksplosjon. Det samme gjelder for diesel fyringsolje (ikke bruk vanlig diesel) begge væskene har brannklasse b, som tilsvarer flammepunkt mellom 35-60 grader celsius. Som er den temperaturen væsken må varmes opp til for å avgi nok brennbar damp til å få antent med åpen flamme. Til sammenligning har bensin brannklasse a som tilsvarer flammepunkt -40 - 35 grader celsius. Konklusjon: jeg tror ikke dette er noen god ide Mvh Redigert 1.Mai.2005 av firefighter (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 1.Mai.2005 Del på Facebook Svart 1.Mai.2005 Her er en guide for oppfyring av refleks ovn, den har samme regulator som din Hjemmesiden til Refleks Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.April.2014 Del på Facebook Svart 28.April.2014 Refleks sin løsning med sprittabelett høres grei ut.. Knappen på regulatoren indstilles på 1, åben til brænderen, og smid en tændt sprittablet ned i bunden af brænderpotten. Ved anvendelse af flydende sprit hældes dette direkte på bunden af brænderpotten ca. 5 cl. og antændes med en tændstik, som kastes ned i den flydende sprit. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.